خرید و فروش خارج از شبکه تنباکو در استان بوشهر ممنوع شد
خرید و فروش خارج از شبکه تنباکو در استان بوشهر ممنوع شد

ندای استان:معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت بوشهرگفت: خرید، فروش و صادرات برگ توتون و تنباکو خارج از شبکه توزیع تا اطلاع بعدی ممنوع است.

به گزارش ندای استان، ابوالقاسم محمدزاده معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر بیان کرد: بر اساس ابلاغیه مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور، تا اطلاع بعدی به منظور صیانت حداکثری از کشاورزان و نیز تامین مواد اولیه مورد نیاز واحد‌های تولید کننده محصولات دخانی، اولویت خرید برگ توتون از کشاورزان با تولیدکنندگان محصولات دخانی است و در غیر این صورت با اشخاص بدون مجوز که در کشور و به‌ویژه استان بوشهر (به ویژه مراکز کشت توتون و تنباکو) به طور غیرقانونی در زمینه خرید، حمل و فروش برگ توتون و تنباکو فعالیت می‌کنند، طبق قوانین برخورد جدی می‌شود.

او افزود: خشکسالی و وجود آفاتی مانند ساقه سیاه برگ توتون و تنباکو در سال‌ زراعی کنونی، مشکلاتی مانند کمبود توتون و تنباکوی مورد نیاز واحد‌های تولیدکننده محصولات دخانی را به دنبال داشته است. از سوی دیگر گزارش‌هایی مبنی بر خرید برگ توتون کشاورزان از سوی افراد بدون مجوز و گاه مجوز‌های منقضی شده و نیز بدون اعتبار از نظر وزن و… اعلام شده است به همین دلیل تصمیم‌های لازم برای ساماندهی خرید و فروش محصولات دخانی اجرا می‌شود.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر ادامه داد: ساماندهی و نظارت بر خرید همه محصولات کشت‌کاران توتون و تنباکو طبق بخشنامه شماره ۱۰۶۶۸۹/ت ۵۵۶۷۹ﻫـ مورخ ۱۴/۰۸/۱۳۹۷ بر عهده معاون اول وقت رئیس جمهور است.

محمدزاده عنوان کرد: همه کالا‌های تولید داخل و وارداتی که به‌صورت تجاری بر خلاف ضوابط تعیینی دولت خرید، حمل و فروش یا نگهداری شود علاوه بر فرآورده‌های نفتی و دارویی مطابق ماده «۲» دستورالعمل موضوع قاچاق، مشمول کالای قاچاق است.

بوشهر از جمله استان‌هایی است که تنباکو در آن کشت می‌شود.

شهرستان‌های تنگستان و دشتستان تولیدکننده این محصول هستند.