۳ بوشهری که ایران را در ساخت پهپاد رقیب جدی جهان کردند
۳ بوشهری که ایران را در ساخت پهپاد رقیب جدی جهان کردند

ندای استان:جوانان بوشهری نیز از حرکت در این مسیر بازنماندند و با ابتکار عمل در علم افزایی و تولید پهپاد گام برداشتند.

به گزارش ندای استان،پهپاد، پرنده‌ای هدایت‌پذیر از دور که امروزه با رشد فناوری و تنوع نیازهای انسان، روزبه‌روز توسعه می‌یابد. همواره کشورها در تلاش هستند به کمک تکنولوژی روز در مسیر طراحی و تولید این شیء پرنده از دیگری پیشی بگیرند. پهپادها از آن‌ جهت حائز اهمیت‌اند که کاربردهای گسترده‌ای در زمینه‌های گوناگون دارند، از کاربری‌های نظامی گرفته تا نقشه‌کشی و حمل کالا!

در طی چند دهه اخیر، با تاکید مقام معظم رهبری بر بومی‌سازی تکنولوژی‌های روز دنیا و تمرکز شرکت‌های دانش‌بنیان، جمهوری اسلامی ایران با علم و اتکا بر توان داخلی خود، در بین کشورهای برتر تولیدکننده پهپاد قرار گرفته است.

جوانان بوشهری نیز از حرکت در این مسیر بازنماندند و با ابتکار عمل در علم افزایی و تولید پهپاد گام برداشتند. در همین راستا خبرنگار خبرگزاری فارس با مهندس یارمحمدی مدیر شرکت دانش‌بنیان نیرو آزمون بوشهر، فعال در زمینه طراحی و تولید انواع پهپادهای شناسایی، آموزشی، هدف واویونیک پهپاد و زیرسیستم‌های آن به گفت‌وگو پرداخت.

فارس: لطفاً خودتان و شرکت دانش‌بنیان نیرو آزمون بوشهر را معرفی کنید

امید یارمحمدی هستم، در این شرکت دانش‌بنیان من به همراه برادرانم امیر و امین، در حوزه طراحی و ساخت انواع پهپادهای بال ثابت و زیرسیستم‌های مربوط به آن فعالیت می‌کنیم. رشته تحصیلی ما در دانشگاه مهندسی برق و کامپیوتر بود. به‌ خاطر علاقه بسیار زیادی که به شاخه هوافضا و به خصوص پرواز داشتیم وارد این کار شدیم.

به لطف خداوند و تلاشی که طی این سال‌ها داشتیم به موفقیت‌های خوبی از نظر فنی و تولید محصول دست یافتیم و هم اکنون در پارک علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر مستقر هستیم؛ در حال حاضر نیز بر روی تولید ژیروسکوپ‌های لیزری (FOG) تحقیق و پژوهش می‌کنیم.

در سال ۱۳۸۴ با عنوان طرح ساخت سامانه خلبان خودکار وارد مرکز رشد علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر شدیم و در سال ۱۳۸۹ اولین سامانه خلبان خودکار کاملاً بومی خود را طراحی و تست عملیاتی کردیم.

در سال ۱۳۹۲ طی فرایند اداری جزء شرکت‌های پارک علم و فناوری خلیج‌فارس بوشهر قرار گرفتیم و در همان سال در سومین دوره از مسابقات هواپیمای بدون سرنشین دانشگاه صنعتی شریف، مقام نخست مرحله نوآوری در طرح و مقام سوم رقابت نهایی را کسب کردیم.

سال ۱۳۹۲ در مسابقه هواپیمای بدون سرنشین دست پرتاب دانشگاه مالک‌اشتر ارومیه مقام برتر کشور را کسب کردیم. سال ۱۳۹۴ موفق به تولید پهپاد چند منظوره و عملیاتی سیراف و پهپاد شناسایی و دست پرتاب لیان شدیم.

در سال ۱۳۹۵ با دارا بودن محصول پهپادی خود و طی ارزیابی به شرکت دانش‌بنیان تبدیل شدیم. سال ۱۳۹۶ در چهارمین دوره از مسابقات هواپیمای بدون سرنشین دانشگاه صنعتی شریف، مقام اول کشور را به دست آوردیم و در سال ۱۳۹۷ اولین پهپاد عمود پرواز کشور را طراحی و تولید کردیم.

تولید بومی مطابق با دانش روز دنیا

فارس: درباره فناوری‌های مورد استفاده در این شرکت و محصولات تولید شده خود توضیح دهید

با توجه‌ به نیاز روزافزون به پهپادها در کلیه صنایع، این محصولات می‌بایست با دانش روز دنیا همسو باشند؛ شرکت ما نیز در بخش تحقیق و توسعه (R&D) همواره در حال بهبود زیر سیستم‌های تولید شده خود بوده است.

یک پهپاد تشکیل شده از بدنه، بخشی که عموم آن را می‌بینند، بخش دیگری که شامل «اویونیک» و محموله قابل‌حمل مانند محموله دوربین شناسایی، نقشه‌برداری، حرارتی و طیف‌سنج و غیره است که پهپاد آن را با خود حمل می‌کند تا مأموریت مشخص شده را به انجام برساند.

هم اکنون شرکت دانش‌بنیان ما در هر دو بخش این فرایند که شامل طراحی و ساخت پهپاد وزیر سیستم‌های متعلق به آن است، فعالیت می‌کند؛ همواره هدف اصلی ما رسیدن به دانش ساخت بوده و نه صرفاًکپی‌برداری و وابسته بودن به دیگران. به لطف خداوند بدون نیاز به کشورهای خارجی و حتی سایر شرکت‌های داخلی، تمامی محصولات خود را تولید می‌کنیم.

این شرکت برای تمامی قسمت‌های محصولات از قالب‌های کامپوزیتی که توسط خودمان طراحی و تولید شده استفاده می‌کند؛ بدین ترتیب محصولات نهایی ما با استفاده از الیاف کربن و گلس (در صنعت هوایی رایج است) در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با کیفیت عالی ساخته می‌شوند.

خدمت پهپاد بوشهری در نیروی زمینی ارتش

فارس: محصولات شما چه نیازی از صنایع گوناگون، ارگان‌های دولتی و… را برطرف می‌کند؟ به‌طور کلی برای استفاده در چه زمینه‌هایی تولید می‌شوند؟

امروزه بخش عمده محصولات پهپادی کاربرد نظامی دارند ولی این پتانسیل وجود دارد تا در بخش‌های دیگر چون نقشه‌برداری هوایی، امداد و نجات در هنگام حوادث غیرمترقبه، شناسایی آلودگی‌های زیستی در دریا و خشکی و سایر مصارف نقش کلیدی ایفا کنند.

محصولات شرکت ما به‌خاطر نوع کاربری خاصی که دارند در بیشتر موارد یاد شده کاربری دارند و به دلیل هزینه بسیار پایین و کم‌خطر بودن آن‌ها نسبت به هواپیماهای دارای سرنشین، بسیار مفید و کاربردی هستند.

تاکنون انواع پیکربندی‌های پهپاد را طراحی و ساختیم که می‌توان به پهپاد شناسایی سیراف، دست پرتاب لیان، پهپاد هدف طوفان و عمود پرواز پرستو اشاره کرد؛ لازم به ذکر است که پهپاد سیراف هم اکنون در نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در حال استفاده بوده و با تأیید فرماندهان این یگان در رزمایش بیت‌المقدس ۲۸ عالی عمل کرد.

فناوری بومی ارزان‌تر از رقبا

فارس: آیا محصولات شما نمونه خارجی دارد؟ اگر پاسخ مثبت است، چه امتیاز و نکته قابل‌ توجهی نسبت به نمونه‌های خارجی داراست؟

بله، امروزه پهپاد به‌ عنوان یک محصول رباتیک که مجهز به هوش مصنوعی است به‌ وفور مورد استفاده بشر قرار می‌گیرد و تقریباً می‌توان گفت در انحصار هیچ شخص یا کشوری نیست.

محصولات تولیدی شرکت ما نیز نمونه خارجی دارند، با این تفاوت که صفر تا صد آن تولید خود شرکت بوده و قیمت نهایی محصولات ما نسبت به نمونه‌های خارجی بسیار مناسب‌تر هستند.

موفقیت این شرکت در بخش فنی مدیون آموخته‌های اعضای شرکت در دانشگاه و همچنین تجربه‌ای بود که طی چندین سال فعالیت در این حوزه به لطف پروردگار به دست آمد؛ از طرفی دیگر تمامی بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری خلبان خودکار (اویونیک) توسط خودمان انجام می‌شود.

تلاش برای توسعه کسب‌وکار

فارس: سهم شرکت شما در ایجاد اشتغال و ارزآوری چگونه خواهد بود؟ چه برنامه‌هایی در این مورد دارید؟

شاخه کاری این شرکت به دلیل‌های‌ تک بودن و البته نیاز روزافزون صنایع می‌تواند بسیار پررونق باشد که سبب ایجاد شغل و انگیزه بسیار شود اما متأسفانه در طی این چند سال اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی که کشور در آن درگیر بوده، این خواسته یا آرزو کم‌رنگ و کم‌رنگ‌تر شده است، البته ما به آینده امیدواری هستیم.

از ملزومات هر شرکتی که در حوزه علمی و مهندسی فعالیت می‌کند بخش تحقیق و توسعه آن است، چرا که محصولات خود را با نیاز روز همسو نماید، ما نیز همواره در حال پیشرفت در این فعالیت هستیم؛ لذا بسیار علاقه‌مندیم تا محصولات خود را صادر نماییم و دراین‌خصوص رایزنی‌هایی نیز صورت‌گرفته است.

دست یاری بر شرکت‌های دانش‌بنیان نوپا

فارس: آیا با مراکز علمی و فناورانه درون استان در ارتباط هستید؟ این تعاملات چه تأثیری در پیشبرد اهداف این شرکت داشته است؟

بله در ارتباط هستیم؛ وجود این مراکز علمی بسیار ارزشمند و الزامی هستند چرا که در این شرایط اقتصادی می‌توانند با بودجه‌های که در اختیار طرح‌های علمی قرار می‌دهند، به شرکت‌های نو پا و دانش‌بنیان کمک بسزایی کرده و با توجه‌ به تحریم‌ها، خروجی آن نیز در رفع بعضی کمبودها مؤثر باشد.

حس انگیزه و مفید بودن به جوانان

فارس: اگر در مورد نیازمندی‌ها و مشکلات خود در طی این مسیر حرفی با مسؤولین دارید بفرمایید

در این بخش درد دل بسیار است که فقط می‌توان گفت بگذریم…. در آخر امید است با نظر به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در جهت جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی، به نقش جوانان در موتور پیشران کشور در عرصه علم، فناوری و ایجاد زیرساخت‌های حیاتی، اقتصادی و عمرانی بیش‌ از پیش توجه شود، چراکه جوانان این سرزمین گنج‌های پنهان این کشور هستند.