بومی سازی سوزن انژکتور موتور‌های دیزلی
بومی سازی سوزن انژکتور موتور‌های دیزلی

ندای استان:یک شرکت دانش‌بنیان در بوشهر توانسته سوزن انژکتور موتور‌های دیزلی را برای نخستین بار در کشور تولید و ایران را به جمع ۵ کشور تولید کننده این قطعه اضافه کند.

به گزارش ندای استان،سوزن انژکتور قطعه‌ای در موتور‌ها و جزئی از سیستم سوخت رسانی است که نقش حساس و مهمی در پاشش سوخت دیزل در درون سیلندر احتراق برعهده دارد.
با توجه به اینکه گازوئیل مایع بوده و سوزن آن را به صورت اسپری به درون محفظه سیلندر پاشش می‌کند این قطعه یکی از حساس‌ترین قطعات و قلب تپنده موتور‌های دیزل به شمار می‌رود.
موتور‌های دیزلی بیشتر برای ماشین‌های نظامی و در شناور‌ها و ناوچه‌ها کاربرد دارد، اما در ماشین‌های سنگین،   قطار‌ها و کشنده‌ها نیز به کار می‌رود.
تولید سوزن انژکتور موتور‌های دیزلی پیش‌از‌این تنها در اختیار ۵ کشور آلمان، چین، هند، ترکیه و برزیل بوده، اما حالا دانش طراحی و تولید این قطعه از سوی یک شرکت دانش بنیان در بوشهر برای نخستین بار در کشور فراهم شده است.
به گفته مدیر تولید این شرکت دانش‌بنیان، کار مطالعاتی این قطعه از سال ۱۳۹۸ و به مدت ۸ ماه انجام شد و پس از مدت‌ها تحقیق و پژوهش، قطعه مورد نظر طراحی و تولید شد و تا کنون سفارش‌های گوناگونی از سازمان‌های مختلف به ویژه نهاد‌های نظامی دریافت و تحویل شده است.
اشکان عباسی افزود: متخصصان این شرکت موفق به ساخت قطعاتی شده‌اند که تا کنون در خاورمیانه تولید نشده و هزینه آن یک پنجم تا یک دهم نمونه خارجی است.
به گفته وی، تامین این قطعات برای مصرف کنندگان آن در داخل به علت بالا بودن هزینه قطعات و از سوی دیگر تحریم‌ها بسیار دشوار بوده است.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما