افزایش ظرفیت شیرین سازی آب دریا در بوشهر به ۱۶۰ هزار متر مکعب
افزایش ظرفیت شیرین سازی آب دریا در بوشهر به ۱۶۰ هزار متر مکعب

ندای استان:مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به شیرین سازی روزانه ۳۷ هزار مترمکعب آب دریا در استان بوشهر در زمان حاضر گفت: این میزان در یک برنامه زمان‌بندی شده به ۱۶۰ هزار مترمکعب خواهد رسید.

به گزارش ندای استان،مسعود خشایی امروز در آئین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر بیان کرد: در اجرا طرح‌های آبرسانی توجه ویژه‌ای به استان بوشهر شده که شاخص‌ترین آن‌ها طرح‌های آب‌شیرین‌کن است.
وی با اشاره به اینکه بیشتر منابع آب شرب استان بوشهر وابسته به دیگر استان‌ها است، افزود: آبرسانی به استان بوشهر با خطوط انتقال طولانی انجام می‌شود، که در سال‌های اخیر طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا در دستور کار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه اجرای طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا در اولویت قرار دارد و اکنون ۳۵ هزار مترمکعب آب در شبانه‌روز از طرح‌های تأسیسات آب‌شیرین‌کن در بوشهر تولید می‌شود، افزود: این میزان تا پایان امسال به ۷۵ هزار مترمکعب افزایش می‌یابد.
وی از اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن به ظرفیت تولید ۴۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز در استان بوشهر خبر داد و عنوان کرد: با بهره‌برداری کامل از طرح‌های آب‌شیرین‌کن در حال اجرا تولید آب از این تأسیسات به ۱۶۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز افزایش می‌یابد.
خشایی مهمترین طرح‌های آبرسانی در استان بوشهر را خط انتقال آب سیراف – جم، خط انتقال سد تنگ‌ارم دشتستان، مناطق شمالی شهر بوشهر و طرح‌ها آب‌شیرین‌کن دانست.
وی با بیان اینکه قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) طرح جهاد آبرسانی در روستا‌های محروم استان بوشهر اجرا می‌کند، خاطر نشان کرد: این طرح با مشارکت سپاه پاسداران در روستا‌های محروم این استان در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به اجرا طرح جهاد آبرسانی در ۴۳ روستای استان بوشهر، اظهار کرد: اعتبار اولیه اجرای طرح جهاد آبرسانی ۱۶۰ میلیارد تومان است که اعتبار این طرح در حال افزایش است و علاوه بر این ۴۳ روستا، دیگر روستا‌های در مسیر را پوشش می‌دهد.
وی با اشاره به اجرای طرح جمع آوری فاضلاب در سه شهر استان بوشهر، افزود: طبق آخرین آمار ۱۰۰ هزار مشترک از این طرح استفاده می‌کنند و ضریب افزایش استفاده مشترکین از این طرح‌ها رو به افزایش است.
خشایی جایگزین شدن پساب به جای آب شرب در صنایع و فضای سبز را یکی از برنامه‌های مهم آبفا کشور دانست.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر نیز با اشاره به وضعیت آبرسانی افزود: تداوم خشکسالی‌ها، کاهش بارش باران و برداشت غیرمعقول آب از سفره‌های زیر زمینی خساراتی به منابع تأمین آب استان بوشهر وارد کرده است.
محمد هادی رستمیان با اشاره به اجرا طرح‌های آبرسانی در استان بوشهر، افزود: اکنون علاوه بر طرح‌های آب‌شیرین‌کن، ساخت سد در نقاط مختلف استان در دستور کار قرار گرفته است.
وی استفاده از طرح‌های دانش‌بنیان را یکی از اولویت‌ها در تولید آب در استان دانست و افزود: اکنون طرح‌های آب‌شیرین‌کن در نقاط مختلف به ظرفیت‌های گوناگون در حال اجرا و یا در مدار تولید است.
معاون امور عمرانی استاندار بوشهر استفاده از پساب فاضلاب در تأمین آب طرح‌های صنعتی و فضای سبز را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: نوار ساحلی در تأمین آب به ویژه در فصل گرما دچار شرایط سختی هستند که طرح جهاد آبرسانی با همکاری سپاه پاسداران در روستا‌های محرم استان در حال اجرا است.
وی حفر، تجهیز و کف شکنی چاه‌های آب را از دیگر طرح‌ها دانست و خاطرنشان کرد: نوسازی شبکه‌های آبرسانی، ساخت مخزن ذخیره آب، اجرا خطوط انتقال و توسعه شبکه آبرسانی از دیگر برنامه‌های جهاد آبرسانی است.
رستمیان میزان آب شرب مورد نیاز استان را ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز دانست و عنوان کرد: ۴۰ هزار مترمکعب این میزان از تأسیسات آب‌شیرین‌کن و بقیه از خط آبرسانی کوثر، چشمه ساسان و رودخانه شاپور کازرون و چاه‌های آب شرب داخلی تامین می‌شود.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر هم با بیان اینکه استان بوشهر دارای فقر تاریخی در موضوع تامین آب است، گفت: فرهنگ‌سازی در مدیریت مصرف آب یکی از برنامه‌های مهم است که نیاز به همکاری همگانی است.
ابوالحسن عالی با اشاره به اینکه مدیریت انتقال و توزیع عادلانه آب در دستور کار قرار دارد، افزود: خدمات آبرسانی به‌صورت شبانه‌روزی در شهر‌ها و روستا‌ها ادامه دارد و از هیچ کوششی فروگذاری نمی‌شود.