آنلاین شاپ‌ها از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند
آنلاین شاپ‌ها از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی داخلی استفاده کنند

ندای استان: مدیرکل پست استان بوشهر گفت: امروز ۵۰ درصد مرسوله های پستی مربوط به حوزه تجارت الکترونیک است و بسیاری از شرکت‌ها و آنلاین‌شاپ‌ها در این بازار فعالیت دارند که استفاده از پلتفرم‌های شبکه‌های اجتماعی داخلی باعث می‌شود تا در زمان اختلال در شبکه‌های خارجی برای ارسال بسته‌های خود با مشکل روبرو نشوند.

به گزارش ندای استان،جهانشیر بارگاهی روز دوشنبه به مناسبت ۱۷ مهرماه روز جهانی پست در گفت وگو با ایرنا افزود:هم اکنون بسیاری از شرکت‌ها و فروشگاه ها در بازار تجارت الکترونیک از پلتفرم‌های داخلی و یکسری نیز از پلتفرم‌های خارجی برای ارسال مرسولات خود استفاده می‌کنند و به این صورت ارتباطی بین فرستنده و گیرنده به وجود می آید.

وی ادامه داد: مشکلات ایجاد شده در پلتفرم‌های خارجی در چند هفته اخیر باعث کاهش یک سوم ترافیک پستی استان بوشهر شده است و این نشان می‌دهد که تجارت الکترونیک بحثی مهم در شبکه‌های اجتماعی است و استفاده از پلتفرم های داخلی این شبکه ها در این حوزه ضروری است.

جا به جایی بیش از سه میلیون مرسوله پستی در استان بوشهر 

مدیرکل پست استان بوشهر گفت: در نیمه نخست امسال سه میلیون و ۲۱۹ هزار و ۱۶۳ مرسوله پستی در این استان جابه جا شده است که از این میزان یک میلیون و ۳۹۵ هزار و ۳۶۱ مرسوله وارد و یک میلیون و ۸۲۳ هزار و ۸۰۲ مرسوله در استان تولید و به استان‌های بالادستی ارسال شده است.

وی اظهار کرد: میانگین روزانه و ماهانه مرسولات پستی در استان بوشهر به ترتیب ۱۸هزار و ۳۰۶ و ۵۳۶هزار و ۵۲۷ مرسوله است.

مدیرکل پست استان بوشهر گفت: این اداره کل یک شرکت خدماتی برای حمل و نقل محصولات است که ۲۴۹ واحد قبول پستی شامل ۱۶ دفتر پست دولتی، ۸۳ دفتر پیشخوان و ۱۵۰ نمایندگی قبول یا پست روستایی کار دریافت و قبول مرسوله های پستی را در استان انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در زمان حاضر برای ارسال مرسوله های پستی به مبادی مقصد ۳۶ خط پستی شامل چهار خط  برای فعالیت‌های برون استانی شامل فارس، اصفهان، خوزستان و هرمزگان، چهار خط بین شهری در مسیرهای کنگان – دیر و جم، دشتی – اهرم، دشتستان و  گناوه – دیلم و ۲۶ خط روستایی در استان بوشهر فعال هستند.

خود پستچی گری از عوامل پائین بودن سرانه مرسولات پستی در استان بوشهر

مدیرکل پست استان بوشهر گفت: سرانه مرسولات پستی در دنیا و کشورهای پیشرفته یکهزار، کشورهای آسیای شرقی ۴۰۰، کشورهای خاورمیانه ۱۴ و در ایران ۲ تا ۳ مرسوله است.

وی با بیان اینکه ۷۶۴ خدمت قابل واگذاری به پست در سازمان‌ها احصا شده که به پست واگذار نشده است اظهار کرد: کاهش سرانه پست درکشور و استان بوشهر به خودپستچی گری سازمان‌های دولتی و یا شرکت‌های خصوصی برمی‌گردد این درحالی است که این کار در دنیا مرسوم نیست.

بارگاهی ادامه داد: بسیاری از سازمان‌ها مرسولات خود را به پست واگذار نمی‌کنند و از باربری‌ها، پایانه‌های مسافربری، اتوبوس‌ها و موسسه‌های غیر رسمی کار جابه جایی کالا را انجام می‌دهند این در حالی است که همه این موارد در دنیا از طریق پست انجام می‌شود.

وی افزود: براساس آمارها سالانه چهار میلیارد مرسوله پستی در کشور جابه جا می‌شود که از این شمار تنها ۲۰ درصد از سوی پست انجام می‌شود و مابقی از طریق شبکه‌های موازی پست، خود پستچی گری و جاهایی که کارشان ارسال مرسوله نیست و مجوزی برای این کار ندارند؛ صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: براین اساس تا زمانی‌ که این زیرساخت‌ها و فرهنگ سازی انجام نشود سرانه پستی در کشور ارتقا نمی‌یابد.

بارگاهی ادامه داد: در زمان حاضر از نظر پوشش جمعیتی به ازای هر چهار هزار و ۶۷۲ نفر یک واحد پستی، به ازای هر واحد ۱۱ هزار مرسوله توزیع و به ازای هر کارمند ۱۶ هزار کالا ارسال و براساس این آمار سرانه مرسولات ۲.۳ درصد است که این آمار در مقایسه با کشورهای صنعتی پایین است.

به گفته بارگاهی در زمان حاضر سهم ارسال کالا از طریق شرکت پست ۴۳ درصد، پست خصوصی ۲۴، باربری ۱۴، سایر شرکت‌ها و سیستم‌های توزیع ۱۹ تا ۲۰ درصد است این درحالی است که همه این فعالیت‌ها باید به پست بازگردد تا سرانه پستی ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه پست رابط خوبی بین مردم و دولت است گفت: پست نقشی مهم در کاهش فساد اداری دارد و با استفاده از خدمات پستی و انجام کار از طریق شبکه دولتی ارتباط فساد زای بین مشتری (ارباب رجوع) و کارمند از بین می‌رود.

بارگاهی ادامه داد: با استفاده از خدمات پشتیبانی پست امکان حذف واسطه، دلال بازی و ارسال مستقیم جنس از تولید کننده به مصرف کننده به صورت مستقیم به وجود می‌آید.

اجرای پروژه ملی جی نف برای استاندارد کردن نشانی های مکان محور

به گفته بارگاهی ، پروژه ملی جی نف (GNAF) در راستای استاندارد کردن نشانی‌های مکان محور مطرح و با یونیک ساختن آدرس‌ها، قابلیت ایجاد سرویس‌های مختلف در قالب نشانی را فراهم می‌سازد و دارای ویژگی منحصر به فردی است.

وی بیان کرد: در زمان حاضر این پروژه در اولویت نخست شرکت ملی پست و سایر ارگان های مرتبط قرار دارد تا هر چه سریع تر با راه اندازی سرویس‌های مبتنی بر نشانی، دسترسی تخصصی به اطلاعات مکان محور را برای دستگاه‌ها ها و سازمان‌های مورد نظر فراهم کند.

به بیان بارگاهی در این راستا، اطلاعات نشانی موجود در پایگاه نشانی و کدپستی کشور، پس از استاندارد سازی به نقشه های رقومی و پارسل بندی شده متصل و پایگاه نشانی استاندارد مکان محور تشکیل می شود.

وی یادآور شد: با تشکیل این پایگاه، سرویس‌های نشانی مکان محور تولید و به منظور خدمت رسانی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

بارگاهی با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که باعث شده مرسوله های پستی به موقع به دست گیرنده نرسد ناقص بودن آدرس و آدرس نویسی بد است گفت: پروژه جی نف یا بستر الکترونیکی آدرس به عنوان یکی از زیر ساخت‌های خدمات دولت الکترونیک اقتصاد دیجیتال و ساماندهی آدرس مکان ها است.

مدیرکل پست استان بوشهر اظهار کرد: در زمان حاضر از ۴۰ شهرداری استان بوشهر تنها چهار شهرداری بوشهر، گناوه، برازجان و عالی شهر نقشه های پارسل بندی جی ای اس بیس را به پست داده و ژئو کد سازی مکان‌ها انجام شده است.

وی ادامه داد: مابقی ۳۶ شهرداری این استان تاکنون این نقشه ها را آماده نکرده که باید در راستای ضرورت همکاری فرابخشی برای اجرای این پروژه ملی اقدام شود.

بارگاهی بر ضرورت به روز کردن نقشه شهرداریهایی که نقشه های خود را به پست ارائه کرده و همچنین شهرداری های که نقشه های خود را نیاورده اند، تاکید کرد.