افزایش ۵۴درصدی درآمد مالیاتی استان بوشهر
افزایش ۵۴درصدی درآمد مالیاتی استان بوشهر

ندای استان:مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر گفت: درآمد مالیاتی این استان در نیمه نخست امسال پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۵۴ درصد افزایش یافته است

به گزارش ندای استان،محمد جواد رستمی روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا، بیان کرد: وجود تورم و هدفمند کردن مالیات فعالان اقتصادی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس بیشترین نقش را در این رشد داشته‌ است زیرا تاکنون برخی از فعالان اقتصادی این منطقه معاف از مالیات بودند که با اصلاح قانون‌ها اخذ مالیات از این فعالان اقتصادی هدفمند شده است.

وی ادامه داد: در حالی که برای نیمه نخست امسال وصول ۶ هزار میلیارد تومان مالیات پیش بینی شده بود، ۹۱ درصد این میزان محقق شده است.

رستمی عنوان کرد: بالغ بر ۹۸ درصد افزایش درآمد مالیاتی استان بوشهر در این مدت از محل وصول مالیات شرکت‌های بزرگ است و هر چند شمار اظهارنامه‌های تکمیل شده این استان ۸۰ درصد افزایش یافته اما با توجه به اینکه بیشترین سهم را در درآمدها شخصیت‌های حقوقی دارند، از نظر مقاسه رقمی تاثیر بالایی ندارد.

وی یادآور شد: امسال ۷۵ هزار و ۸۸۷ شخصیت حقیقی برای پرداخت مالیات ۱۴۰۰ خود اظهار نامه مالیاتی تسلیم کردند.

رستمی در ارتباط با اخذ مالیات بر اساس اطلاعات حاصل از حساب‌های بانکی کسبه توضیح داد: مالیات بر تراکنش یا مالیات بر فروش در قانون وجود ندارد بلکه “مالیات بر درآمد” است و بر اساس تفاضل هزینه و درآمد مشاغل در یک سال مالی محاسبه می‌شود.

وی ادامه داد: تا کنون قرار بود اظهار نامه مالیاتی میزان این تفاضل را مشخص کند اما با توجه به نیاز به هزینه، وقت و نیروی بسیار بطور معمول به صورت مقطوع محاسبه می‌شد، از سویی به دلیل ضعف فرهنگ و سواد مالیاتی، مودیان کم اظهاری یا هزینه‌های خود را بالاتر از رقم واقعی ابراز می‌کردند و درصد بالایی از این اظهار نامه‌ها بر اساس واقعیت موجود تکمیل نمی‌ شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر اضافه کرد: این امر سبب شد که اظهار مودیان و اطلاعات حساب بانکی آنها تفاوت فاحشی داشته باشد؛ بنابراین قرار شد مالیات بر اساس اسناد و مدارک اخذ شود.

وی یادآور شد: امسال اظهارات مودیان در اعتراض با این تفاوت در اظهارات و اطلاعات حساب مورد توجه قرار گرفت اما از سال آینده گردش حساب به سند و مدرک اساسی در تعیین مالیات این افراد نقش دارد و بررسی می‌شود.

رستمی با اشاره به نقش سامانه جامع فروشگاهی در پیشگیری از فرار مالیاتی، یادآور شد: ایجاد این سامانه مهر ماه ۹۸ مصوب و بنا شد تا ۱۵ ماه بعد یعنی دی ماه ۹۹ راه‌اندازی شود اما ضعف‌های زیر ساختی در لینک شدن اطلاعات دستگاه‌های مختلف مانع از انجام به موقع آن شده است.

وی بیان کرد: سازمان امور مالیاتی در این راستا وظیفه خود را انجام داده و نیاز به پیوستن اطلاعات دستگاه قضایی، بانک مرکزی و دیگر دستگاه‌ها است و در زمان حاضر سازمان به این نتیجه رسیده است که سامانه فروشگاهی به صورت تدریجی بهره‌برداری شود.

رستمی با بیان اینکه این سامانه تحول شگرفی در سنجش معاملات خرد و کلان ایجاد می‌کند، گفت: بر اساس گام‌های تدریجی، در مرحله نخست از دی ماه جاری شرکت‌های بورسی و سپس شرکت‌های دولتی به این سامانه می‌پیوندند، سپس شخصیت‌های حقوقی و تا دی ماه سال آینده اشخاص حقیقی به آن خواهند پیوست.

مدیرکل امور مالیاتی استان بوشهر افزود: همچنین در ۶ ماه نخست امسال یکهزار و ۲۰۰ میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده در استان بوشهر وصول شده است.