۴۰۰ هزار دُز واکسن در استان بوشهر تزریق شد
۴۰۰ هزار دُز واکسن در استان بوشهر تزریق شد

ندای استان:رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: براساس برنامه‌ریزی انجام شده ۴۰۰ هزار دُز واکسن تاکنون در این استان تزریق شده که از این شمار ۱۰۰هزار نفر هر ۲ دُز و ۳۰۰ هزار نفر نیز تنها یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند.

به گزارش ندای استان،دکتر سعید کشمیری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: براین اساس ۳۵ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال، ۸۵ درصد جمعیت ۵۰ سال و ۶۵ درصد جمعیت ۴۰ تا ۵۰ سال در استان بوشهر زیر پوشش واکسیناسیون قرار گرفته اند و تلاش می‌شود با افزایش مراکز تجمیعی تزریق واکسن روند واکسیناسیون در این استان سرعت گیرد.

وی در باره تزریق دُز یادآور واکسن کرونا گفت: براساس برخی مقاله‌های علمی منتشر شده بعد از چند ماه از تزریق واکسن میزان آنتی بادی بدن در مقابل بیماری کاهش می‌یابد در همین راستا باید دُز یادآور به افراد تزریق شود.

به گفته کشمیری کمیته علمی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به طور یقین در این زمینه بررسی لازم را انجام و اگر ضرورت داشته باشد ابلاغ می‌شود و با توجه به توانمندی کشور در زمینه تامین واکسن تزریق دُز یادآور با اولویت کادر درمان که در معرض مستقیم بیماری قرار دارند و پس از آن برای سالمندان انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه هیچ دستورالعملی مبنی بر تست افراد قبل از تزریق واکسن وجود ندارد گفت: اگر افرادی قبل از تزریق واکسن دارای علائم بیماری از جمله آبریزش بینی، بدن درد و سایر موارد دیگر و یا در خانواده فرد مبتلا داشته باشند به طور حتم قبل ازتزریق واکسن اقدام به دادن تست پی سی آر کنند.

کشمیری در باره وضعیت دارو و سِرُم گفت: در زمان حاضر دارو و سرم به اندازه کافی در بیمارستان‌ها وجود دارد و مراکز درمانی در این زمینه به آرامش رسیده و کمبودی وجود ندارد.

وی ادامه داد: همچنین به اندازه نیاز نیز دارو و سرم در اختیار داروخانه‌های منتخب که در استان بوشهر ۲۵ واحد هستند قرار گرفته است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

کشمیری در مورد کمبود برخی داروها گفت: کمبود برخی از داروها کشوری است که تلاش شده است نیازهای موجود برطرف شود.

وی در ارتباط با تاثیر تعطیلی ۶ روزه اخیر بیان کرد: با اعمال محدودیت‌ها شمار بستری‌های ناشی از کرونا در بیمارستان‌های استان بوشهر از ۹۱۰ به ۸۲۰ نفر معادل ۱۰ درصد کاهش یافته است این درحالی است که تا پیش از تعطیلات شمار بستری‌های روزانه ناشی از کرونا ۲۰۰ تا ۲۱۰ نفر بود که در زمان حاضر این رقم به ۱۵۰ نفر در روز کاهش یافته است.

کشمیری بیان کرد: همچنین تاثیر محدودیت‌های هفته گذشته در میزان ابتلا در استان بوشهر نیز به خوبی قابل مشاهده است به نحوی که از هر ۱۰۰ تست انجام شده ۳۶ نفر مثبت اعلام می‌شود این درحالی است که پیش از این بیش از ۶۰ درصد تست‌ها مثبت بود.

دبیرستاد مقابله با کرونا در استان بوشهر اضافه کرد: هرچند روند فزاینده شیوع ویروس در استان بوشهر نسبت به قبل از محدودیت‌ها تا حدودی متوقف و به نسبت آرام شده است اما این شرایط شکننده است و باید مراقب بود چون با هر تغییری در رفتار امکان رشد انفجاری بیماری وجود دارد.

وی با اشاره به ابتلای ۷۸ هزار نفر و جان دادن یکهزار و ۷۰۰ نفر براثر ابتلا به کرونا در استان بوشهر یادآور شد: مراقب باشیم در زمان حاضر ۸۲۰ بیمار بستری در این استان وجود دارد که از این شمار ۷۴ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه و از این شمار ۳۴ نفر در وضعیت حاد این بیماری قرار دارند و هرگونه تغییر رفتار و عادی انگاری شرایط را سخت‌تر خواهد کرد.

براساس آخرین گزارش سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان بوشهر در وضعیت قرمز پرخطر قرار دارد.