موردی از آبله میمون تاکنون در بوشهر گزارش نشده
موردی از آبله میمون تاکنون در بوشهر گزارش نشده

ندای استان:سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با توجه به شناسایی مواردی از آبله میمون در جهان، موارد مشکوکی در کشور گزارش شد که منفی بوده و در استان بوشهر هم تا کنون موردی از این بیماری گزارش نشده است.

به گزارش ندای استان،دکتر حسن ملکی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما گفت: آبله بیماری ویروسی است که دوباره به‌تازگی گزارش‌هایی از شناسایی آن در چند کشور داده شده است و نیازمند هوشیاری مجموعه بهداشتی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر افزود: تاکنون ۹ بیمار مشکوک در کشور ایران شناسایی شده که آزمایش ۶ نفر منفی شده و نتیجه ۳ نفر دیگر هنوز روشن نشده است.

او با اشاره به این‌که پایش‌های بهداشتی در کشور در حال انجام است و جای نگرانی نیست، اضافه کرد: آبله در کودکان و افراد دارای نقص ایمنی خطرناک است و در بدن فرد درگیر در مرحله اول به‌صورت تب، سردرد، درد‌های عضلانی، کمردرد، بدن درد، تورم و بزرگی غدد لنفاوی خود را نشان می‌دهد.

ملکی‌زاده ادامه داد: آبله در مرحله بعد خود را به‌صورت بثورات جلدی و تاول‌های یک‌شکل روی پوست نشان می‌دهد و توصیه می‌کنیم اگر در خانه‌ای فردی این علائم را داشت حتماً به پزشک برده شود.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: راه‌های انتقال ویروس آبله از راه تماس نزدیک با فرد آلوده، قطرات تنفسی، تماس جنسی، خراش حیوانات آلوده، گوشت‌های خام و نپخته و ترشحات حیوانات است که باید دقت شود. همچنین گوشت پیش از استفاده باید به‌خوبی پخته شود.

دکتر ملکی‌زاده با اشاره به ورود و خروج مرزی از راه دریا به استان بوشهر و وجود مهاجران دیگر کشور‌ها در استان، گفت: شبکه‌های بهداشت و درمان ورود و خروج‌های مرزی را با دقت زیر نظر دارند و مردم اصلاً نگران نباشند؛ هنوز در کشور چیزی اثبات نشده است و جای نگرانی نیست.