پرستاران؛ فرشتگان خسته اما خندان و امیدوار
پرستاران؛ فرشتگان خسته اما خندان و امیدوار

ندای استان: پرستاران؛ فرشتگان سپید پوشی که در شرایط سخت شیوع ویروس کرونا هرچند خسته اما مصمم به تحمل سختی‌ها و با فداکاری برای نجات بیماران، خندان و امیدوار ایستاده‌اند.

به گزارش ندای استان، پرستار، واژه آشنایی که ناخودآگاه هر شنونده‌ای را به یاد آرامش پس از توفان و به یاد شخصی می‌اندازد که در لحظات سختی، ناراحتی و ساعتی که به کمک نیاز داریم، یاری رسان ماست. انسان های بی ادعایی که به معنای واقعی کلمه، خالصانه کار می‌کنند و تمام تلاش خود را معطوف می‌سازند تا بیماران، دوران نقاهت خود را به آرامی سپری کنند.

این واژه، آدمی را به یاد مفاهیم دیگری هم می‌اندازد. یاد شب بیداری و یاد مردان و زنان سپیدپوشی که لحظه‌ای لبخند از سیمایشان دور نمی‌شود.

پنجم جمادی الاول سالروز تولد حضرت زینب (س) در تقویم ما ایرانیان به نام روز پرستار نام‌گذاری شده و هر سال این روز به نحوی گرامی داشته می‌شد؛ اما امسال این روز در حالی بزرگ داشته می‌شود که سپید جامگان این عرصه به دلیل شیوع ویروس کرونا و به پاس حماسه آفرینی این قشر عنوان مدافعان سلامت را به خود گرفته‌اند و جامعه بیشتر به نقش و جایگاه آنها واقف شده‌است نقشی که شاید خیلی دیر به آن پی برده شد.

شاید تا کمتر از یکسال پیش هیچ کسی تصور نمی‌کرد یک ویروس اینچنین دنیا را فرا گیرد و بتواند درمدت ۱۰ ماه جان ۱۴۰ پرستار و پزشک را در کشور بگیرد و بیش از ۶۰ هزار پرستار را نیز مبتلا کند اما با  وجود همه سختی‌ها پرستاران این مرز و بوم همانند روزهای دفاع مقدس ایثارگرانه برای حفظ جان هموطنان خود در بیمارستان‌ها حاضر بودند و برای نجات جان بیماران از جان مایه گذاشتند.

زنان و مردان سپید پوشی که از روزهای شیوع این بیماری وحشت‌آفرین که هیچ سلاح و دارویی برای آن وجود نداشت و هر روز شمار زیادی از مردم را به کام مرگ می‌کشاند، با تمام وجود مقاومت و فداکاری می‌کنند تا جان‌های بیشتری نجات پیدا کنند.

وقتی فرشتگان می‌میرند 

هرچند استان بوشهر جزو آخرین استان‌هایی بود که مورد مثبت کرونا در آن گزارش شد اما از همان روزهای اول این اضطراب و نگرانی در میان کادر درمان و بهداشت وجود داشت و همه خود را برای آینده‌ای مبهم آماده کردند.

از نیمه دوم اسفند نخستین موارد ابتلا به این ویروس در استان مشاهده شد و در خرداد ماه موارد ابتلا به اوج خود رسید و شمار بیماران بدحال به یک باره به بالاترین میزان خود رسید.

سرپرستار بخش کووید ۱۹ بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر می‌گوید: ویروس وحشتناک کرونا به راحتی سه همکار پرتلاش را از ما گرفت اما این اتفاق وحشتناک نه تنها پرستاران سخت کوش را ناامید نکرد بلکه عزم و اراده آنها را برای رسیدگی به بیماران بیشتر کرد.

آسیه حسینی ادامه می‌دهد: هنوز صدای گرم شهیده زهرا رگبار را با خود دارم که با وجود بازنشستگی و زمانیکه هر کسی خود را برای زندگی جدید و بودن در کنار فرزندان آماده می‌کند اما این پرستار متعهد همچنان در سنگر بیمارستان برای خدمت رسانی به بیماران کووید ۱۹ ماند و براثر ابتلا به این ویروس بی رحم جان خود را فدا کرد.

محروم از دیدار با عزیزان 

وی با وجود مشغله زیاد، با حوصله به صحبت‌های خود ادامه می‌دهد: بیماری کووید ۱۹ جدید و ناشناخته بود و اضطراب و نگرانی بسیاری در مردم برانگیخت اما این کادر بهداشت و درمان بودند که ایثارگرانه در کنار بیمارانی که حتی خانواده آنها در زمان ابتلا از فرد دوری می‌کردند پای کار ماندند.

سرپرستار بخش کووید ۱۹ بیمارستان شهدای خلیج فارس می‌گوید: تاکنون ۲ بار به ویروس کرونا مبتلا شده ام در این مدت برای حفظ جان فرزندان و خانواده‌ام بیماری خود را از آنها پنهان کردم و بار بیماری را به تنهایی بر دوش کشیدم.

وی در حالی که اشک در چشمانش حلقه زده‌است ادامه می‌دهد: مادرم همیشه استرس سلامتی‌ام را دارد و من با ترس از اینکه مبادا ناقل باشم، خود را از دیدن او محروم کرده‌ام.

رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتظار پرستاران از مردم 

حسینی اظهار کرد: هرچند با تغییر شرایط جوی و اعمال برخی محدودیت‌ها اکنون وضعیت بهتر شده و شمار بیماران بستری مبتلا به ویروس کرونا از حدود ۳۰۰ بیمار در این مرکز به ۷۰ بیمار کاهش یافته اما کوچکترین ساده انگاری می‌تواند این دستاورد را از بین ببرد.

وی بیان کرد: تنها انتظاری که این پرستار از مردم دارد این است که پروتکل‌های بهداشتی و حفاظتی را به دقت رعایت کنند و به قوانین وضع شده در این خصوص احترام بگذارند، تا به این وسیله چرخه انتقال شکسته شود و پرستاران جان دوباره‌ای بگیرند.

خسته اما بشاش و پر امید

سرپرستار بخش کووید بیمارستان خلیج فارس بوشهرمی‌گوید: حرفه پرستاری از حرفه‌های سخت، سنگین و پرمسئولیت اما با مزد و مزایای پایین است وبه طور معمول مطالبات پرستاران یا پرداخت نمی‌شود و یا اگر پرداخت می‌شود بسیار پایین و متناسب با زحمتی که می‌کشند، نیست.

وی ادامه داد: به دلیل کمبود نیرو مجبور به قبول شیفت‌های اجباری هستیم و این شیفت‌ها حتی بیش از موظفی هر پرستار است که این امر موجب خستگی و فرسودگی آنان می‌شود.

حسینی معتقد است: همیشه مشکلات از سوی پرستاران مطرح و به طور معمول شنیده می‌شود اما برطرف نمی‌شوند و در پایان این پرستار است که باید با وجود مشکلات کاری هر روز با چهره‌ای خندان و پرامید بر بالین بیماران خود برود.

خلاقیت پرستاران در شرایط سخت

پریا نیکنام سرپرستار مراقبت‌های ویژه جراحی قلب گفت: در شرایط حساس کرونا این پرستاران بودند که با وجود امکانات کم اما از جان خود گذشته و برای انجام رسالت خود دربیمارستان‌ها ماندند.

وی ادامه داد: پرستاران از اسفند سال گذشته تاکنون همچنان از هرگونه مرخصی و حتی از دیدن خانواده و حتی بغل کردن فرزندان خود به دلیل اینکه ممکن بود ناقل ویروس باشند، محروم شدند.

نیکنام یادآور شد: در کنار کمبود وسایل حفاظت فردی، پرستاران در این مدت نگران فرسودگی و خراب شدن برخی وسایل کاربردی نیز بودند چون هر وسیله ای که خراب می‌شد روند تعمیر و جایگزین کردن آن بسیار زمان بر بود و این نگرانی کادر درمان را دوچندان می‌کرد.

وی از خلاقیت پرستاران در زمان کمبود امکانات نیز یاد کرد و ادامه داد: به طور مثال دستگاه اسپیروبال یکی از دستگاه‌های مهم برای تنفس بیمار به شمار می‌رود که به دلیل محدودیت و کمبود از سرنگ و دستکش استفاده می کردیم تا ریه بیمار نخوابد و بیمار احساس خفگی و تنگی نفس نکند.

پرستاری با پول قابل قیاس نیست

رشته پرستاری تنها یک شغل نیست بلکه آمیخته‌ای از علم، هنر و شغل است و در این رشته تنها علم پاسخگوی بیماران و مددجویان نیست بلکه هر پرستار باید با هنر خود بتواند درد و رنج بیماران را بکاهد.

محمد رضا یزدانخواه افزود: رشته پرستاری، رشته‌ای سخت و پرمشغله اما شیرین و جذاب و پرستاران نسبت به بیماران خود متعهد هستند و خدمتی که این قشر ارائه می‌کنند با پول قابل قیاس نیست.

وی با اشاره به اینکه رشته پرستاری از پرمخاطب ترین رشته‌های دانشگاهی است یادآور شد: پرستارانی هستند که با وجود مشکلاتی که دارند اما به دلیل تعهد کاری در شیفت‌ها حاضر می‌شوند و حضور مدافعان سلامت در روزهای سخت شیوع ویروس ناشناخته کرونا گواهی بر این مدعاست.

خواسته پرستاران از مسئولان اجرای قوانین مصوب در مورد این حرفه است

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر می‌گوید: برخی از قوانین با وجود اینکه مصوبه مجلس شورای اسلامی و مورد تائید شورای نگهبان هستند، یا اجرا نمی‌شوند و یا به صورت ناقص اجرا می‌شود.

ابراهیم ابراهیمی ادامه داد: از جمله این موارد قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری مصوب سال ۸۶ است که این قانون مصوب مجلس شورای اسلامی است و به تائید شورای نگهبان نیز رسیده و برای اجرا ابلاغ شده ولی تا کنون به دلایل مختلف اجرا نشده‌است.

اصلاح نظام پرداخت وزارت بهداشت و درمان ضروری است

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر در باره نظام پرداخت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: نظام پرداخت در این وزارتخانه به دور از عدالت است و تناسبی با فعالیت‌های کادر پرستاری ندارد و این امر ضمن اینکه می‌تواند اعتراض کادر پرستاری را به دنبال داشته باشد در انگیزه آنها نیز تاثیر گذار است و در این شرایط یکی از درخواست‌های پرستاران نزدیک شدن به عدالت در پرداخت‌ها و برطرف کردن تبعیض در حوزه بهداشت و درمان است.

وی بیان کرد: ارتقای بهره‌وری از جمله قوانینی است که برای کاهش ساعت کار و بهبود کیفیت خدمات پرستاری به تصویب رسید اما امروز این قانون برای کادر پرستاری شامل بهیاری، تکنسین اتاق عمل، بیهوشی و فوریت‌های پزشکی بخوبی اجرا نمی‌شود.

به گفته ابراهیمی در زمان حاضر قانون ارتقای بهره‌وری و مشاغل سخت و زیان آور برای پرستاران شاغل در نیروهای مسلح و در بخش‌های خصوصی اجرا نمی‌شود.

وی می‌گوید: حرفه پرستاری به واسطه سختی کاری که دارد جزو قانون مشاغل سخت و زیان آور است اما این قانون نیز در این حرفه یا به خوبی اجرا نمی‌شود و به به صورت ناقص اجرا می‌شود.

ضرورت رعایت استانداردهای کاری پرستاران 

این پرستار بوشهری ادامه می‌دهد: فعالیت‌های خارج از شرح وظایف از دیگر مشکلات جامعه پرستاری است؛ کادر پرستاری بر اساس شرح وظایف تدوین شده از سوی وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی باید کار خود را انجام دهد اما در برخی مراکز پرستاران خارج از شرح وظایف خود کار می‌کنند و این امر می‌تواند سلامت بیماران و مددجویان را تحت تاثیر بگذارد.

کمبود شدید نیروی پرستاری حتی پائین‌تر از استانداردها از جمله دیگر مسائل و مشکلات جامعه پرستاری است که همین مساله باعث حضور نیروهای موجود درشیفت‌های سنگین کاری شده‌است که به رغم میل خود مجبور به انجام اضافه کار شده‌اند.

هرچند شاخص‌های مختلفی برای نسبت پرستار به تخت بیمارستان، جمعیت و پزشک وجود دارد اما هیچ کدام از این استانداردها برای پرستاران لحاظ نشده‌است؛ به گونه‌ای که نسبت پرستار به تخت‌های بیمارستانی حداقل ۲.۵ تا سه نفر به ازای هر تخت بیمارستان است اما این آمار در کشور ما بین هشت دهم تا یک پرستار است و این آمار نشان می‌دهد ما حداقل نیروها را نیز نداریم.

ابراهیمی با بیان اینکه در زمان حاضر نسبت آمار پرستاربه تخت در استان بوشهر حدود یک تا ۱.۲ است گفت: یکی از دلایل کمبود نیروی پرستاری در بیمارستان‌ها تناسب نداشتن خروج  (بازنشسته ) با جذب نیروها است این درحالی است که تعداد بیمارستان‌ها، تخت‌ها و بخش‌های بیمارستانی روبه افزایش است.

فقدان امنیت شغلی و نگرانی پرستاران 

شغل پرستاری به دلیل ارتباط آن با سلامت از جمله مشاغل حاکمیتی به شمار می‌رود که باید امنیت شغلی داشته باشد تا بتوانند سلامت جامعه را حفظ و ارتقا بخشد اما در سال‌های گذشته روش‌های جذب نیرو بسیار پراکنده و گسترده بوده و همین امر باعث شده که نیروها امنیت شغلی لازم را نداشته باشند.

به گفته ابراهیمی، براین اساس یک سری از نیروها از طریق شرکت‌های خصوصی جذب می‌شوند که این شرکت‌ها برای سودجویی، پرستاران را با حداقل دریافتی استخدام کرده اما حتی حداقل حقوق را به آنها بموقع پرداخت نمی‌کنند،این درحالی است که همین پرستاران در بخش‌های تخصصی و کرونا مشغول به فعالیت هستند.

ابراهیمی می‌گوید: با وجود کار سخت پرستاران در این شرایط کرونایی، اما در زمان حاضر پرستاران شرکتی بوشهر از بهمن سال گذشته تاکنون کارانه خود را دریافت نکرده‌اند.

این مقام مسئول با اشاره به جذب پرستاران با قراردادهای ۸۹ روزه طبق قانون کار گفت: براساس قانون کار این گروه از پرستاران باید بعد از یک دوره ۸۹ روزه تعیین وضعیت شوند در غیر این‌صورت از مجموعه خارج می‌شوند به همین دلیل به غیر از نیروهای رسمی و پیمانی، مابقی نیروها که به شکل‌های مختلف جذب می‌شوند آینده و امنیت شغلی لازم را ندارند.

اصلاح نظام پرداخت وزارت بهداشت و درمان ضروری است

رئیس هیات مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر در باره نظام پرداخت در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی معتقد است: نظام پرداخت در این وزارتخانه به دور از عدالت است و تناسبی با فعالیت‌های کادر پرستاری ندارد و این امر ضمن اینکه می‌تواند اعتراض کادر پرستاری را به دنبال داشته باشد در انگیزه آنها نیز تاثیر گذار است و در این شرایط یکی از درخواست‌های پرستاران نزدیک شدن به عدالت در پرداخت‌ها و برطرف کردن تبعیض در حوزه بهداشت و درمان است.

وی با بیان اینکه اضافه کار پرستاران تا تیرماه پرداخت شده‌است گفت: با وجود اینکه اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای پرداخت معوقات کارانه کادر درمان تا پایان مهر ماه ۹۹ تخصیص داده شد اما کارانه پرداختی از فروردین تا تیرماه بسیار پائین و ناچیز است.

ابراهیمی یادآور شد: تا پیش از شیوع ویروس کرونا حداقل میزان پرداختی کارانه ۵۰۰ هزار تومان بود اما در ۱۰ ماه گذشته با وجود سختی و فشار کار و با توجه به تخصیص صورت گرفته انتظار می‌رفت مبلغ بیشتری پرداخت شود ولی نه تنها این میزان افزایش نیافت نشد بلکه مبلغ پرداختی کمتر نیز شد که به همین دلیل پرستاران در نشست با مسئولان دانشگاه خواستار شفافیت این موضوع شدند.

به گفته ابراهیمی اضافه کرد: مبلغی که در این مدت به عنوان کارانه به پرستاران پرداخت شده حتی کمتر از ۱۰۰ هزار تومان بوده این درحالی است که برخی از پرستاران در این مدت تا ۱۰۰ ساعت اضافه کاری داشته‌اند و همین امر باعث بی انگیزگی آنها می‌شود.

وی معتقد است: حمایت و پشتیبانی شایسته از کادر پرستاری وجود ندارد، به گونه‌ای که پاداش‌هایی که مسئولان قول داده بودند و در رسانه‌ها اعلام شد بخوبی اجرا نشد و همین امر موجب نگرانی آنان شد و امیدواریم در روز پرستار این جایگاه و نقش به خوبی دیده و حمایت شوند.

۹۲۵ پرستار در استان بوشهر مبتلا به ویروس کرونا شدند

مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: در زمان حاضر از ۲هزار و ۶۵۰ پرستار شاغل در بیمارستان‌های دانشگاهی وغیر دانشگاهی و حدود ۴۰۰ نفراز همکاران فوریت‌های پزشکی که در پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ استان مشغول به خدمت هستند، با توجه به همه گیری ویروس کرونا دراستان و درگیری مستقیم کارکنان ۹۲۵ نفر از کادر پرستاری به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

عبدالرسول عباسی ادامه می‌دهد: همچنین از اول شیوع ویروس کرونا تاکنون سه پرستار استان بوشهر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده و به جمع شهدای سلامت پیوستند.

پرداخت مطالبات پرستاران از اولویت کاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر است

وی در باره پرداخت مطالبات پرستاران استان بوشهر افزود:  کارانه و اضافه کار همکاران غیر پزشک شاغل در بیمارستان‌ها تا پایان تیرماه پرداخت شده و پی‌گیر هستیم با تامین اعتبار لازم باقی‌مانده  مطالبات نیز در کوتاه‌ترین زمان پرداخت شود.

وی ادامه داد: افزون بر پیگیری‌های این دانشگاه، استاندار بوشهر نیز مکاتبه برای پرداخت مطالبات همکاران مدافع سلامت این استان را از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان برنامه و بودجه انجام داده و امید می‌رود بزودی همه این تلاش‌ها  به نتیجه برسد.

عباسی گفت: با توجه به بخشنامه وزارت بهداشت مقرر شده از اسفند سال ۹۸ کارانه و اضافه کار کارکنان کادر درمانی که تا قبل از آن بر اساس سامانه قاصدک و مبتنی برعملکرد پرداخت می‌شد جداگانه محاسبه و پرداخت شود.

وی در باره پرداخت فوق‌العاده سختی کار در بخش‌های کرونایی توضیح داد: تا کنون در۲ نوبت ۲۶میلیارد ریال از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در اختیار این دانشگاه قرار گرفته که این اعتبار در ماه‌های اول سال جاری در بین بیمارستان‌ها توزیع شد.

به گفته عباسی همچنین با توجه به بخشنامه‌ای که بتازگی معاونت درمان وزارت بهداشت،د رمان و آموزش پزشکی برای جبران بخشی از سختی کار همکاران درگیر مستقیم در بخش‌های کووید ۱۹ به دانشگاه‌ها ارسال کرده‌است، به زودی اعتبار مربوط براساس محاسبات اعلامی از سوی وزارت بهداشت و تصمیم نهایی هیات رئیسه دانشگاه در اختیار بیمارستان‌های دانشگاهی استان بوشهعر قرار می‌گیرد.

وی گفت: امیدوارم باتوجه به اینکه مجوز ۳۰ هزار استخدام جدید در وزارت بهداشت و درمان صادر شده‌است با پیگیری‌های لازم سهمیه قابل توجه‌ای از این تعداد برای جبران بخشی از کمبود نیروی کادر پرستاری به بیمارستان‌ها استان بوشهر اختصاص یابد.

  • منبع خبر : ایرنا