صیادان بوشهری بیش از ۱۷۰۰ تن میگو در خلیج‌فارس صید کردند
صیادان بوشهری بیش از ۱۷۰۰ تن میگو در خلیج‌فارس صید کردند

ندای استان:با گذشت ۳۶ روز از زمان آزاد سازی صید میگو در خلیج‌فارس محدوده استان بوشهر، صیادان این استان تاکنون یک‌هزار و ۷۰۰ تن میگو صید و به بازار عرضه کرده‌اند و این درحالی است که از جمعه آینده صید میگو ممنوع است.

به گزارش ندای استان،صید و صیادی در خلیج‌فارس یکی از قابلیت‌های استان بوشهر است که امرار معاش بیشتر ساحل‌نشینان این استان از طریق صید و صیادی است.

آمارها نشان می‌دهد سالانه افزون بر ۶۰ هزار تن انواع آبزیان در آب‌های خلیج‌فارس استان بوشهر صید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه می‌شود.

بوشهر، سرزمین نخل و آفتاب و دریا

بوشهر، سرزمین نخل و آفتاب، دریا و شرجی این روزها در آخر فصل تابستان مردم سخت‌کوش آن مشغول برداشت خرما، صید میگو و برداشت محصولات آبزیپروری از جمله میگو هستند.

صید میگو در آب‌های خلیج فارس هر ساله در اوج فصل تابستان در مرداد ماه آغاز می‌شود و صیادان محلی استان با شناور لنج و قایق با دریافت مجوز صید راهی دریا می‌شوند.

بیش از ۹ هزار صیاد استان بوشهر در صید میگو مشارکت دارند که بر اساس آمارها، صیادان این استان سال گذشته ۲ هزار و ۲۰۰ تن میگو در خلیج‌فارس صید کردند.

۱۸ بندر صیادی ۲۳ اسکله در استان بوشهر فعال است

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به وجود بنادر و اسکله‌های متعدد صیادی در نقاط مختلف استان بوشهر اظهار داشت: ۱۸ بندر صیادی ۲۳ اسکله، ۳۲ تعاونی و یک اتحادیه صیادی در استان بوشهر فعال است.

محمد تقی منوچهری فعالیت حدود ۲ هزار و ۲۰۰ شناور لنج و یک‌هزار ۶۲۱ قایق در صید آبزیان در استان بوشهر را یادآور شد و گفت: سالانه حدود ۶۰ هزار تن انواع آبزیان توسط صیادان در آب‌های خلیج‌فارس صید و وارد بازار داخلی و خارجی می‌شود.

وی صید میگو در استان بوشهر را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: خلیج‌فارس دارای مطلوب‌ترین گونه میگو تحت عنوان « صورتی یا ببری سبز» است که متقاضیان فراوانی دارد.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر مشارکت در صید میگو را منوط به دریافت مجوز از سوی شیلات دانست و خاطر نشان کرد: صیادان که دارای مجوز صید هستند می‌توانند در این فعالیت صیادی مشارکت کنند.

صید میگو از ۲۶ شهریور ماه در خلیج‌فارس ممنوع است

و اما صید میگو امسال در خلیج‌فارس محدوده استان بوشهر از ۱۲ مرداد ماه آغاز شده و با تشکیل کمیته صید در شیلات استان بوشهر زمان پایان آن ۲۶ شهریور ماه تعیین شده است.

معاون صیاد و بنادر ماهیگیری شیلات استان بوشهر با بیان اینکه ساعت ۲۴ پنجشنبه ۲۵ شهریور صید میگو به پایان می‌رسد خاطر نشان کرد: فعالان این حوزه باید تجهیزات صیادی ویژه صید میگو را از شناور‌ها تخلیه و به ساحل منتقل کنند.

بهزاد حیدری با اشاره به ممنوع شدن صید میگو از ۲۶ شهریور در آب‌های خلیج‌فارس محدوده استان بوشهر بیان کرد: مجموع زمان صید میگو در این استان امسال ۴۴ روز می‌شود.

وی با بیان اینکه صیادان در ۳۶ روز گذشته یک‌هزار و ۷۰۰ تن میگو صید کرده‌‌اند افزود: بیشترین میزان صید میگو در آب‌های اطراف بندر بوشهر و کمترین میزان صید میگو در آب‌های بندر کنگان ثبت شده است.

امسال ۸۴۶ فروند شناور لنج و قایق در صید میگو مشارکت کردند

برای حفظ ذخایر آبزیان و جلوگیری از وارد شدن خسارت به زیستگاه ماهیان در خلیج‌فارس، صید میگو با کشتی ممنوع است و امسال برای شرکت ۸۴۶ فروند شناور لنج و قایق در صید میگو مجوز صادر شد.

میگو از آبزیان کف‌زی خلیج‌فارس اعلام شده که  صید آن به روش ترال یا کف‌روب انجام می‌شود با توجه به اینکه صید ترال در طول سال ممنوع است پس از پایان صید میگو، صید به روش ترال جرم محسوب می‌شود و متخلفان تحت پیگیری قضایی قرار می‌گیرد چون صید ترال زمینه نابودی زیستگاه‌های آبزیان فراهم می‌کند.

در روش صید ترال، همه‌ موجودات آبزی اعم از بالغ و نابالغ صید می‌شود و آبزیان که مصرف غذایی ندارند دور ریخته می‌شوند و روش صید ترال به تنوع زیستی و زیستگاه ماهیان در خلیج‌فارس و چرخه غذایی دیگر آبزیان آسیب وارد می‌کند و سبب انقراض گونه‌های زیستی دریا می‌شود.

  • منبع خبر : تسنیم