آب‌شیرین‌کن هسته‌ای بوشهر یک گام به جلو
آب‌شیرین‌کن هسته‌ای بوشهر یک گام به جلو

ندای استان:رئیس سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ساخت یک نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی را هدف قرار داده‌ایم تا بتوانیم کشور را در زمره صاحبان این صنعت قرار دهیم.

به گزارش ندای استان،محمد اسلامی در دومین روز از سفر خود به بوشهر در بازدید از محل ساخت واحد ۲ نیروگاه اتمی بوشهر بیان کرد: امیدواریم با توجه به حمایت‌های رئیس جمهور، جبهه‌های کاری جدیدی را شروع کنیم که بتن ریزی قسمت دوم راکتور شماره ۲ را با توجه به خنک‌تر بودن هوا دیشب آغاز کردیم.
وی افزود: هم اکنون نیز تحکیم بستر ساختمان‌های جانبی باید انجام شود و همچنین سپرکوبی برای آماده سازی سایت و ساخت واحد‌ها و تاسیسات باید اجرا شود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: با توجه به اراده‌ای که در دولت است و برنامه ریزی صورت گرفته، باید همه جبهه‌های لازم در طرح را فعال کنیم تا بهره وری را بالا ببریم به نحوی که تاخیری بر پروژه تحمیل نشود و سرعت کار افزایش یابد و به ثمر برسد.
وی با تاکید بر اهمیت ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید، خاطرنشان کرد: اگر تا دیروز اراده برای ساخت نیروگاه‌های اتمی در کل جهان کاهش پیدا کرده بود، هم اکنون همه بسیار شتابان به سمت توسعه نیروگاه‌های اتمی در حرکت هستند، زیرا نشان داده است برق قابل اعتماد و انرژی پایداری است.
اسلامی با بیان اینکه هم اکنون نیروگاه اتمی شماره یک بوشهر به طور ثابت هزارو ۲۵ مگاوات برق تولید می‌کند افزود: این برق پیوسته و با فرکانس ثابت به شبکه توزیع برق سراسری تزریق می‌شود، که این تولید برق برای وزارت نیرو و همه وزارتخانه‌های انرژی در دنیا فوق العاده کارساز است که می‌توانند همیشه شبکه برق پایدار داشته باشند.
وی می‌گوید با توجه به اینکه سایر نیروگاه‌ها متاثر از شرایط آب و هوایی دچار کاهش ظرفیت شده و بهره وری خود را از دست می‌دهند، اما نیروگاه‌های اتمی هم آلایندگی صفر و هم عمر بالاتری نسبت به سایر نیروگاه‌ها دارند و حداقل ۲ برابر نیروگاه‌های دیگر عمر قانونی داشته و برق آن پایدار است و در آن نقصانی صورت نمی‌گیرد و امروزه به شدت در دنیا مورد استقبال قرار گرفته است.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اظهار کرد: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در سالیان مختلف و چند ماه اخیر تولید ۱۰ هزار مگاوات برق جدید را هدف‌گذاری کرده‌ایم، که این به غیر از ۲ هزار مگاواتی است که عملیات آن در دست اجراست که گامی بزرگ در توسعه کشور است.
وی عنوان کرد: همچنین امسال کار متفاوتی را شروع کردیم و آن یک نیروگاه ۳۶۰ مگاواتی تمام ایرانی است که طراحی این نیروگاه از قبل انجام شده و هدف آن کار با کشور‌های خارجی بود، اما امروز قاطعانه آن را تغییر دادیم و با استفاده از ظرفیت ملی، نیروگاه تمام ایرانی را هدف قرار دادیم که بتوانیم کشور را در زمره صاحبان این صنعت قرار دهیم.
اسلامی می‌گوید: از همه سازندگان بزرگ و شرکت‌های دانش بنیان برای ملحق شدن به این طرح دعوت می‌کنیم تا برگ زرین تاریخی را به نام ملت ایران ثبت کنیم تا تراز کشور به لحاظ فناوری و صنعتی، تراز هسته‌ای شود و جزء کشور‌های پیشرو در تراز هسته‌ای قرار بگیریم.
وی از ایجاد آب‌شیرین‌کن به عنوان یکی از مطالبات دیرین مردم بوشهر از نیروگاه اتمی یاد کرد و افزود: در سفر اخیر رئیس جمهور خواهش کردیم این مهم به ما ابلاغ شود، زیرا در سال‌های گذشته از مطالبات مردمی بوده، اما در برنامه این سازمان قرار نگرفته بود.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اضافه کرد: در حال حاضر یک ظرفیت ۱۰ هزار متر مکعبی در درون نیروگاه برای مصارف داخلی داریم که ۵ هزار متر مکعب آن فعال است و ۵ هزار متر مکعب دیگر آن در حال تعمیر و بازسازی است، اما ظرفیت ۷۰ هزار مترمکعبی را رئیس جمهور تایید و تاکید کرده و به ما ابلاغ شده است.
وی گفت: ما نیز صرف‌نظر از اینکه سرانجام آن چگونه است طراحی و ساخت آن را شروع کردیم و به محض تعیین پیمانکار عملیات آن را آغاز می‌کنیم و امیدواریم طبق زمان بندی آن که ۲ ساله بوده و یا حتی زودتر به پایان برسد.
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما