تسریع در راه‌اندازی منطقه آزاد بوشهر ضروری است
تسریع در راه‌اندازی منطقه آزاد بوشهر ضروری است

ندای استان:نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس شورای اسلامی گفت: در نشست با دکتر وزیر اقتصاد با تأکید بر اثرگذاری ملی و بین المللی منطقه آزاد بوشهر که به تصویب دولت رسیده است، خواستار تسریع در راه‌اندازی آن شدیم.

به گزارش ندای استان،عبدالکریم جمیری امروز در جمع خبرنگاران بیان کرد: در راستای بررسی مسائل و مشکلات استان بوشهر در حوزه اقتصادی دیدار و گفت‌وگویی با وزیر اقتصاد و دارایی داشتم که تسریع در راه‌اندازی منطقه آزاد بوشهر، وصول مالیات شرکت‌های نفت، گاز و پتروشیمی مستقر در استان، افزایش اختیارات بانک‌های استان برای اختصاص تسهیلات سرمایه ثابت و در گردش صنایع و مشکلات حوزه گمرک از مسائل مطرح شده در این نشست بود.
وی افزود: استان بوشهر میزبان شرکت‌های نفت و گاز و پتروشیمی است، ولی پرونده مالیاتی تعدادی از این شرکت‌ها در استان‌های دیگر رسیدگی می‌شود، این در حالی است که باوجود آلاینده بودن اغلب صنایع مذکور، استان و شهروندان بومی، امنیت و بستر‌های اجتماعی مطلوبی برای آن‌ها تامین کرده‌اند.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس اضافه کرد: در دیدار با وزیر اقتصاد و دارایی از وی خواستیم که پرونده مالیاتی شرکت‌هایی که فعالیت آن‌ها در استان بوشهر است به اداره کل مالیاتی استان منتقل شود و یا در صورت رسیدگی به پرونده مالیاتی این شرکت‌ها در سایر استان‌ها، درآمد‌های حاصل شده به عنوان درآمد‌های مالیاتی استان بوشهر محسوب شود که با توجه به نظر مثبت دکتر خاندوزی، دستور دادند در این خصوص اقدام لازم صورت پذیرد.
وی گفت: همچنین در این نشست وزیر اقتصاد در خصوص چالش‌ها و مشکلاتی که برای اخذ تسهیلات در کارگروه استانی تسهیلات وجود دارد دستور پیگیری ویژه و اقدام لازم را صادر کرد.
جمیری بیان کرد: از جمله مواردی که رئیس جمهور در سفر به استان بوشهر بر آن تاکید داشت راه‌اندازی منطقه آزاد بوشهر بود و از اهداف پیش‌بینی شده برای این منطقه ایجاد ۳۷ هزار فرصت شغلی سالم، مولد و پایدار جدید، افزایش نقش و سهم استان و کشور در تجارت بین المللی منطقه، افزایش بهره‌وری نیروی کار و کاهش هزینه‌های تولید است.
وی ادامه داد: در نشست با دکتر خاندوزی با تاکید بر اثرگذاری ملی و بین‌المللی منطقه آزاد بوشهر که به تصویب دولت رسیده است خواستار تسریع در راه‌اندازی آن شدیم و ایشان به سرپرست دبیرخانه مناطق آزاد دستور اقدام صادر کرد.
نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس اضافه کرد: در نشست با وزیر اقتصاد در خصوص تخفیف سود بازرگانی، تمرکز بر حضور پلیس امنیت اقتصادی در گمرکات و جلوگیری از کنترل‌های بین راهی نیروی انتظامی و تسریع در عمق بخشی بندر بوشهر برای استفاده از ظرفیت‌های طرح بندری نگین بحث و بررسی شد و ایشان برای پیگیری تک تک موارد دستور اقدام صادر کرد.
وی یادآور شد: به تازگی دفتر صادرات گمرک کشور به منظور جبران صادرات آب مجازی از کشور که از طریق صادرات محصولات کشاورزی و غذایی صورت می‌گیرد، نیم درصد از ارزش محصولات صادراتی را دریافت می‌کند که این دستورالعمل علاوه بر محصولات کشاورزی شامل ماهی و میگو پرورشی که از آب دریا استفاده می‌کنند، نیز شده است.
جمیری گفت: از وزیر اقتصاد خواستیم با توجه به اینکه صنعت پرورش میگو و ماهی در استان تاثیری در کمبود منابع آب کشور ندارد از دستورالعمل صادر شده مستثنی شود که با حمایت ایشان مقرر شد در این خصوص اصلاحیه‌ای صادر شود.
وی گفت: تامین اعتبار لازم برای ساخت انبار سازمان اموال تملیکی در استان بوشهر و دریافت نکردن مالیات از مواد اولیه و کالا‌های نیمه ساخته برای جبران کاهش ظرفیت تولید شرکت‌ها از دیگر مواردی بود که در این نشست مورد بررسی قرار گرفت و وزیر اقتصاد دستور را صادر کرد.