مبتلایان بدون علامت انتشار دهندگان خاموش ویروس کرونا
مبتلایان بدون علامت انتشار دهندگان خاموش ویروس کرونا

ندای استان:هفته سلامت در حالی از امروز آغاز شده که مانند پارسال سایه کرونا بر سر این هفته سنگینی می‌کند و شعار این هفته برگرفته از شرایط کرونایی جامعه است.

به گزارش ندای استان،معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: اولین هفته اردیبهشت هفته سلامت است و شعار امسال این هفته «ساخت جهانی عادلانه تر و سالم تر» در نظر گرفته شده است.

محمد مهدی خواجه ئیان افزود: امسال نیز این هفته تحت الشعاع شرایط کرونایی جامعه قرار دارد و شعار آن هم با توجه به این شرایط تعیین شده است.

او با اشاره به شرایط کرونایی استان بوشهر و کشور، ادامه داد: با توجه به اینکه همه جامعه با شرایط ناشی از شیوع کرونا دست به گریبان است بنابراین برای حفظ سلامت باید بتوانیم خود را در برابر این بیماری ایمن نگه داریم.

مبتلایان بدون علامت انتشار دهندگان خاموش ویروس

معاون مرکز بهداشت استان بوشهر بیان کرد: الان در شروع خیزی از کرونا هستیم که نمی‌دانیم چقدر طول می‌کشد و چقدر ابتلا خواهیم داشت. اگر چه تلاش‌ها بر این بود که وارد این مرحله نشویم، به هر حال این اتفاق افتاد. حالا باید به این فکر باشیم که در این شرایط برای حفاظت از خود در برابر کرونا چه کار کنیم.

خواجه ئیان عنوان کرد: اکنون بیشتر ابتلاها مربوط به کسانی است که با فرد بدون علامت تماس داشته‌اند، موارد زیادی داریم که می‌گویند در دورهمی که شرکت داشتند کسی مبتلا نبوده است در حالی که فرد مبتلا در جمع حضور داشته اما علائم نداشته است. بنابراین باید از رفتن به تجمع و دورهمی خودداری کنیم تا حتی اگر فرد مبتلایی بدون علامت در جمع حضور دارد با او در تماس نباشیم.

تا کی قرنطینه بمانیم؟

او گفت: اگر به هر ترتیب فردی مبتلا به کرونا شد و بیماری‌اش به گونه‌ای بود که نیاز به بستری نداشت دو هفته در خانه بماند، دایره ارتباطش را در خانه محدود کند، یکی از افراد خانواده وظیفه مراقبت از او را بر عهده گیرد، پنجره‌ها به ویژه جایی که فرد مبتلا هست باز باشد، دیگر افراد فاصله دو متری را با بیمار حفظ کنند و بیمار ماسک داشته باشد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر در همین حال بیان کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر یک نفر از اعضای خانواده دچار کرونا شد بقیه اعضای خانواده هم درگیر می‌شوند اما باز تاکید بر این است که توصیه‌ها رعایت شوند تا احتمال انتشار ویروس در خانواده کاهش یابد.

خواجه‌ئیان از مبتلایان خواست از خانه بیرون نیایند حتی برای گرفتن دارو و سعی کنند اگر نیاز به راهنمایی دارند با تماس تلفنی با مراکز درمانی راهنمایی لازم را دریافت کنند.

او تاکید کرد: کسانی که نیاز به بستری نداشته‌اند دو هفته و کسانی که در بیمارستان بوده‌اند پس از ترخیص تا سه هفته در خانه بمانند.

رژیم غذایی خاص کرونا نداریم

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر گفت: هیچ رژیم غذایی خاصی برای پیشگیری از کرونا یا هنگام درمان وجود ندارد، فقط به بیماران دارو‌های تقویتی داده می‌شود.

خواجه‌ئیان از کسانی که سرفه مکرر، بدن درد، تب و تنگی نفس دارند خواست به پزشک مراجعه کنند تا تصویربرداری از ریه صورت گیرد.

او همچنین به خانواده‌هایی که سالمند یا فرد دارای بیماری مزمن دارند تاکید کرد که اگر این عضو خانواده دچار کرونا شد به طور حتم باید او را به مراکز درمانی ببرند زیرا این افراد کسانی نیستند که بتوان بیماری شان را در منزل کنترل کرد و باید زیر نظر پزشک قرار گیرند.

ضرورت مراقبت از بچه‌ها در برابر ویروس جهش یافته

معاون فنی مرکز بهداشت استان بوشهر با بیان اینکه اکنون بیشتر افراد به ویروس جهش یافته مبتلا می‌شوند، گفت: ویروس جهش یافته هم شدت انتشار بیشتری دارد، هم خیلی سریع در فرد رشد می‌کند و هم سنین پایین‌تر را درگیر می‌کند.به همین علت از خانواده‌ها می‌خواهیم که اجازه ندهند فرزندانشان در جمع‌ها و محیط‌های شلوغ حضور یابند.

خواجه‌ئیان تاکید کرد: برای اینکه زنجیره انتقال کرونا شکسته شود باید محدودیت‌ها را رعایت کنیم.