صادرات بیش از ۹ میلیارد دلار کالا از استان بوشهر
صادرات بیش از ۹ میلیارد دلار کالا از استان بوشهر

ندای استان:معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر از صادرات بیش از ۲۵ میلیون تن کالا به ارزش بالغ بر ۹ میلیارد و ۹۱۱ میلیون دلار از طریق گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش ندای استان، ابوالقاسم محمد زاده بیان کرد: صادرات بدون احتساب میعانات  گازی از گمرکات استان در سال گذشته به میزان بیش از ۲۵ میلیون و ۵۰۶ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۹ میلیارد و ۹۱۱ میلیون دلار بوده است.
وی افزود: در بازه زمانی مذکور صادرات بدون میعانات گازی از نظر وزنی ۶ درصد و ارزشی ۷۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (سال ۱۳۹۹) داشته است.
معاون اداره کل صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: صادرات با احتساب میعانات گازی  از گمرکات استان در ۱۴۰۰ نیز بالغ بر ۲۵ میلیون و ۷۸۰ هزار تن کالا به ارزش حدود ۱۰ میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال پیش از آن (۱۳۹۹)  از نظر ارزشی ۶۷ درصد افزایش یافته است.
وی عنوان کرد: عمده کالا‌های صادراتی از گمرکات استان شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی، مواد معدنی، انواع آبزیان و سبزیجات و صفی جات بوده است؛ همچنین بیشترین مقصد صادراتی از طریق گمرکات استان بوشهر به کشور‌های چین، امارات متحده عربی، ترکیه، هند، پاکستان، آفریقای جنوبی، نیجریه، برزیل، موزامبیک و قطر بوده است.
محمد زاده بیان کرد: واردات قطعی به کشور از از طریق گمرکات استان در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۵۲۹ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۱ میلیارد و ۴۸۸ میلیون دلار بوده است، که از نظر وزنی ۶ درصد و ارزشی ۲۲ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه قبل نشان می‌دهد.
وی اضافه کرد: عمده کالا‌های وارداتی  از گمرکات استان شامل انواع پارچه، ماژول ال‌ای دی، دستگاه پخت و پز رستورانی، انواع چای، قطعات و لوازم یدکی خودروی سواری، قطعات و لوازم موتور سیکلت، انواع لاستیک، انواع بلبرینگ و رولبرینگ، برنج و موز بوده است که از کشور‌های چین، امارات متحده عربی هند، فیلیپین، تایلند، آلمان، ترکیه، کره جنوبی، ژاپن  و روسیه وارد گمرکات استان بوشهر شده است.