همکاری دانشگاه خلیج فارس و ماینتس آلمان درپروژه شیرین‌ سازی آب
همکاری دانشگاه خلیج فارس و ماینتس آلمان درپروژه شیرین‌ سازی آب

ندای استان:عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس گفت: دانشگاه‌های خلیج فارس و یوهانس گوتنبرگ ماینتس آلمان در یک پروژه تحقیقاتی با هدف شیرین‌سازی آب خلیج فارس و ارتقای امنیت آب در خاورمیانه همکاری می‌کنند.

به گزارش ندای استان، عبدالطیف هاشمی روز شنبه در توضیح این خبر افزود: دانشگاه ماینتس آلمان در حال انجام یک پروژه تحقیقاتی بین المللی است که از سوی وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان راه اندازی شده است و در این راستا پروژه های تحقیق و توسعه فرامرزی مانند استفاده از فن آوری‌های نوآورانه در حوزه آب گرفته  تا رویکردهای کارآمد مدیریت بخشی آب با همکاری شرکای ایران و عراق انجام می‌شود.

نماینده دانشگاه خلیج فارس در این پروژه تحقیقاتی، بیان کرد: این گروه تحقیقاتی در زمینه سنتز غشای اسمز مستقیم و طراحی و راه اندازی سیستم آزمایشگاهی این پروژه ایفای نقش می‌کند و با توجه به پیش بینی‌های صورت گرفته این دستگاه در پردیس غربی دانشگاه در ساحل خلیج فارس نصب و راه اندازی می‌شود.

وی عنوان کرد: کمک‌های منطقه‌ای در حل مشکل جهانی کمبود آب از اهداف اصلی این پروژه  است که به ویژه کشورهای خاورمیانه را تحت تأثیر قرار می دهد.

هاشمی اظهار کرد: همکاری بین المللی با شرکای کشورهای خلیج فارس راهی خوب برای جلوگیری از درگیری احتمالی بر سر منابع آب آشامیدنی است، که ممکن است در نتیجه تغییر اقلیم بوجود آید.

عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی نفت، گاز و پتروشیمی دانشگاه خلیج فارس با بیان اینکه همکاری چندجانبه از دیگر مزایای این پروژه تحقیقاتی است، افزود: اگرچه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق از توانایی‌های علمی و صنعتی خوبی در زمینه نمکزدایی برخوردارند، اما تاکنون فعالیت کمی در این زمینه داشته‌اند.

وی گفت:  خلیج فارس منبع آب قابل توجهی در منطقه است و با توجه به دانش فیزیکی گسترده محققان آلمانی در زمینه شبکه‌های پلیمری و هیدروژل‌های حرارتی و همچنین تجربه‌های خوب محققان دو کشور ایران و عراق در زمینه فناوری اسمز معکوس امیدواریم این پروژه منجر به توسعه بزرگی در این حوزه شود.

روابط عمومی دانشگاه خلیج فارس به نقل از سرپرست تیم‌های دانشگاه ماینتس در این پروژه، اعلام کرد: این پروژه با هدف استفاده از ژل‌های پلیمری حساس به دما برای تبدیل آب دریای خلیج فارس به آب آشامیدنی اجرا می‌شود و وزارت آموزش و تحقیقات فدرال آلمان طی سه سال آینده با ۶۰۰ هزار یورو بودجه از این پروژه حمایت می‌کند.

سباستین زایفرت افزود: هدف از انجام پروژه این است که فرآیندهای نمک زدایی با استفاده از پدیده اسمز مستقیم مبتنی بر غشا و یا بدون غشا، به عنوان یک روش جداسازی مایع توسعه داده شود و این توسعه در دو مرحله تمرکز بر توسعه هیدروژل‌های بهینه شده و سنتز غشای جدید و طراحی و ساخت یک دستگاه آب شیرین کن آزمایشگاهی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: این دستگاه در آینده از سوی یکی از شرکای پروژه، در محل مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

زایفرت گفت: امیدواریم که این پروژه زمینه‌های تولید کارخانه‌های آب شیرین کن ساده را فراهم کند که می‌توانند آب شیرین مناطق جدید، کوچک و دور افتاده را تأمین کنند.