تا کنون موردی از تب کریمه کنگو در بوشهر گزارش نشده
تا کنون موردی از تب کریمه کنگو در بوشهر گزارش نشده

ندای استان:رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان بوشهر گفت: ۵ سال است که در استان بوشهر گزارشی از ابتلا و مرگ با تب کریمه کنگو گزارش نشده است و امسال نیز تا کنون موردی نداشته‌ایم.

به گزارش ندای استان،دکتر عبدالمجید کوثری‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما گفت: بیماری تب کریمه کنگو یک بیمای خونریزی‌دهنده و تب‌دار است که میان انسان و دام مشترک است و با کنه جابه‌جا می‌شود.

او اضافه کرد: این بیماری در دام هیچ علائم خاصی ندارد و به‌همین دلیل بسیار خطرناک است.

کوثری‌نژاد گفت: در بیماری خونریزی‌دهنده کریمه کنگو، فردِ درگیر دچار پارگی و خون‌ریزی رگ‌های سطحی و حتی داخلی می‌شود و میزان مرگ‌ومیر بسیار بالایی دارد.

رئیس سازمان نظام دامپزشکی استان افزود: در استان بوشهر بیش از ۵ سال است که گزارشی از بیماری تب کریمه کنگو نداریم و آخرین مورد سال ۱۳۹۴ بود که یک نفر در منطقه حله با له‌کردن یک کنه درگیر شد و سپس جان باخت.

او گفت: سازمان دامپزشکی برای پیشگری از این بیماری برنامه‌هایی مانند سم‌پاشی آغل‌ها و دام‌ها را در فصل بهار و تابستان اجرا می‌کند.

این کارشناس دامپزشکی به مردم توصیه کرد که از گوشت دام‌هایی که در کشتارگاه‌های مجاز و زیر نظر دامپزشکان کشته شده‌اند، استفاده کنند؛ زیرا این بیماری به‌همان راحتی که منتقل می‌شود، قابل پیشگیری است.

دکتر کوثری‌نژاد افزود: اگر دام کشته‌شده به‌مدت ۲۴ ساعت در اتاق سرد نگهداری شود و دوره جمود نعشی را گذرانده باشد هیچ خطری برای استفاده‌کننده ندارد.

او به قصابان در کشتارگاه‌ها نیز توصیه کرد که حتماً از دست‌کش و ماسک استفاده کنند تا درگیر تب کریمه کنگو نشوند.