برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در استان نداریم
برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در استان نداریم

ندای استان:گراوند گفت که اگر بخواهیم تابستان امسال را بدون بی آبی پشت سر بگذاریم باید صرفه‌جویی کنیم.

به گزارش ندای استان، استاندار بوشهر پس از بهره‌برداری از طرح‌های آب‌رسانی به ۲۴ روستای استان که به‌صورت دورسخنی با دستور وزیر نیرو انجام شد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: امسال بارندگی‌ها در استان به‌شدت کاهش داشته و میانگین آن در بیشتر مناطق ۱۰۰ میلیمتر و حتی کمتر از آن بوده که در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.
عبدالکریم گراوند در ادامه افزود: برای نمونه در شهرستان جم همیشه بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیمتر بارندگی داشتیم، اما امسال میانگین بارندگی در این شهرستان زیر ۱۰۰ میلیمتر بود.
او گفت که  اگر بخواهیم تابستان امسال را بدون بی آبی پشت سر بگذاریم باید صرفه‌جویی کنیم.
گراوند این را هم گفته که حرف از صرفه‌جویی مسئولیت ما را کم نمی‌کند و دولت تدبیر و امید در این هشت سال ۴۵۲ میلیارد تومان صرف اصلاح و بهسازی شبکه‌های روستایی کرده است.
استاندار بوشهر با بیان این‌که اگر آب‌شیرین‌کن‌های در دست ساخت هم راه بیافتند پایداری آب در استان بیشتر می‌شود، افزود: پس از انتقال آب دو آب‌شیرین‌کن بوشهر به شبکه، آب قبلی به دیگر بخش‌ها که کمبود دارند منتقل می‌شود تا پایداری شبکه بیشتر شود.
او اضافه کرد: آب‌شیرین‌کن سیراف هم می‌تواند آب شهر جم و بخش مرکزی را تأمین می‌کند. باید آب همواره پایدار باشد و دو آب‌شیرین‌کن استان تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد تا دغدغه مردم کم شود.
گراوند با تأکید بر این‌که برنامه‌ای برای جیره‌بندی آب در تابستان امسال نداریم، گفت: اصلاح شبکه و نشت‌گیری از برنامه‌های مهم ما است تا جلوی هدررفت آب گرفته شود؛ کار نشت‌گیری خط آب دو شهر بوشهر و کنگان در طرح آزمایشی کشوری با اعتبار ۴۰ میلیارد تومان در حال انجام است.
او دلیل این کار را گران خریدن آب با قیمت هر لیتر ۱۶ تا ۱۷ تومان از تولیدکننده و فروش ناچیز آن به مصرف‌کننده دانست و گفت که نیاز است که با نشت‌گیری از هدررفت آب جلوگیری شود.
استاندار بوشهر نبود مخازن ذخیره‌سازی را از مشکلات آبرسانی دانست و گفت:، چون مخزن ذخیره‌سازی نداریم نمی‌توانیم آب را نگهداری کنیم و گاه توزیع عادلانه‌ای داشته باشیم که در تلاش برای به پایان رساندن ساخت مخازن هستیم.