شناسایی یک بیمار مبتلا به تب کریمه-کنگو در بوشهر
شناسایی یک بیمار مبتلا به تب کریمه-کنگو در بوشهر

ندای استان:کارشناس بیماری‌های واگیر معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: تاکنون یک مورد ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو در سال جاری در استان بوشهر گزارش شده است.

به گزارش ندای استان،محمد باقر مهبودی روز سه‌شنبه گفت: این بیماری در همه آفریقا، منطقه بالکان، خاورمیانه و آسیا به صورت بومی وجود دارد و در کشور ما هم هر ساله شاهد تعدادی مورد مثبت می‌باشیم.

او اهمیت این بیماری را در سرعت بالای انتشار در زمان انتقال انسان به انسان دانست و عنوان کرد که مرگ‌ومیر در بیماری بین ۱۰ تا ۴۰ درصد در بین موارد مبتلا به بیماری است.

این کارشناس بهداشتی بیان کرد که در حال حاضر واکسنی برای پیشگیری از این بیماری وجود ندارد بنابراین تنها راهِ کاهش بروز بیماری در انسان‌ها، بالا بردن آگاهی درباره عوامل خطر و آموزش درباره اقدامات لازم جهت کاهش تماس با ویروس عامل بیماری است.

به گفته مهبودی، تب خونریزی دهنده کریمه-کنگو یک بیماری ویروسی است که به‌طور معمول از طریق نیش کنه آلوده به انسان منتقل می‌شود؛ این بیماری همچنین می‌تواند از طریق تماس با بافت دام آلوده در حین ذبح یا مدت‌زمان کوتاهی بعد از آن باعث ابتلای انسان شود.

او می‌گوید: تماس نزدیک با یک فرد بیمار، به دلیل وجودِ ویروس در تمام ترشحات بدنِ بیماران از جمله خون، ادرار، مدفوع و استفراغ، این امکان وجود دارد که انتقال انسان به انسان بیماری رخ دهد.

این کارشناس بهداشتی عنوان کرد که اگر در مناطقی هستید که کنه وجود دارد لازم است از لباس‌های دارای آستین و پاچه بلند و به رنگ روشن جهت تشخیص کنه بر روی لباس و پیشگیری از گزش استفاده شود.

مهبودی بازدید مرتب لباس‌ها و پوست، پس از حضور در مکان زندگی حیوانات و در صورت مشاهده کنه، برداشت آن به روش صحیح و همچنین از بین بردن کنه در اسطبل‌ها را توصیه کرد.

او تأکید کرد که پوشیدن دستکش و لباسِ محافظ در زمان تماس با حیوانات به‌خصوص در زمان ذبح و قرنطینه دام‌ها قبل از ورود به کشتارگاه یا استفاده از آفت‌کش‌های مجاز دو هفته قبل از ورود دام به کشتارگاه ضروری است.