بارش باران و باد لیمر در راه بوشهر
بارش باران و باد لیمر در راه بوشهر

ندای استان:همزمان با روز‌های میانی دومین ماه پاییز، نخستین سامانه بارشی این فصل به بوشهر می‌آید و چند روزی مهمان این استان خواهد بود.

به گزارش ندای استان،زهرا راستگو معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: باد معروفی که در اصطلاح محلی به لِیمِر (لهیمر) مشهوراست، به طور معمول بین ۱۵ تا ۲۵ آبان می‌وزد البته گاهی وزش آن کمی زودتر یا دیرتر رخ می‌دهد. وزش این باد از آنجا مهم است که به نوعی پایان فصل گرم و آغاز فصل سرد و بارندگی را در منطقه جنوب به خصوص سواحل خلیج فارس نوید می‌دهد. ‌

او افزود: جهت اصلی این باد شمال غربی است ولی قبل از آن به صورت چرخشی، بادهایی با جهت‌های مختلف ایجاد می‌شود. وزش این باد گاهی بقدری شدید است که آثار آن روی خشکی و دریا خسارت‌های سنگین مادی و جانی به بار می‌آورد.

معاون توسعه و پیش بینی هواشناسی بوشهر ادامه داد: به هر حال بعد از لیمر هوا رو به سردی می‌رود و به نظر دریانوردان و صیادان هر چه این باد شدیدتر و دیرتر بوزد در آن سال بارندگی بیشتر و ابرها پربارتر است.

راستگو عنوان کرد: این باد به طورمعمول نیمه شمالی خلیج فارس از کویت تا گناوه و بوشهر را در برمی‌گیرد و گاهی تا مناطق ساحلی مرکزی و جنوبی نیز پیشروی می‌کند.

از باران چه خبر؟

او درباره بارش باران هم عنوان کرد: طبق آخرین نقشه‌های پیش‌بینی سامانه بارشی از چهارشنبه وارد شمال شرق کشور می‌شود که شاخه غربی آن از پنجشنبه، مناطق غرب و جنوب غرب کشور و همچنین استان بوشهر را در بر خواهد گرفت که فعالیت این موج ناپایدار تا اواسط هفته آینده در  استان ادامه دارد.

معاون اداره کل هواشناسی بوشهر افزود: در این مدت به تناوب، روی دریا و برخی نقاط استان بارش باران گاهی رگبار پراکنده همراه با وزش باد و رعد و برق پیش بینی می‌شود.

راستگو در همین حال به این نکته اشاره کرد که در روزهای آینده هر گونه تغییر در الگوی نقشه ها و روند فعالیت سامانه با جزئیات بیشتری اطلاع رسانی می‌شود.

او ادامه داد: با توجه به شرایط وقوع باد لیمر، وزش این باد همزمان با فعالیت نخستین ناپایداری‌های سیستمی پاییزی استان در اواخر این هفته تا اواسط هفته آینده دور از انتظار نیست.بنابراین باید مراقب بود.

معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی استان بوشهر درباره دما هم عنوان کرد: همزمان با فعالیت این سامانه و افزایش پوشش ابر دمای هوا در روزهای پنجشنبه و جمعه کمی افزایش خواهد یافت اما از شنبه تا دوشنبه به تدریج از دمای هوا کاسته و هوا خنک می‌شود.

  • منبع خبر : باشگاه خبرنگاران جوان