سال ۹۹ در استان بوشهر چگونه گذشت؟
سال ۹۹ در استان بوشهر چگونه گذشت؟

ندای استان: پایتخت انرژی کشور در سالی که گذشت همچون دیگر مناطق کشور روزهایی پر فراز و نشیب داشت و رویدادهای تلخ و شیرین زیادی در آرشیو تجربه مردمان این دیار ماندگار شد.

به گزارش ندای استان، مرور رخدادهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و ورزشی سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد  که در گوشه و کنار استان بوشهر خبرهای و رویدادهای متنوعی به وقوع پیوسته است که گاه تلخ و ناخوشایند و گاه شیرین و امیدبخش بوده‌است.

یکی از رخدادهای ناخوشایند نوروز ۱۳۹۹ نه تنها در ایران و استان بوشهر بلکه در جهان، شیوع ویروس کرونا بود عامل بسیاری از وقایع ناراحت کننده دیگر شد که از دست رفتن شمار زیادی از افراد جامعه و ابتلای شمار زیاد دیگری به این ویروس و مشکلات اقتصادی و اجتماعی ناشی از اعمال محدودیت‌های کرونایی بخشی از آنها است.

شیوع این ویروس باعث شد تا نوروز ۹۹ در استان بوشهر متفاوت از سال‌های پیش از آن باشد طوریکه بر اثر اعمال محدودیت های کرونایی به رغم سال‌های پیش خبری از حضور چند میلیونی مسافران وگردشگران نوروزی از استان‌های مختلف کشور در بوشهر نبود.

هر چند به گفته رئیس پلیس راه بوشهر کاهش ۵۰ درصدی مسافران استان بوشهر یکی از رخدادهای ناخوشایند نوروز سال ۹۹ بود اما کاهش ۶۴ درصدی تصادف‌های جاده‌ای نسبت به تعطیلات نوروزی سال‌های پیش از آن را می‌توان امیدبخش دانست.

۹۹ سال همدلی‌های مهربانانه بوشهری‌ها

ویروس کرونا دیر هنگام‌تر از سایر استان‌های کشور، بوشهر را درگیر کرد اما اقدام به موقع مسئولان استان و همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای موفقیت آمیز طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باعث شد وزیر کشور از عملکرد مردم این استان تقدیر کند.

کرونا برگزاری همه آئین‌ها و مناسبت‌ها را در استان همانند دیگر استان‌های کشور تحت الشعاع خود قرار داد و آئین‌های مربوط به گرامیداشت ۱۰ اردیبهشت روز خلیج فارس و بسیاری از آئین‌های مذهبی چون شب‌های قدر و مقابله قرآن به صورت مجازی برگزار شد.

شیوع ویروس کرونا تا خرداد ماه روند آرامی را در استان بوشهر داشت اما با گرم شدن هوا و عادی انگاری شرایط، به یک باره ابتلا و جان باختگان این ویروس در این استان افزایش یافت طوریکه امروز ۲۱هزار و ۹۲۳ نفر در استان بوشهر به این ویروس مبتلا و ۹۱۰ نفر نیز جان خود را از دست داده‌اند.

شهادت هشت نفر از کادر بهداشت و درمان در اثر ابتلا به ویروس کرونا و به شهادت رسیدن پنج تن از کارکنان نیروی دریایی بوشهر در حادثه ناوچه کنارک در ۲۱ اردیبهشت ماه از تلخ‌ترین حوادثی بود که بوشهر در سال ۹۹ تجربه کرد.

اما در کنار همه این تلخی‌ها و شرایط بحرانی که کشور با آن روبرو بود همزمان با فرمان رهبر معظم انقلاب در زمینه کمک به نیازمندان و به صدا درآمدن آهنگ رزمایش کمک‌های مومنانه حال و هوای بوشهر از نوع دوستی و یاری رسانی پر شد.

قشرهای مختلف مردم از جمله خیران، ورزشکاران، تاجران، اعضای اتاق بازرگانی، اصناف، بسیج، سپاه و ارتش، شورای راهبردی شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس و سایر سازمان‌ها و نهادها همه پای کار آمدند و با ده‌ها هزار بسته کمک معیشتی و بهداشتی به ارزش صدها میلیارد تومان در اخیتار نیازمندان و آسیب دیدگان از کرونا قرار گرفت که جلوه‌ای دیگر از همیاری و مهربانی مردم خونگرم بوشهر به نمایش گذاشته شد و برگ زرین دیگری از همدلی مردم این استان به ثبت رسید.

تحقق جهش تولید بوشهر در سال ۹۹

با وجود شرایط کرونایی کشور واعمال تحریم‌های ظالمانه و سخت اقتصادی از سوی استکبار جهانی، روند تولید و افتتاح پروژه‌های مهم اقتصادی با هدف جهش تولید درکشور و استان بوشهر متوقف نشد.

در همین ارتباط ۲ واحد پتروشیمی متانول کاوه و کیمیای پارس خاورمیانه در مجموع با ظرقیت تولید سالانه حدود چهار میلیون تن متانول و اشتغال‌زایی ۲ هزار و ۵۰ نفر در استان بوشهر افتتاح  شد.

مجتمع پتروشیمی متانول کاوه با ظرفیت تولید سالانه ۲ میلیون ۳۱۰ هزار تن و ۳۵۰ فرصت شغلی به عنوان بزرگترین واحد متانولی جهان در زمینی به مساحت ۲۲۰ هکتار در سواحل غربی شهرستان دیر در محدوده میدان گازی پارس شمالی قرار دارد؛ این مجتمع با سرمایه‌گذاری ۹۵۰ میلیون دلارشامل واحد تولید متانول، اسکله صادراتی، واحد یوتیلیتی است که از سوی بخش خصوصی احداث شده‌ و ارزش محصولات آن بر پایه قیمت سال ۹۵ حدود ۴۰۰ میلیون دلار در سال است.

همچنین پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه نیز یکی از شرکت‌های تابعه هلدینگ پتروفرهنگ است که ظرفیت تولید  آن یک میلیون ۶۵۰ تن متانول است و حدود ۶۰۰ میلیون دلار برای ساخت آن سرمایه گذاری شده‌است و ۳۰۰ میلیون دلار ارزش درآمد سالانه آن بر پایه قیمت سال ۹۵ است.

مجتمع پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه با ایجاد ۷۰۰ فرصت شغلی در زمینی به مساحت حدود هشت هکتار در فاز دوم پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی در شهرستان عسلویه احداث شده‌است و براساس برنامه‌ریزی انجام شده با صادرات محصولات این مجتمع روزانه یک میلیون دلار درآمد نصیب کشور خواهد شد.

افتتاح مخازن متمرکز ذخیره سازی چهارمیلیون بشکه ای پارس جنوبی با سرمایه ای بالغ  بر ۲۹.۲ میلیون یورو و ۲هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با حضور ویدئو کنفرانسی رئیس جمهوری در چهارم آذر ۹۹ نمونه‌هایی از تلاش و عزم جوانان ایرانی برای تحقق شعار جهش تولید در بوشهر بود.

پروژه احداث تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس جنوبی در عسلویه، با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل ۴ میلیون بشکه) به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس ۱ و نیز تأمین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج فارس احداث شد.

در این پروژه، هشت مخزن به صورت سقف شناور هر یک به ظرفیت ۸۰هزار مترمکعب و ۲ مخزن آتش‌نشانی و مخازن سوخت، شبکه لوله‌کشی و سیستم‌های برق و ابزاردقیق، سیستم‌های اندازه‌گیری و پمپ‌های انتقال میعانات و ساختمان‌های صنعتی و اداری احداث و بهره‌برداری شد.

همچنین درقالب پنجاه و سومین برنامه افتتاح جهش تولید بهره‌برداری از ۲ طرح نفتی و پتروشیمی شامل طرح‌های توسعه میدان نفتی آذر ایلام و پتروپالایش کنگان افتتاح و عملیات اجرایی پتروشیمی کیان عسلویه در مجموع با سرمایه‌گذاری پنج هزار و ۶۵۹ میلیون دلار و ۲هزار و ۱۲۵ فرصت شغلی آغاز شد.

طرح بازیابی اتان شرکت پتروپالایش کنگان به عنوان بزرگترین واحد تامین کننده خوراک پتروشیمی‌ها به شمار می‌رود که با حجم سرمایه‌گذاری ۹۷۰ میلیون دلار احداث شده ‌است و با بهره‌برداری از این واحد پتروشیمی سالانه ۱.۷۵میلیون تن اتان، یک میلیون تن پروپان، ۵۰۰ هزار تن بوتان و ۲۵۰ هزار تن پنتان تولید و برای کشور حدود یک میلیارد دلار درآمد زایی به همراه دارد.

این واحد پتروشیمی به عنوان فاز نخست شرکت پتروپالایش کنگان با ظرفیت سالانه ۳.۵ میلیون تن در مدار تولید قرار گرفته است  و سالانه ۲۱ میلیون تن خوراک را از فاز ۱۲ پارس جنوبی دریافت می‌کند؛ عملیات اجرایی واحد بازیابی اتان پتروپالایش کنگان که اجرای آن از سال ۹۴ آغاز شده بود در کمتر از پنج سال تکمیل شد تا با اجرای آن برای سه هزار و ۵۰۰ نفر در دوران ساخت و ۶۲۲ نفر در دوران بهره‌برداری اشتغال‌زایی داشته ‌باشد.

همچنین عملیات اجرایی واحد الفین مجتمع پتروشیمی کیان به‌عنوان یکی از بزرگترین مجتمع‌های متمرکز پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با هدف توسعه و اجرای پروژه‌های الفین دوازدهم و واحدهای پایین‌ دستی مربوط به آن، در زمینی به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در فاز دوم این مجتمع در عسلویه اجرا شد.

در ساخت این ابر مجتمع پتروشیمی، جدیدترین فناوری‌های روز واحد الفین به همراه واحدهای استخراج بَنْزِن، بوتادییِن و هیدرو دی آلکیلاسیون و محصولات پایین‌دستی به کار گرفته شده است که پس از بهره‌برداری کامل از این پروژه، کیان به یکی از بزرگترین مجتمع‌های پتروشیمی در سطح منطقه تبدیل می‌شود.

این واحد، تولید ۲ میلیون و ۲۱ هزار تن در سال انواع محصولات شامل اتیلن، پروپلین، بَنْزِن، بوتادییِن و نفت کوره  را بر عهده دارد.

رونق و پویایی بندر بوشهر با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای 

در کنار پروژه‌هایی وزارت نفت در جنوب این استان زرخیز افتتاح پروژه‌ها دریایی و بندری، نقشی مهم در رونق و پویایی بنادر استان بوشهر داشته‌اند؛ آغاز طرح لایروبی کانال‌های داخلی و خارجی بندر بوشهر با یکهزار و ۹۰۰ میلیارد ریال اعتبار در مدت ۲۰ ماه در هفته دولت و فراهم شدن پهلوگیری کشتی‌های ۳۰ هزار تنی در این بندر از شاخص‌های این زمینه اقتصادی بود.

براساس برنامه ریزی انجام شده حجم کل لایروبی در این پروژه پنج میلیون و ۷۵۰ هزار مترمکعب برآورد شده‌است و با حجم لایروبی ۳۸۷ هزار و ۳۳۶ مترمکعب اکنون طول حوضچه چرخش بندر بوشهر به ۶۶۶ متر و عرض متوسط ۳۳۰ متر رسیده‌است.

اما این دستاورد پایان توسعه بندری بوشهر نبود زیرا در آستانه بهار طبیعت همزمان با سفر وزیر راه و شهرسازی به استان اقدامی سترگ رقم خورد و آن هم آب ‎اندازی شناور “دریاپاک۱” ویژه پاک‌سازی آلودگی‌های نفتی بود که با اعتبار۲۱ میلیون یورو به ارزش ۶ هزار و ۴۶۸ میلیارد و ۵۷۰ میلیون ریال رقم خورد.

شناور دریاپاک١ به طول ۵۵.۵، آبخور چهار  و عرض ۱۳ متر مجهز به سیستم رانش دیزل الکترونیک است که می‌تواند با سرعت ۱۶ گره دریایی برای عملیات‌های ساحلی و فراساحلی خلیج فارس در زمینه پاک‌سازی و مقابله با آلودگی نفتی در دریا فعالیت کند؛ این کشتی به عنوان شناور ویژه مقابله با آلودگی نفتی دارای سیستم جمع آوری، جداسازی، ذخیره و حمل مواد نفتی ریخته شده در دریا است.

فعالیت کشتی کانتینربر در مسیر بوشهر- خرمشهر – کویت با اولویت صادرات میوه و تره بار از دیگر رویدادهای مهم در حوزه اقتصادی استان بوشهر در سال ۹۹ است که تحقق این مهم نوید بخش آینده‌ای روشن فراروی تجارت برون مرزی استان بوشهر با کشور کویت است.

کشتی کانتینربر کنونی فعال در این مسیر ظرفیت بارگیری ۱۵۰ کانتینر دارد که از این شمار ۱۲۵ کانتیتر خشک و مابقی یخچالی است؛ این کشتی با جا به جایی کانتینرهای یخچالی زمینه صادرات میوه و تره‏‌بار تولیدی استان به کشور کویت را فراهم کرده‌ است.

همچنین پهلوگیری کشتی ۲۰ هزارتنی حامل خاک فسفات به عنوان یکی از عناصر کود کشاورزی که نقش بسزایی در تقویت بخش کشاورزی کشور دارد در بندر بوشهر از جمله دیگری رخدادهای مهم اقتصادی استان بوشهر در سال ۹۹ بود.

این محموله خاک فسفات از  کشور سوریه وارد استان بوشهر شد و باتوجه به اهمیت فوق العاده موضوع، گمرک با آمادگی کامل و بهره گیری از بالاترین توان خود، آماده ارائه خدمت و تخلیه سریع این کشتی شد.

افتتاح نخستین آب شیرین کن روستایی کشور در بوشهر 

پویش هرهفته الف – ب ایران از طرح‌های مهم و تاثیرگذار دولت تدبیر و امید بود است که بخشی از مشکلات کشور در زمینه آب، برق و فاضلاب را برطرف کرده‌است و سال ۹۹ بوشهر را نیز همچون سایر استان‌های کشور بهره‌مند کرد.

در این ارتباط ۹ پروژه زیرساختی صنعت برق با ۲هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار و سه پروژه آبرسانی با ۱۱۴ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال اعتبار در قالب پویش الف – ب ایران در استان بوشهر بهره‌برداری شد.

این پروژه‌ها شامل یک واحد نیروگاهی و ۶ طرح انتقال فوق توزیع و صدها کیلومتر خطوط انتقال و فوق توزیع برق است که با همت متخصصان و پیمانکاران و مشاوران ایرانی انجام و بیش از ۹۵ درصد تجهیزات آن ایرانی است؛ همچنین با افتتاح سه پروژه آبرسانی در استان بوشهر۶ هزار و ۵۰۰ نفر از روستائیان مناطق یاد شده از آب آشامیدنی سالم برخوردار شدند.

یکی از مهم‌ترین این طرح‌ها آب‌شیرین کن ۶۰۰ مترمکعبی نوار ساحلی دشتی است که با بهره‌برداری از این پروژه به چهار روستای زیارت، گلستان، کبگان و لاور ساحلی آبرسانی شد، روستاهایی که اگر چه همسایه دریا بودند اما پیش از این، آب مورد نیاز آنها از فاصله ۷۰ کیلومتر از طریق چاه و خط کوثر تامین می‌شد و همواره با فرسودگی خط لوله و مشکل کم آبی روبرو بودند.

آب شیرین کن نوار ساحلی دشتی بوشهر به عنوان نخستین آب شیرین کن در حوزه روستایی کشور است که از ظرفیت و پتانسیل آب‌های شور و نامتعارف دریا استفاده  و به این وسیله مشکل دیرینه تامین آب روستاهای ساحلی را برطرف کرده‌است.

همچنین افتتاح تونل‌های انحراف آب سد دالکی دشتستان که تاثیری مهم در روند اجرای این سد دارند از مهمترین رویدادهای سال ۹۹ در استان بوشهر بود.

احداث تونل‌های انحراف آب سد دالکی با ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار شامل ۲ رشته تونل به قطر ۷.۵متر و طول ۷۰۰ و ۸۰۰ متر احداث شده که هر کدام از آنها ظرفیت انتقال یک هزار و ۴۳۵ مترمکعب آب در ثانیه را دارد و با هدف هدایت آب به تونل‌های انحراف و فراهم‌سازی بستر مناسب برای شروع عملیات خاکریزی فرازبند و به دنبال آن آغاز اجرای بدنه اصلی سد دالکی انجام شد.

سد مخزنی دالکی که از مصوبه‌های سفر استانی رئیس جمهوری در سال ۹۳ بود است که روی رودخانه‌ای به همین نام احداث شد و در فاز نخست این پروژه احداث فرازبند (ارتفاع ۶۰ متر و حجم خاکریزی ۵۸۰ هزار مترمکعب) کانال هدایت آب به ورودی تونل‌ها و سامانه خروجی تونل‌های انحراف آب در دست ساخت است.

هدف از اجرای پروژه سد دالکی تأمین آب مورد نیاز ۱۲هزار و ۷۵۰ هکتار از نخلستان‌های دالکی، دهقاید، منطقه وحدتیه، بخش سعدآباد و بخشی از حقابه رودخانه حله است که با ظرفیت مخزن ۲۷۰ میلیون مترمکعبی و حجم قابل برنامه‌ریزی ۴۳۵ میلیون مترمکعب در سال در دست اجرا است.

مهمترین رویدادهای کشاورزی سال ۹۹ در بوشهر

تولید ۱۴۱ هزار تن گندم، کشت گوجه فرنگی در سطح ۱۱هزار و ۲۰۰ هکتار، خسارت ۵۰ میلیارد تومانی سیلاب به بخش کشاورزی و تخصیص ۳۰ میلیارد ریال خسارت، آسیب رسیدن به ۴۰ درصد از مزارع گندم به دلیل خشکسالی، بیمه ۱۴هزار و ۴۹۳ هکتار از مزارع کشاورزی استان بوشهر، احیای هشت واحد صنعتی کشاورزی و به زیر کشت رفتن پنج هزار و ۶۰۰ هکتار از مزارع پرورش میگو و برداشت ۲۳هزار و ۶۰۸ تن از مهمترین رویدادهای بخش کشاورزی این استان در سال ۹۹  بود.

اما به فروش نرفتن بخش عمده ای از میگوی پرورشی و خرمای تولیدی در استان به دلیل مشکلات ایجاد شده در اثر شیوع کرونا و بازار صادراتی کشور از نقطه‌های تلخ و ناهموار برای کشاورزان بوشهری است که در سال ۹۹ رقم خورد.

اجرای ۱۹ سازه آبخیزداری با ۱۷ میلیارد تومان اعتبار از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی از جمله دیگر رویدادهای مهم بخش کشاورزی در سال ۹۹ استان بوشهر است.

خاکستر شدن ۳۳۶۵ هکتار مراتع و جنگل‌های بوشهر در ۶ ماه 

وقوع ۶۴ فقره آتش سوزی و خاکستر شدن ۳هزار و ۳۶۵ هکتار از مراتع و جنگل‌های استان بوشهر در مدت ۶ ماه به دلیل رشد پوشش گیاهی نسبت به سال‌های پیش از آن، کاهش رطوبت و خشکیدگی مراتع و گیاهان به همراه وزش باد از جمله وقایع تلخ استان بوشهر در بخش منابع طبیعی بود.

از این میزان ۱۰۴ هکتار در قالب ۱۰ مورد از آتش سوزی‌ها در رویشگاه‌های جنگلی و سه هزار و ۲۶۱ هکتار در۵۴ حادثه در عرصه‌های مرتعی به وقوع پیوسته است.

افتتاح فاز نخست طرح جامع پارک علم و فناوری بوشهر 

سفر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری به استان بوشهر و افتتاح فاز نخست طرح جامع عمرانی پارک علم و فناری خلیج فارس (ساختمان گلستان) با ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار در سه بلوک و ۲ طبقه از سری مصوبه‌های دور نخست سفر رئیس جمهوری به این استان است که از  رویدادهای امیدبخش و مهم سال ۹۹ به شمار می‌رود.

فاز نخست پارک علم و فناوری خلیج فارس در زمینی به مساحت چهار هزار و ۴۶۰ مترمربع زیربنا احداث شده و از سرجمع اعتبارات تخصیص یافته به این پروژه ۵۰ میلیارد ریال از سوی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری برای سرعت بخشی در بهره‌برداری این پروژه تامین شده‌است.

این ساختمان ظرفیت استقرار ۱۰۰ شرکت دانش بنیان دارد و متناسب با فعالیت هریک از شرکت‌ها ۱۰ تا ۴۰ مترمربع فضا در اختیار آنها می‌گذارد. در این ساختمان چهار فضای اداری و ۱۰ فضای کارگاهی و تولیدی برای شرکت‌ها پیش‌بینی شده است.

افتتاح مجتمع کارگاهی-تجاری سازی شرکت‌های مستقر در پارک و مراکز رشد در شهرک صنعتی ۲ بوشهر که با حمایت‌های مالی معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری فراهم شده‌است، صندوق پژوهش و فناوری، مجتمع فناوری دانشگاه خلیج فارس (ساختمان مروارید)، امضای تفاهم‌نامه سه‌جانبه دانشگاه خلیج فارس با ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان بوشهر، برگزاری نمایشگاه شرکت‌های فناور و استارتاپی و برپایی نمایشگاه شرکت‌های استارتاپی مرکز رشد برازجان از مهمترین رویدادهای علمی بوشهر در سال ۹۹ بود.

گشایش نخستین موزه منطقه‌ای خلیج فارس  

افتتاح موزه منطقه‌ای خلیج فارس همزمان با گرامیداشت دهه مبارک فجر با ۴۱ میلیارد تومان اعتبار با حضور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از جمله رخدادهای مهم فرهنگی استان بوشهر در سال ۹۹ به شمار می‌رود.

بوشهر پیش از این فاقد موزه‌ای با استانداردهای ویژه و همه فضاهای مرتبط برای حفاظت و نگهداری اشیای تاریخی بود که با افتتاح این موزه منطقه‌ای علاوه بر نمایش اشیای تاریخی استان بوشهر آثار تاریخی و باستانی استان‌های خوزستان و هرمزگان نیز جمع‌آوری و به نمایش گذاشته شده‌است.

این موزه منطقه‌ای به دلیل جایگاه گردشگری بوشهر با هدف معرفی فرهنگ منطقه جنوب با مساحت ۱۳ هکتار و سه هزار و ۵۰۰ مترمربع زیربنا در عمارت تاریخی کلاه فرنگی بوشهر (کنسول‌گری سابق انگلیس)  راه‌اندازی شد تا پر کننده یک جای خالی روشن در این استان باشد.

ثبت ملی هنر صنعت عبابافی بوشهر، تقدیر از محصول عباباف پیشکسوت بوشهری در مسابقه و نمایشگاه ملی طراحی صنایع دستی بعنوان یکی از پنج طراحی برگزیده شده، انتخاب عبای بوشهر به‌عنوان صنایع دستی برتر از سوی  شورای جهانی صنایع دستی، ثبت ملی شهر آب‌پخش دشتستان به‌عنوان شهر ملی حصیر بافی و احیای سه رشته صنایع دستی فراموش شده این استان شامل کلاه حصیری، چوقه (چوکه) و گلیم دست بافت از رخدادهای مهمی که صنایع دستی بوشهر را در سال ۹۹ بیش از پیش بر سر زبان‌ها انداخت.

افتتاح هتل پنج ستاره پتروجم در زمینی به مساحت ۳۵ هزار متر مربع شامل یک هزار تخت، ۳۵۰ اتاق با ۳۵۰ میلیارد تومان اعتبار، افتتاح ۱۵ واحد بومگردی و اضافه شدن یک هزار و ۴۵۰ تخت به ظرفیت اقامتی بوشهر از جمله مهمترین رخدادهایی بود که کام  گردشگری استان بوشهر را در سال ۹۹ شیرین کرد.

تحول بهداشت و درمان بوشهر در سال ۹۹

افتتاح بیمارستان ۱۱۰ تختخوابی شهدای هسته‌ای در قالب هفدهمین پویش ره سلامت به صورت ویدئو کنفرانس با دستور رئیس جمهوری و با حضور قائم مقام وزیر بهداشت از جمله رخدادهای مهم و اثرگذار استان بوشهر بود که در سال ۹۹ به ثمر نشست.

این بیمارستان نخستین پروژه بیمارستانی کشور است که دارای بخش اورژانس حوادث پرتویی است و عملیات اجرایی این بیمارستان از سال ۹۶ در ۲ طبقه با هشت هزار مترمربع زیربنا شامل بخش‌های جراحی، تحت نظر اورژانس، آی سی یو آغاز شد و برای خدمات عمومی و هسته‌ای ساخته شده‌است.

این بیمارستان در مدت سه سال و با هزینه ای بالغ بر ۱۸۰ میلیارد تومان اعتبار ساخته شده است از این میزان اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان بابت هزینه ساخت و ۸۰ میلیارد تومان نیز برای تجهیز آن از محل اعتبارات استانی، سازمان انرژی اتمی و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هزینه شده است.

راه اندازی ۵۰ تخت مراقبت ویژه در بیمارستان‌های دانشگاهی نیز در سالی که گذشت به ظرفیت بخش درمانی بوشهر افزوده شد.که از این شمار اعتبار تجهیز ۲۵ تخت از محل مجوز معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اعتبار ۱۵ تخت نیز از محل کمک شورای راهبردی منطقه ویژه پارس تامین شده‌است.

همچنین با شیوع ویروس کرونا برای ۹ بیمارستان دانشگاهی استان بوشهر با ۱۳.۶ میلیارد تومان اعتبار دستگاه‌های اکسیژن ساز خریداری و  ۴۹ دستگاه ونتیلاتور و ۲۰ دستگاه تنفس مصنوعی نیز برای این استان تامین شد.

۹۹ سال سقوط بوشهری‌های از لیگ برتر 

در مرداد ماه امسال با پایان فصل کابوس‏وار بوشهری‌‏ها در لیگ برتر فوتبال کشور شاهین بوشهر و پارس جنوبی جم به لیگ دسته یک سقوط کردند تا پایانی تلخ برای فوتبال دوستان بوشهری باشد.

اما کسب هفتمین قهرمانی پیاپی تیم فوتبال ساحلی پارس جنوبی بوشهر در لیگ برتر نقطه روشن ورزشی استان بوشهر بود که مهرماه گذشته به وقوع پیوست.

همچنین در بهمن ماه ‌ تیم راه‌آوران گناوه متشکل از بهمن سالمی و آرش وکیلی به مقام قهرمانی تور ملی والیبال ساحلی رسید.

درگذشت عبدالمحمد پوربهی و مجید چاهی‌بخش پیشکسوتان برجسته تیم‌‏های شاهین و ایران‌جوان بوشهر از رویدادهایی بود که غم را به چهره ورزش بوشهر نشاند.

در میان فرار و فرودهای ورزش بوشهر، مهدی طارمی فوتبالیست مطرح بوشهری با حضور در تیم پورتو پرتغال لیگ قهرمانان اروپا نمایش درخشانی داشت و مورد تمجید رسانه‌های معتبر ملی و بین المللی قرار گرفت.

مهمترین رویدادهای فرهنگی و اجتماعی

درگذشت نجف دریابندری نویسنده و مترجم شهر بوشهری که سازمان میراث فرهنگی ایران، در سال ۱۳۹۶، وی را به عنوان گنجینه زنده بشری ثبت کرد در سن ۹۱ سالگی و انتخاب شاعر آئینی “حسین دارند” به عنوان چهره‌ برتر سال “هنر انقلاب اسلامی” استان بوشهر ( ویژه سال ۹۸) از جمله مهمترین وقایع مهم فرهنگی استان بوشهر در سال ۹۹ بود.

همچنین ویژه برنامه‌‏های بزرگداشت ۱۸ اسفند روز بوشهر و کوچه فستیوال موسیقی بوشهر نیز برای دومین سال پیاپی به دلیل شیوع ویروس کرونا برگزار نشد.

انتخاب بوشهر به‌عنوان نخستین پایتخت قرآن برای سال ۱۴۰۰ با حمایت معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و استانداری بوشهر از دیگر رخدادهای مهم استان بوشهر در آخرین روزهای سال ۹۹ بود که قرار است در این ارتباط ابتدا تفاهم‌نامه‌ مشترک برای امضا بین وزارت فرهنگ و استانداری بوشهر تهیه و تنظیم و در سال ۱۴۰۰ یکسری برنامه‌های ملی و بین‌المللی قرآنی از سوی استان بوشهر برگزار می‌شود تا با توجه به ظرفیت‌های موجود، بوشهر به یک مرکز قرآنی در سطح ملی معرفی شود.

راه اندازی ۳۳ مرکز مثبت زندگی به عنوان اداره‌های بهزیستی کوچک شده‌ در محله‌های با تراکم بالای مددجویان بهزیستی با هدف روان سازی خدمات و کاهش ترددهای غیر ضروری مددجویان به اداره کل از مهمترین رویدادهای استان بوشهر در سال ۹۹ بود.

راه اندازی پویش سقف همدلی با هدف تکمیل واحدهای مسکونی نیمه کاره معلولان، واگذاری ۳۵ واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی از دیگر رویدادهای بهزیستی استان بوشهر بود شادمانی را برای گروه هدف خود به ارمغان آورد.

انعقاد دومین تفاهم نامه ساخت یکهزار و ۷۵۰ واحد مسکونی، گاز کشی منازل ۳۳ میلیارد تومان با همکاری استانداری بوشهر، ایجاد ۶ هزار فرصت شغلی مددجویی در استان بوشهر، تامین ۵۰۰ فقره جهیزیه به ارزش پنج میلیارد تومان تامین جهیزیه  و تامین ۴هزار و ۵۰۰ دستگاه تبلت دانش‌آموزی از جمله مهمترین دستاوردهای کمیته امداد در سال ۹۹ بود.

شورای بوشهر ۶ نفره شد

حواشی پیش آمده برای شورای شهر دوره پنجم بوشهر در انتخاب شهردار، اختلاف‌های داخلی و مهم‌تر از همه بازداشت وتعلیق  ۶ تن از اعضای آن و دعوت به کار اعضای علی البدل برای جلوگیری از انحلال شورا و معرفی حسین صالحیان به عنوان شهردار از مهمترین رخدادهای شورای شهر بوشهر در سال ۹۹ بود.

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا از رخدادهای مهم کشور است که زنگ انتخابات با نام نویسی از داوطلبان شورای شهرها در ۲۰ اسفند ۹۹ آغاز شد و در استان بوشهر نیز یکهزار و ۶۶ داوطلب برای رقابت و تصدی ۲۱۰ کرسی در ۴۰ شهر استان بوشهر ثبت نام کردند.

  • منبع خبر : ایرنا