قصه دختری که از حلوای انگشت‌پیچ و پکورا پول می‌سازد
قصه دختری که از حلوای انگشت‌پیچ و پکورا پول می‌سازد

ندای استان:عاشق کارش است. برای همین است که هر چیزی از خودش باقی می‌گذارد دلنشین و خاص است! از ویژگی‌های کسی که می‌خواهد وارد این دسته کارها شود می‌پرسم؛ نگاهی عمیق به چشمانم می‌کند و می‌گوید می‌دانی؛ آدم باید عاشق کارش باشد و به آن دل بدهد…

به گزارش ندای استان به نقل از ایسنا؛ عاشق کارش است… برای همین است که هر چیزی از خودش باقی می‌گذارد دلنشین و خاص است! از ویژگی‌های کسی که می‌خواهد وارد این دسته کارها شود می‌پرسم؛ نگاهی عمیق به چشمانم می‌کند و می‌گوید می‌دانی؛ آدم باید عاشق کارش باشد و به آن دل بدهد…

وقتی با عشق کار کنی همه چیز از نو جان می‌گیرد. زندگی می‌جوشد. همه چیز انگار دوباره زنده می‌شود… و فاطمه آرام با خود زمزمه‌ می‌کند: ” عشق به کار در خون من است”… گل بر آن انگشت ها!

عشق به کار، ضامن موفقیت

«فاطمه کوهمرّه»، کارشناسی ارشد صنایع غذایی دارد و سال‌ها در حوزه مشاغل خانگی فعالیت می‌کند. او بر این باور است که، عشق به کار آغاز موفقیت است. هر چند کوچک؛ اما گامی است که با تلاش و کوشش سرانجام خوبی دارد. خودش اینگونه می‌گوید” برای شروع کار، علاقه گام اول است. موفقیت و چگونه دست یافتن به آن مهم است؛ پس باید سطح آگاهی و شناخت خود را بالا برد.”

او کار خود را می‌شناسد؛ و به توانایی خودش اعتقاد دارد. به نظر فاطمه “ظرفیت در هر زمینه‌ای برای رشد و شکوفایی همه وجود دارد که با در نظر گرفتن ایده‌های جدید می‌توان از اشباع شدن مشاغل خانگی جلوگیری کرد.” که این خود راه‌حلی است برای منحصربه‌فرد بودن!

از حلوای انگشت‌پیچ تا پکورا!

با این دو چشم کوچک باید همه چیز را دید

این بانوی فعال معتقد است بهره‌گیری از تجربه فعالان مشاغل خانگی در هر زمینه‌ای به روند کار و برداشتن مشکلات موجود در مسیر کمک می‌کند، چرا که با به‌کارگیری تجربه دیگران، مسیر موفقیت هموار می‌شود.

اگرچه شکست برای همه ناخوشایند است اما با این دو چشم کوچک همه چیز را باید دید و تجربه کرد. همانطور که فاطمه دیده است! او درباره تجربه آغاز به کار خود به ایسنا می‌گوید: “زمانی باید شروع به کار کرد که دانش و مهارت اولیه را کسب کنیم. یادگیری ادامه کار را بسیار لذت بخش می‌کند و با اطمینان خاطر این مسیر طی می ‌شود. باید دانست، تلاش نکردن یا نداشتن آگاهی کافی در هر زمینه‌ای شکست و ضرر به همراه دارد.”

گام نخست…

فاطمه در ادامه روایت شروع فعالیت‌هایش را اینگونه شرح داد: “سال گذشته با علاقه و استعدادی که در آشپزی دارم؛ به همراه دختر عمویم پخت حلوای انگشت‌پیچ را شروع کردیم و بسیار هم سفارش داشتم. امّا با شروع ویروس کرونا و شیوع بیماری؛ و با لغو شدن جشن‌ها و مراسمات عزاداری تصمیم بر این شد، برای سلامتی مردم شهر و جلوگیری از انتقال ویروس کرونا و با توجه به گرانی روغن، به دنبال تجربه‌ای جدید باشم.”

تجربه‌ای دیگر با طعمی متفاوت

او از تصمیم جدید خود می گوید که چطور از حلوای انگشت‌پیچ به پخت پکورا رسید: “چند ماه پیش، دوست خانوادگی ما که پکوراپزی داشت؛ اطلاع داد که قصد واگذار کردن مغازه را دارد. من هم با خودم گفتم باید کار جالبی باشد و با تجربه‌ای که دارم می‌توانم موفق شوم… با خود زیر لب می‌گفتم حتما روزهای دلچسبی در راه هست.. اما همزمان با شروع کار، روغن بسیار گران شد؛ و اکنون سود زیادی ندارم. اما با تلاش و بررسی لازم، قصد دارم در پخت پکورا تغییراتی بدهم. من هرگز تسلیم سرنوشت نخواهم شد. کار، دست می‌دهد. دست‌تنگی نمی‌ماند…”

مشاغل خانگی و امنیت آن

در این دسته از مشاغل، بخشی از امنیت زنان برقرار است و با خیالی آسوده در کنار خانواده به کارشان ادامه می‌دهند. در کوچه و خیابان تردد کم‌تری دارند و در نتیجه کمتر در معرض عوامل آسیب‌زا در مواجهه با فضای بیرون هستند و امنیت اجتماعی آنان حفظ می‌شود.

این کارشناس صنایع غذایی تاکید می‌کند: “در هر کاری خصوصاً در مشاغل خانگی با داشتن همّت، پشتکار، تلاش و کوشش می‌توان به سوددهی بالایی رسید.”

شرایط اقتصادی و مشکلات فعالیت های خانگی

فاطمه معتقد است که اگرچه به نظر می‌رسد شرایط اقتصادی کشور با وضعیت نابسامانی روبه‌رو است و تولیدات و سرمایه‌گذاری در کشور، روندی نزولی دارد؛ اما این به معنای آن نیست که ما ظرفیتی برای رشد نداریم.”

وی که صبح‌ها در آزمایشگاهی در شرکت شهرک‌های صنعتی مشغول به کار است، بیان کرد: “در بعضی کارها سود بسیار است ولی متاسفانه شرایط اقتصادی کشور خوب نیست.  تهیه مواد اولیه هزینه بالایی دارد که اکثر فعالیت‌های خانگی تحت تاثیر قرار گرفته است، مانند حلوا که پایه‌اش روغن است؛ و در حال حاضر هم مردم ساعت‌ها برای خرید یک تا دو بطری روغن در صف‌های طولانی می‌ایستند. اما روزگار همیشه یک جور نمی ماند…”

یک برند موفق

برای موفق شدن در کار، باید مهارت خود را افزایش دهید. اما اگر اعتماد به نفس داشته باشید؛ مردم هم شما را فرد جسور و موفقی می‌بینند و زود تر در فعالیت‌های خود به نتایج مثبتی می‌رسید.

فاطمه با اشاره به بخشی از دشواری‌های پیش رو می‌گوید: “فعالیت بانوان با توجه به مشکلات اقصادی امروز بسیار دشوار است. اما با کسب و کار خانگی، و تلاش در مسیر رسیدن هدف و البته با صرف هزینه کمتر می‌توان به یک برند عالی تبدیل شد؛ من اعتقاد دارم که برنامه‌ریزی دقیق ما را زودتر به هدف می‌رساند.”

زمانی برخی مشاغل خانگی را کاذب می‌دانستند؛ در حالی که امروزه، نگرش مردم به این دسته شغل‌ها تغییر کرده و توسعه و پیشرفت مشاغل خانگی با رویکرد جدیدی دنبال شده است. این دختر سخت‌کوش با اشاره به تغییر نگرش نسبت به مشاغل خانگی به ایسنا گفت: “این تغییر در کسب و کار خانگی؛ رونق بیش‌تری می‌بخشد و آمار بیکاری را کاهش می‎دهد؛ اما مسئولان نیز باید برای حمایت و شناسایی این ظرفیت‌ها تلاش و برنامه‌ریزی بیشتر و دقیق‌تری نمایند.”

فضای مجازی، امید مشاغل خانگی

فاطمه می‌گوید: “امروزه فضای مجازی توانسته است، باعث توسعه بسیاری از فعالیت‌ها و مشاغل بزرگ و کوچک شود. و بستری مناسب؛ برای معرفی محصولات مشاغل خانگی باشد.”

این بانوی پر تلاش زمانی که پخت حلوا را شروع کرد؛ تمام درآمدش از فضای مجازی بود و بسیار هم درآمد خوبی داشت. برای پیشرفت و ارتقاء فعالیت خود از ظرفیت فضای مجازی استفاده کرد. برنامه دیوار، واتس‌آپ، اینستاگرام در فروش حلوای خانگی و کسب درآمد بر پیشبرد فعالیتش تاثیر بسیاری گذاشت و باعث افزایش فروش محصولات خانگی او شد.

مراکز آموزشی با برنامه‌ریزی‌های لازم در ارائه آموزش‌های تکمیلی مانند آموزش کسب و کار، کارآفرینی، افزایش سود، بازاریابی و فروش و بهبود روش‌های تولید تاثیر به‌سزایی در پیشرفت مشاغل دارند.

فاطمه نقش این مراکز مهارتی را در تربیت نیروهای پر توان موردنیاز بازار کار مهم می داند و معتقد است از طریق این آموزش‌ها و فراهم کردن بستر خوداشتغالی، به حل مشکلت معیشت و معضل بیکاری کمک زیادی می‌شود. او ادامه می‌دهد: “برای پخت غذای خانگی، آشنایی کافی از غذای مورد نظر و مواد اولیه لازم است. وقت گذاشتن و تلاش برای یادگیری مهارت همیشه شما را به اهداف نزدیک‌تر می‌کند.”

جشنواره غذاهای خانگی؛ ترویج فرهنگ غذای مفید

وی ترویج فرهنگ استفاده از غذای خانگی و سالم به جای غذاهای آماده و فست‌فودها در جامعه را یک امر ضروری می‌داند. فاطمه نظر خودش را اینگونه شرح می‌دهد: “غذای خانگی به‌ دلیل قیمت مناسب، دسترسی راحت‌تر، و سلامت می‌تواند جای گزین بسیار مناسبی برای غذای آماده و فاقد ارزش غذایی شود. برگزاری این جشنواره‌ علاوه بر این که از فراموش شدن سنت‌ و شناخت غذای محلی جلوگیری می کند، باعث ترویج فرهنگ غذای خانگی می‌شود.

حمایت بیمه از مشاغل خانگی

به گفته عیسی منصوری، معاون اشتغال وزیر کار فعالان و شاغلان در حوزه مشاغل خانگی از مزایای بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر بهره‌مند خواهند شد. و  تاکنون ۹۱ درصد متقاضیان مشاغل خانگی تحت پوشش این بیمه قرار گرفته اند. فاطمه نفس عمیقی می‌کشد و می‌گوید: “با شیوع بیماری کرونا؛ روزهای سخت‌تری  برای بسیاری از افراد رقم خورد و روند کاری آنان را مختل کرد. اما با حمایت از مشاغل خانگی می‌توان به چرخه اقتصاد کشور کمک شایانی کرد. علاوه بر آن حمایت بیمه از اینگونه مشاغل سبب پیشرفت فعالیت آن‌ها خواهد شد.”

بعد ادامه می‌دهد: “امّا به هر جهت من گمان می‌کنم هر کسی باید پی کاری برود که آخر و عاقبتی داشته باشد…”

کار خیر و دوستی‌های ابدی

این بانوی نیکوکار، ۱۵سالی است که کار خیر انجام می‌دهد و بر این باور است که کار نیک به شما این امکان را می‌دهد تا با مردم جدید آشنا شوید و در میان کسب تجربیات جدید، با فرصت‌های تازه‌ای آشنا می‌شوید و دوست‌های ابدی پیدا خواهید کرد. او در این باره عنوان می‌کند: “آری… همین دوستی‌ها می‌تواند شما را در مسیر جدیدی از زندگی‌تان قرار دهد و با راهی جدید به موفقیتی تازه دست پیدا کنید. من در این مسیر، بسیار در زمینه کاری خود موفق شدم و بر این باورم که از هر دست بدهی از همان دست هم می‌گیری…”

فاطمه در کلام پایانی خود می‌گوید: “امروز دیدگاه مردم نسبت به مشاغل خانگی تغییر کرده و این استقبال و رشد دیدگاه مردمی می‌تواند کمک فراوانی به اقتصاد جامعه داشته باشد. ما می‌توانیم جهش اقتصادی را با گسترش و حمایت از مشاغل جدید و خانگی تجربه کنیم، چه بسا این تجربه سبب کاهش نرخ بیکاری شود.”

وی ادامه می‌دهد: “اما با توجه به این چشم‌انداز لازم به نظر می‌رسد که برای توسعه کسب وکارهای خانگی باید اقدامات فرهنگی و البته آموزش صورت گیرد و مسئولان کشور از مشاغل خانگی بیش از پیش حمایت کنند.” به امید آن روز…!