ورود جایگزین‌های سمند و تیبا به بازار از نیمه دوم سال آینده
ورود جایگزین‌های سمند و تیبا به بازار از نیمه دوم سال آینده

ندای استان:معاون وزیر صمت از ورود جایگزین‌های سمند و تیبا به بازار از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ خبر داد.

به گزارش ندای استان،از وزارت صنعت، معدن و تجارت، آقای منوچهر منطقی درخصوص تولید خودرو‌های جایگزین سمند و تیبا، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور در حال کار روی خودرو‌های اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آن‌ها به بازار عرضه می‌شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.
وی در ادامه درباره ساز و کار وزارت صمت برای واردات خودرو‌های اقتصادی، گفت: مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودرو‌های داخلی با محصول خارجی فراهم شود.
منطقی درباره آئین‌نامه واردات خودرو افزود: پیش از این فقط خودرو‌هایی وارد کشور می‌شد که افراد متمول می‌توانستند از آن‌ها استفاده کنند، اما وزارت صمت با برنامه ریزی و بررسی بازار، خلا‌های موجود در این حوزه را احصا کرده است.
وی اضافه کرد: مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودرو‌های داخلی با محصول خارجی فراهم شود.
منطقی افزود: برای تحقق این اهداف، در مرحله نخست واردات خودرو‌هایی در دستورکار قرار خواهد گرفت که نیاز‌های مذکور را تامین کند، البته خودرو‌های گران قیمت‌تر نیز وارد می‌شوند، اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می‌کنیم که به بخشی که بیشترین مساله را دارد رسیدگی کنیم.
وی در خصوص اینکه آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودرو‌های اقتصادی پیش بینی شده است، گفت: زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس انجام می‌شود؛ به این معنی که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو ۲ خودرو باید اسقاط شود) و … محاسبه خواهد شد، سپس مشوق‌هایی برای کاهش مولفه‌های مذکور پیش‌بینی می‌شود تا قیمت هدف برای خودرو‌های اقتصادی به دست آید.
معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت افزود: مشوق‌هایی برای واردات خودرو‌های اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به‌طور مثال تعرفه واردات تا ۲۰ درصد کاهش می‌یابد یا از اسقاط معاف می‌شوند.
منطقی تصریح کرد: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی می‌توان به تامین خودرو‌های مورد نیاز خانواده‌های کم درآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خرید‌های متفاوت متناسب باشد.
Visited 3 times, 1 visit(s) today