ترسی که به عشق تبدیل شد/ پرواز خانوادگی در آسمان کنگان
ترسی که به عشق تبدیل شد/ پرواز خانوادگی در آسمان کنگان

ندای استان:بانوی کنگانی به همراه همسرخود تنها زوج فعال در رشته پاراگلایدار در استان بوشهر هستند که توانست بر ترس خود غلبه کند و در آسمان‌ها اوج بگیرد.

به گزارش ندای استان، پرواز شاید از دیرینه‌ترین آرزو‌های بشر باشد. از همان زمان که لئوناردو داوینچی اولین گام‌ها برای پرواز را برداشت و این رؤیای شیرین را دست‌یافتنی کرد، تا امروز همواره انسان پیشرفت‌های زیادی در این عرصه تجربه کرده است. بالن‌ها، پاراگلایدرها، پاراموتور‌ها و هواپیما‌ها هر روز تغییرات و پیشرفت‌های متعددی را به خود می‌بینند و بشر با کمک این ابزار‌ها توانسته بال به بال با پرندگان، لذت پرواز در آسمان را حس کند.

زینب زریابی یک بانوی ورزشکار و موفق در رشته پاراگلایدار که به همراه همسر خود در این رشته فعالیت دارند و توانسته‌اند یک باشگاه ورزش‌های هوایی را در کنگان راه‌اندازی کنند.به گفته وی، تنها زوج فعال در این رشته در استان بوشهر هستند و توانستند موفقیت‌های فراوانی در این رشته کسب کنند.

فارس: از چه زمانی اقدام به تشکیل باشگاه هوایی خودتان کردید؟

اواخر سال ۹۵ درخواست پروانه دادیم و در سال ۹۷ پروانه را کسب کردیم و باشگاه افتتاح شد. طی این دو ، سه سال حداقل ۳۰ ورزشکار وارد رشته‌های پروازی از جمله پاراگلایدار، پاراموتور و سقوط آزاد شدند.

فارس: آینده این رشته را در کشور ما چگونه می‌بینید؟

یکی از مهیج‌ترین و پرهزینه‌ترین رشته‌های ورزشی می‌باشد که واقعا به حمایت‌های مسؤولین برای ایجاد فضا و زیرساخت‌های لازم برای رشته در شهرستان و استان نیاز دارد.

فارس: چه محدودیت‌ها و موانعی در مسیر پیشرفت در این رشته وجود دارد؟

پیشرفت در این رشته‌ها ملزم به تجهیزات و تمرین مداوم می‌باشد ولی به دلیل بالابودن هزینه‌ها و کمبود امکانات علاوه بر زمان‌بر بودن آن برخی افراد پتانسیل‌ آن را دارند اما متاسفانه موقعیت آن را ندارند و این خود مانع بزرگی برای پیشرفت این رشته است.

فارس: هر کسی بنا به سلیقه خودش ورزشی را انتخاب می‌کند. انگیزه‌ پاراگلایدر و پاراموتور از کجا در شما پیدا شد؟

از سال ۸۹ الی۹۰ در کنار همسرم که شروع کردند حضور داشتم و با توجه به روحیاتم جذب این ورزش شدم و با حضور همسرم برای شروع این رشته بیشتر ترغیب شدم.

فارس: شروع آموزش پرواز در پاراگلایدر چطور است؟

اول جلسات تئوری برگزار می‌شود و بعد از آموزش‌ها و مفهومات تئوری، وارد جلسات و تمرینات عملی روی زمین و بعد در هوا در تمام رشته‌های پارا گلایدر و پاراموتور و سقوط آزاد انجام می‌شود.

فارس: شما بعد از آموزش دیدن، اولین بار کی توانستید پرواز را تجربه کنید؟

اولین پروازی که من بعد از آموزش و به صورت تنهایی انجام دادم بهمن سال ۹۷ بود.

فارس: لابد نخستین پروازتان خیلی خاطره انگیز بوده است؟ ترسیده بودید؟

استرس و اضطراب خاصی داشتم چون به میزان توانایی خودم در هوا ناخالص تجربه نداشتم و اولین بار بود تجربه می‌کردم. ترس از ارتفاع یک چیز معمولی است و مرد و زن ندارد. من خودم از ارتفاع می‌ترسیدم.

فارس:انتخاب رشته‌ای با این آمار کشته و مصدوم، ریسک نبود؟

به نظر من هرکاری را بدون اصول انجام بدیم ریسک وجود دارد حتی راه رفتن معمولی.

فارس:گویا همسرتان هم در این رشته فعال است، تا به حال تجربه پرواز دو تایی را داشتید؟

بله همسرم مربی من در پارا گلایدر و پاراموتور هستند و در رشته سقوط آزاد کمک مربی من بودند و مربی من استاد محمدی بود. اکثرا استارت شروع تمریناتمان درهفته با پرواز همسرم به همراه من و پسر ۶ سالمان می‌باشد.

فارس: هدف شما از تشکیل باشگاه چیست؟

هدف اصلی ما علاوه بر معرفی این رشته‌ها برای جوانان شهرستان کنگان و کاهش هزینه مشتاقان این رشته‌ها بود و  طی این سال‌ها هزینه‌های میلیونی به صورت شخصی برای ترویج این رشته در شهرستان بدون هیچگونه چشم داشتی یا درآمدزایی انجام دادم و تنها توقع ما حمایت مسؤولین از جوانان بومی این منطقه است.