کاهش ۶۰ درصدی وابستگی آبی استان به استان‌های همجوار
کاهش ۶۰ درصدی وابستگی آبی استان به استان‌های همجوار

ندای استان: مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان بوشهر گفت:طرح‌های بزرگ تأسیسات آب‌شیرین‌کن شامل ۳۵ هزار و ۱۷ هزار متر مکعب بوشهر و ۲۸ هزار مترمکعب سیراف – جم است که امسال این طرح‌ها وارد مدار تولید می‌شود.

به گزارش ندای استان، عبدالحمید حمزه پور با اشاره به تدوین برنامه ایجاد منابع آب آشامیدنی از طریق شیرین‌سازی آب دریا اظهار داشت: در این زمینه طرح‌های آب‌شیرین‌کن به ظرفیت افزون بر ۱۵۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز در استان طراحی و مجوز آن صادر و عملیاتی شده است.

وی با بیان اینکه اکنون به ظرفیت افزون بر ۳۴ هزار متر مکعب آب‌شیرین‌کن در استان وارد مدار تولید است افزود: طرح‌های شیرین‌سازی آب دریا با مشارکت بخش خصوصی سرمایه‌گذاری می‌شود و آب تولیدی از سرمایه‌گذاران به صورت تضمینی خریداری می‌شود.

حمزه پورهزینه تولید آب آشامیدنی از طریق شیرین‌سازی آب دریا را بسیار بالا دانست و گفت: در این راستا دولت هر سال یارانه خرید تضمینی آب تخصیص می‌دهد و سال قبل برای تامین آب از آب‌شیرین‌کن بوشهر و کنگان ۱۵۰ میلیارد تومان یارانه پرداخت شده است.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های آب‌شیرین‌کن در شهر‌ها و روستا‌های مختلف استان افزود: طرح‌های بزرگ تأسیسات آب‌شیرین‌کن شامل ۳۵ هزار و ۱۷ هزار متر مکعب بوشهر و ۲۸ هزار مترمکعب سیراف – جم است که امسال این طرح‌ها وارد مدار تولید می‌شود.

حمزه پور از حل مشکلات تاریخی آب آشامیدنی بوشهر با افتتاح طرح‌های آب‌شیرین‌کن خبر داد و بیان کرد: امسال به ظرفیت ۶۰ هزار متر مکعب آب تولیدی از پروژه‌های آب‌شیرین‌کن وارد مدار بهره‌برداری می‌شود که در پایداری تامین آب استان بوشهر نقش مهمی دارد.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب استان بوشهر گفت: با افتتاح طرح‌های آب‌شیرین‌کن در دست اجرا، نسبت وابستگی استان به دیگر استان‌ها از ۹۰ درصد به ۶۰ درصد کاهش می‌یابد.

وی گفت: سالانه بیش از ۳۵۰ میلیون مترمکعب آب آشامیدنی در استان مصرف می‌شود. بر اساس استاندارد‌های تعیین شده سرانه مصرف آب در استان ۲۰۰ تا ۲۲۰ لیتر است، ولی اکنون این سرانه تا ۳۵۰ لیتر افزایش یافته است.

حمزه پور افزود: با توجه به مصرف بیش از میزان تعیین شده از سوی مشترکان و انشعابات غیرمجاز و مصرف غیر شرب، آب انتقالی به استان در تامین نیاز مردم با مشکلاتی مواجه کرده است.

وی با بیان اینکه قطعی انشعاب آب غیرمجاز و خانه باغ‌ها در اولویت است تاکید کرد: بدون اغماض انشعاب آب در خانه باغ‌ها و آبرسانی به اراضی کشاورزی و باغ قطع می‌شود و مصرف آب در خانه باغ و آبیاری اراضی و دام جرم محسوب می‌شود.