چطور بدانیم که مشترک خوش مصرف آب هستیم یا نه؟
چطور بدانیم که مشترک خوش مصرف آب هستیم یا نه؟

ندای استان:با یک حساب و کتاب کوچک می‌توانیم متوجه شویم که آیا مشترک خوش مصرف آب به شمار می‌رویم یا پرمصرف.

به گزارش ندای استان،بابک دلاوری کارشناس مدیریت مصرف آب استان بوشهر می‌گوید: در قبض‌های آب که هر دو ماه یک بار برای مشترکان فرستاده می‌شود قسمتی وجود دارد که نوشته شده مصرف ماهانه. در این قسمت عددی نوشته شده که یک یا دو رقمی است و نشان می‌دهد که مشترک در یک ماه چند مترمکعب آب مصرف کرده است.

او ادامه می‌دهد: برای اینکه سرانه مصرف را حساب کنیم باید این عدد را در ۱۰۰۰ (هزار) ضرب کنیم تا میزان مصرف آب به لیترتبدیل شود. سپس این عدد را بر تعداد روز‌های یک ماه تقسیم می‌کنیم که میزان مصرف خانواده در یک ماه به دست می‌آید. بعد این عدد را بر تعداد اعضای خانواده تقسیم می‌کنیم تا سرانه مصرف آب خانواده مشخص شود.

کارشناس مدیریت مصرف آب استان بوشهر با یک مثال این موضوع را روشن‌تر توضیح می‌دهد و می‌گوید: اگر مصرف ماهانه آب یک خانواده ۴ نفره عدد ۱۶ باشد، باید ۱۶ در عدد هزار ضرب و سپس بر تعداد روز‌های ماه که به طور مثال ۳۰ روز است تقسیم شود، بعد این عدد را باید بر عدد ۴ که جمعیت خانواده است تقسیم کرد تا مصرف آب برای هر نفر به دست آید که برای این خانواده عدد ۱۳۳ لیتر می‌شود.

دلاوری بیان می‌کند: اگر مصرف سرانه خانواده‌ای حدود ۱۰۰ لیتر و کمتر باشد آن خانواده خوش مصرف است اگر ۱۰۰ تا ۱۳۳ لیتر باشد پرمصرف و اگر از ۱۳۳ لیتر بالاتر باشد بد مصرف است.

به گفته او، بیشتر مشترکان آب معتقدند که خوش مصرف هستند بنابراین روش مصرف آب را تغییر نمی‌دهند، اما اگر همه این حساب و کتاب را انجام دهند، به طور حتم مشترکان پرمصرف روش خود را تغییر می‌دهند و خوش مصرف خواهند شد.