وقتی تعرفه صادرات، رنگ و لعاب بازار داخلی گوجه فرنگی را می‌گیرد
وقتی تعرفه صادرات، رنگ و لعاب بازار داخلی گوجه فرنگی را می‌گیرد

ندای استان:رئیس اتاق اصناف کشاورزی استان بوشهر گفت: تعرفه صادرات گوجه فرنگی باعث رکود شدیدی در بازار شهرستان دیر قطب تولید این محصول شده است.

به گزارش ندای استان،یعقوب کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما، افزود: پیش از اعمال تعرفه ۶ هزار تومانی برای صادرات هر کیلوگرم گوجه فرنگی، بازار‌های صادراتی مانند پاکستان، عراق و افغانستان را داشتیم که با شرایط موجود و کم شدن صادرات، این کشور‌ها سراغ بازار‌های دیگر رفته‌اند.

وی ادامه داد: از آن جایی که به دلیل تعرفه سنگین، صادرات چندان خوبی نداریم، دلالان و تاجران نیز فعالیتشان کمتر شده و بازار‌های دیگری را انتخاب می‌کنند.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی استان بوشهر قیمت فروش گوجه فرنگی را سر مزرعه ۴ تا ۵ هزار تومان عنوان کرد و افزود: در آخر آذر که اوج برداشت این محصول است، اگر تعرفه صادرات برداشته نشود، با کاهش شدید قیمت روبه رو می‌شویم و کشاورزان زیان خواهند دید.

کرمی عنوان کرد: شرایط کاشت، داشت و برداشت و افزایش هزینه‌های حمل و نقل موجب شده تا کشاورزان از قیمت‌ها و بازار ناراضی باشند.

عرضه مستقیم گوجه فرنگی استان بوشهر در بازار میوه و تره بار تهران

نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی هم که پیگیر موضوع فروش گوجه فرنگی در بازار میوه و تره بار تهران و حل مشکل قیمت پایین این محصول بود، گفت: با همکاری سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران گوجه فرنگی تولیدی استان بوشهر در بیش از ۳۰۰ میدان این سازمان عرضه خواهد شد.

ابراهیم رضایی افزود: نمایندگان سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با حضور در مزارع گوجه فرنگی به صورت مستقیم این محصول را خریداری خواهند کرد.

گوجه‌فرنگی خارج از فصل یکی از محصولات مهم استان بوشهر است و بیش از ۶۰۰ هزار تن محصول از اواسط آبان تا اوایل اردیبهشت در این استان تولید و عرضه می‌شود.