آوای سنج و دمام بوشهری در ترکیه
آوای سنج و دمام بوشهری در ترکیه

ندای استان:نمایش آیینی تجلی حقیقت توسط گروه فرهنگی هنری هومهر از بوشهر امروز در ازمیر ترکیه با محتوای حادثه عاشورا شامل نوحه خوانی، نمایش تعزیه و سنج و دمام است که توسط هنرمندان بوشهری در سالن فرهنگی عدنان سایگون اجرا شد.

به گزارش ندای استان، نمایش آیینی تجلی حقیقت توسط گروه فرهنگی هنری هومهر از بوشهر امروز در ازمیر ترکیه اجرا شد.

مهدی جلالی مدیر گروه فرهنگی و هنری هومهر اظهار داشت: گروه فرهنگی هنری هومهر از استان بوشهر به دعوت کنسولگری ایران در ترکیه برای اجرای آیین فرهنگی و هنری تجلی حقیقت ویژه ایام اربعین در سالن عدنان شهر ازمیر ترکیه به اجرای برنامه پرداخت.

سنج و دمام بوشهری در ترکیه

این ویژه برنامه فرهنگی هنری با محتوای حادثه عاشورا شامل نوحه خوانی، نمایش تعزیه و سنج و دمام است که توسط هنرمندان بوشهری در سالن فرهنگی عدنان سایگون اجرا شد.

گروه فرهنگی و هنری هومهر استان بوشهر پیش از این طرح تجلی حقیقت ویژه ایام اربعین را در کشورهای آلمان و لهستان اجرا کرده بود امسال نیز کنسولگری ایران در ترکیه این گروه را برای اجرای این طرح به ترکیه دعوت کرد.

جواد معبودی فر سرکنسول ایران در استانبول در مورد اجرای گروه بین المللی فرهنگی و هنری هومهر در ازمیر گفت: ابتدا باید از حضور گروه فرهنگی و هنری هومهر از استان بوشهر در ازمیر ترکیه قدردانی کنم.

وی افزود: اجرای گره هومهر خوب و برنامه وزینی بود و حضار از اجرای گروه لذت بردند و  این مدل اجرای آیین نمایشی برای تماشاگران جدید بود.

معبودی‌فر افزود:  ازمیر ایرانیان زیادی دارد و ما همیشه علاقه‌مند به ارائه خدمت به این ایرانیان در زمینه‌های مختلف از جمله آیین‌های فرهنگی و مذهبی بودیم.

گروه هومهر به استانبول دعوت می‌شود

سرکنسول ایران در ترکیه گفت: در این رابطه امسال آیین عاشورا را در استانبول برگزار کردیم و تصمیم گرفتیم آیین ویژه اربعین در شهر ازمیر برگزار شود.

وی در مورد نحوه آشنایی با گروه هومهر گفت: ویژه برنامه‌های طرح ” تجلی حقیقت” گروه هومهر در شهرهای مختلف آلمان و لهستان دیده بودم که اجرای بسیار خوبی بود و لذا تصمیم گرفتیم برای اربعین امسال از گروه هومهر در ازمیر دعوت کنیم.

وی ادامه داد: مطمئن هستم که میزبان خیلی خوبی نبودیم لذا از هنرمندان گروه هومهر عذر خواهی می‌کنم.

لذت تماشاگران ترکیه‌ای از نمایش فرزندان بوشهر

معبودی‌فر گفت: اجرای امشب بی‌نظیر بود، با توجه به حضور تماشاگرانی از کشور ترکیه در اجرای امشب در ابتدا احساس می‌کردم یک مقدار شرایط برای ایشان سخت باشد اما پس از توضیحات پایان اجرا که از سوی سرپرست گروه هومهر انجام شد تماشاگران بسیار لذت بردند و همچنین دو هدیه‌ای که از طرف گروه هومهر به معاون شهردار و معاون استاندار ازمیر اهدا شد آنان را شگفت زده کرد.

سرکنسول ایران در ترکیه تصریح کرد: همچنان ویژه برنامه‌های فرهنگی ما ادامه خواهد داشت و علاقمند هستیم گروه هومهر را برای اجرا در استانبول دعوت کنیم.

اهدای سازهای سنتی و آیینی بوشهر به مسؤولان استان ازمیر ترکیه 

از سوی گروه بین المللی فرهنگی و هنری هومهر در پایان اجرای آیین نمایشی تجلی حقیقت ویژه اربعین در شهر ازمیر ترکیه،  یک دمام و یک نی از سازهای سنتی و آیینی بوشهر از سوی مهدی جلالی سرپرست گروه فرهنگی و هنری هومهر به معاون استاندار و همچنین معاون شهردار ازمیر ترکیه اهدا شد.
همچنین جلالی یک عدد دمام و نی از سازهای موسیقی آیینی و مذهبی بوشهر به معبودی فر سرکنسول ایران در ترکیه اهدا کرد.