ندای استان:سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه ما نگرانی هایی از قانون بودجه داریم و در هر سال این نگرانیها را اعلام کرده ایم، گفت: معتقدیم بودجه باید واقعی و مبتنی بر نیاز کشور باشد.
به گزارش ندای استان، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان امروز (شنبه) در نشست خبری، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره آیت الله محمد یزدی، گفت: آیت الله یزدی از مبارزان قبل از انقلاب بود و در پیروزی انقلاب اسلامی نقش موثری داشت و بعد هم در شورای نگهبان به ایفای نقش انقلابی خود پرداخت.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: همچنین روز پرستار را به پرستاران که امسال جایگاه ویژه ای دارند و جهادگونه در صحنه مبارزه با کرونا ایستادهاند، تبربک میگوییم.
کدخدایی افزود: برخی پرستاران و پزشکان در طول انجام وظیفه خود در این شرایط به شهادت رسیدند که برای آنان علو درجات را از خداوند منان خواستاریم.
وی اظهار داشت: همچنین لازم است روز پژوهش و شهادت دکتر مفتح را به همه پژوهشگران تبریک عرض کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: همچنین شهادت «محسن فخری زاده» که به دست کوردلان و کسانی که پیروزی علمی ایران را خواستار نیستند، محکوم میکنیم.
کدخدایی با اشاره به طرح مالیات بر خانههای خالی، گفت: این طرح البته ایرادتی داشت و عمدتاً ایرادات مربوط به حقوق مردم بود. خوشبختانه مجلس این ایرادات را مرتفع کرد و نهایتاً عدم مغایرت این طرح با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
وی با اشاره به تصویب طرح دو فوریتی اقدام راهبردی برای لغو تحریم، گفت: در نوبت بررسی اول، این طرح به دلیل عدم رعایت مفاد مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد اشکال قرار گرفت و اما بعد از رفع ایراد این موضوع در مجلس، عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
تفسیر قانون با مجلس است
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دستگاه مختلف میتوانند تفسیر خود را از قانون داشته باشند، افزود: تفسیر قوانین بر عهده مجلس است و وقتی که قانونی به تایید شورای نگهبان میرسد، این انتظار است که همه مسئولان و دستگاههای اجرایی به صورت واحد و یکصدا قانون را به شکل واحد به اجرا در بیاورند که مشکل نباشد. طبیعتاً اگر ابهامی وجود دارد، دولت هم نمیتواند از مجلس درخواست تفسیر کند.
کدخدایی بیان کرد: امسال علاوه بر سلامت انتخابات که وظیفه اصلی است و باید صیانت کننده از انتخابات و آراء مردم باشیم، وظیفه دیگری که همه داریم سلامت مردم است و باید در این جهت هم همه دستگاههای اجرایی و شورای نگهبان همت کنند تا آنجایی که ممکن است بر اساس پروتکلهای بهداشتی، انتخابات را به نحوی برگزار کنند که کمترین آسیب به مردم برسد.
وی تصریح کرد: بنابراین در این جهت کارگروهی بین شورای نگهبان و وزارت کشور تشکیل شده و هماهنگی در حال صورت گرفتن است. لازم است افراد بیشتری را برای سهولت کار بر سر صندوقها داشته باشیم که سرعت کار بالا برود که قطعاً انجام خواهد شد.
مخالف انتخابات الکترونیکی نیستیم؛ زیرساختها فراهم شود
سخنگوی شورای نگهبان درباره الکترونیکی شدن انتخابات، گفت: باید زیرساختها اجازه دهد و وزارت کشور در حال پیگیری است و اگر این زیرساختها فراهم شود، طبیعتاً ما مخالفتی نخواهیم داشت.
کدخدایی درباره بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: نسبت به بودجه هنوز نمیتوانم چیزی بگویم چرا که همه چیز در حال تغییر است. رئیس جمهور و رئیس مجلس شنیدیم که نامهای در این باره نوشتند. ما نگرانیهایی را درباره بودجه داریم و هر سال هم این نگرانیها را اعلام کردیم.
وی با بیان اینکه بودجه باید کارآمد، واقعی و منطبق با نیازهای کشور باشد و باید همه بخشها را در بر بگیرد، گفت: امسال هم خواهش ما این است که این مسائل با دقت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره تبلیغات انتخابات، گفت: یکی از مشکلاتی است که قبلاً هم گفتم و حوزه تبلیغات و اعلام آمادگی دو مقوله متفاوت است که باید مرزهای آن روشن شود. بر این اساس ما نمیتوانیم خیلی صریح اظهار نظر کنیم که آیا اعلام آمادگی افراد به منزله تبلیغات محسوب میشود یا خیر. نیازمند قانون است اما اگر مصداق تبلیغات باشد، طبعاً تذکر خواهیم داد اما تا الان چیزی گزارش داده نشده است.
کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درباره مصوبه مجلس درباره سهام عدالت، اظهار داشت: در این جهت مصوبهای ارسال نشده است. اگر مصوبات قبلی باشد یا بحث قانون مالیات بر ارزش افزوده باشد، به زودی نتیجه آن را اعلام میکنیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره لایحه مدیریت تعارض منافع، گفت: ما میتوانیم بگوییم کار خوبی است و میتواند بسیاری از مشکلاتی را که در کشور در سطوح مدیریتی مختلف داریم، برطرف کند. شورای نگهبان بعد از دریافت مصوبه، درباره آن اعلام نظر میکند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال خبرنگار مهر، درباره اینکه اخیراً رئیس جمهور در واکنش به اجرای طرح هستهای مجلس گفت که ما این قانون را بر اساس تفسیر خودمان اجرا میکنیم. با توجه اینکه، تفسیر قوانین جاری بر عهده مجلس است و دولت نباید تفسیر خود را اجرا کند، آیا سازوکاری برای جلوگیری از اقدام رئیس جمهور وجود دارد که اینگونه تخلف از قانون و بدعت گذاری جدید صورت نگیرد، گفت: امیدواریم که اینگونه نشود و دولت هم آشنا به این مباحث حقوقی است و این مطلبی که گفتید امیدواریم محقق نشود.
کدخدایی افزود: اما به هر حال مجلس شورای اسلامی، از باب نظارت بر اجرای امور و عملکرد دولت میتواند ورود داشته باشد و اقدامات نظارتی خود را انجام دهد.
وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه آیا افرادی که رد صلاحیت شده بودند میتوانند دوباره در انتخابات ثبت نام کنند، گفت: طبق قانون همه کسانی که رد صلاحیت شدند میتوانند در انتخابات ثبت نام کنند. اما اینکه تایید میشوند، بستگی به شرایط و پروندهای دارد که در اختیار شورای نگهبان است.
سخنگوی شورای نگهبان درباره همکاری شورای نگهبان با مجلس پیرو بررسی بودجه با در نظر گرفتن اصلاح ساختار این لایحه، گفت: ما نمیخواهیم به بحثهای بین دولت و مجلس ورود کنیم. اما عرض کردیم که قانون بودجه ایرادات متعددی دارد. ما ایرادات قانون بودجه را بارها و بارها در سالهای گذشته به دولت و مجلس عرض کردیم.
مجلس نمیتواند شاکله بودجه را تغییر دهد
کدخدایی تاکید کرد: البته شورای نگهبان تفسیری در این زمینه دارد و اینکه اختیار تقدیم لایحه بودجه بر عهده دولت است. پیرو این تفسیر آورده شده که مجلس نمیتواند شاکله بودجه را تغییر دهد و باید تغییراتش به گونهای باشد که شاکله بودجه تغییر نکند لذا اگر این مسئله براساس چارچوب تفسیر شورای نگهبان باشد، این شورا ایرادی را به بودجه خواهد گرفت.
وی ضمن ذکر خاطراتی از آیت الله یزدی، گفت: ما از او خاطرات زیادی داشتیم. وی از مردان بزرگ انقلاب اسلامی بود که در پیروزی انقلاب و بعد از آن سهم به سزایی داشت. او همیشه در جلسات شورای نگهبان جزو اولین کسانی بودند که حضور داشتند و تا پایان جلسه هم میماندند و اگر جلسات فوقالعاده داشتیم هم برای آن جلسات میآمد. همه مطالب را در چارچوب نظام اسلامی ارزیابی میکرد و این نگاه یک نگاه ارزشمند بود که در شورای نگهبان داشتیم و از آن بهره مند میشدیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوال دیگری درباره اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: اگر قبل از ثبت نامها، قانون به تایید نهایی برسد، لازمالاجرا خواهد شد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی در خصوص حضور افراد نظامی در انتخابات و اینکه آیا باید حتماً درجه آنان سرلشکر باشد، گفت: طبیعتاً اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت نام و حضور در انتخابات مجلس و یا ریاست جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.
کدخدایی بیان کرد: اگر آن فرد نظامی باشد، درجات و اینگونه مسائل تاثیری ندارد. ممکن است فردی پایینترین درجه را داشته باشد اما ثبت نام هم کند. بنابراین نهتنها درجات تأثیری در بررسی صلاحیتها ندارد بلکه بایدبا نهاد خودش قطع ارتباط کرده باشد و رسماً به ما اعلام کنند.
برای رای گیری مکاتبهای یا پستی نیازمند قانون هستیم
وی اظهار داشت: برای رایگیری مکاتبهای و پستی برای انتخابات آینده نیز، نیازمند قانون هستیم و آمادگی داریم نظرات مشورتی خود را در این زمینه به وزارت کشور و مجلس ارائه کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری که در حال بررسی در مجلس شورای اسلامی است، ادامه داد: اگر مصوبه مجلس درباره اصلاح قانون انتخابات منطبق بر سیاستهای کلی انتخابات و مصوبه داخلی شورای نگهبان باشد، احتمالاً با ایرادی مواجه نخواهد شد.
کدخدایی درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: نمایندگان مشورتهایی را با پژوهشکده شورای نگهبان برای اصلاح قانون بودجه گرفتهاند.
وی درباره نحوه برگزاری انتخابات در شرایط کرونا، گفت: راهکارهایی از جمله افزایش تعداد شعب سیار را برای انتخابات در شرایط کرونا مد نظر قرار دادهایم و بیشتر فرایند انتخابات الکترونیکی است.
موافق واگذاری نظارت بر انتخابات شوراها به شورای نگهبان نیستیم
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره ورود شورای نگهبان به فرآیند انتخابات شورای شهر و روستا، بیان کرد: چندین بار مجلس سعی کرد در دورههای مختلف قوانینی را وضع کند که نظارت بر انتخابات شوراها را به شورای نگهبان واگذار کند اما اعضای شورا نگهبان در این زمینه مخالفت کردند آن هم به این دلیل که نظارت بر انتخابات شوراها در اصل ۹۹ قانون نیامده است.
کدخدایی تاکید کرد: البته ما آنقدر امکانات و نیرو در این زمینه نداریم تا ۳۰۰ الی ۴۰۰ هزار نفر را مورد بررسی قرار دهیم، بنابراین از نظر اجرایی ما موافق این موضوع نیستیم.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری در مجلس در حال بررسی است که در آن نمایندگان حتی سکونت در خارج از کشور را مانع تایید صلاحیت ریاست جمهوری کردند و موضع شورای نگهبان در این میزان محدودیت چیست و اگر این طرح تایید شود، شما که در خارج از کشور تحصیل کردهاید، مجاز به بررسی صلاحیت کاندیداها خواهید بود؟ گفت: بنده که نمیخواهم در انتخابات ریاستجمهوری شرکت کنم.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: آنچه در قانون مدنی تاکنون بوده، بحث تابعیت بوده است که مانع تصدی در مجلس و ریاست جمهوری میشد که تشخیص کارشناسی مجلس این است که اقامت هم شامل آن میشود. باید ببینیم، شورای نگهبان چه نظری نسبت به این مسئله خواهد داد و من امروز صحبتی در این خصوص نمیکنم.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به معترض بودن دولت به طرح حمایت معیشتی به دلیل تحریم و کرونا و بار مالی برای دولت و نبود منابع پایدار و همچنین طرح لغو تحریمها به دلیل تشدید تحریمها، درباره روند تایید این دو طرح توضیح دهید، گفت: نسبت به بحث طرح معیشتی و الزام دولت به پرداخت یارانه در نوبت اول ایراد شورای نگهبان اصل قانون ۷۵ بود به دلیل اینکه منابع مالی این طرح در آن به روشنی مشخص نشده بود و اصل ۷۵ میگوید طرحی که بار مالی دارد، باید منابع آن هم روشن باشد.
وی افزود: بعد از آن مجلس این طرح را بررسی کرد و منابع مالی مشخصی را بر حسب ظاهر برای ما ارسال کرد که منجر شد عدم مغایرت آن اعلام شود ونظر ما در این جهت تأمین شد.
سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه هستهای مجلس گفت: در نوبت اول ایراد این بود که این قانون بر اساس یکی از مصوبات شورای عالی امنیت ملی بود و مغایرت با قانون اساسی دارد که به مجلس اعاده شد و مجلس بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی اصلاح کرد و ایراد ما برطرف شد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره تفسیر اصل ۱۱۳ قانون اساسی، گفت: سیاستهای مقام رهبری که ابلاغ شد دو وظیفه بر عهده شورای نگهبان گذاشت، یکی تعیین شاخصهای رجل سیاسی و دیگری مدیر و مدبر بودن است و در این راستای مصوبهای در شورا تصویب شد و مصوبه به مجلس ابلاغ شد. مصوبه داخلی صرف نیست و قطعاً الزام قانونی برای مجلس و نهادهای دیگر دارد.
وی اظهار داشت شورای نگهبان نسبت به اصل ۱۱۳ نظرش را اعلام کرده و مراجع تفسیر شورای نگهبان است. دوستان ما در دولت و روسای جمهور در ادوار مختلف ناچارند از این اصل تبعیت کنند و اگر درخواست تفسیر شود و شورا تشخیص دهد، میتواند به آن ورود کند و آن را تفسیر کند.
موافقت شورای نگهبان با طرح افزایش سقف سهام تامین اجتماعی
کدخدایی همچنین در این نشست خبری به تشریح نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات مجلس پرداخت و گفت: طرح الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون اجرای سیاستهای کلی اصل ۴۴ که این طرح افزایش سقف سهام سازمان تامین اجتماعی بود که چندین بار به شورا آمده و با ایراد مواجه شده بود و در آخرین اصلاح که مجلس به عمل آورد عدم مغایرت اش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
وی اعلام کرد: طرح استفساریه تبصره یک بند «ذ» ماده ۸۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران را داشتیم که این طرح هم طرحی در ارتباط با جذب ایثارگران بود که مقرراتی را وضع کرده بود و تفسیری بود که مجلس داشت و افراد مشمول ماده ۲۱ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به صورتی که غیر از استخدام رسمی به کار گیری شدهاند بر اساس آن شرایط به کار بگیرند که در دو نوبت قبل شورای نگهبان ایراداتی نسبت به آن داشت و مجلس ایرادها را برطرف کرد و در نهایت به تایید رسید.
سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: طرح دیگر طرح ابلاغ یک بند ب تبصره یک قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور بود طرحی بود که دولت را مکلف میکند تا مبلغ ۴۰ هزار میلیارد ریال غیر را برای امور عمرانی در اختیار نهادهای مختلف قرار بدهد، این طرح هم علیرغم اینکه دو نوبت مواجهه با ایراد شده بود بعد از انجام اصلاحات به تایید رسید.
کدخدایی با اشاره به طرح فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه سلامت، افزود: این طرح کاری هست که در جهت تنقیح قوانین به موجب قانون سال ۸۹ در مجلس انجام میشود و بخشی از آن در حوزه سلامت بود که شورای نگهبان ایرادهایی در وهله اول داشت و پس از رفع ایراد عدم مغایرتش با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
وی با اشاره به لایحه تاسیس صندوق بیمه همگانی حوادث طبیعی، گفت: این لایحه مواجهه با ایراد شده بود و ایراد هم در خصوص افراد کم بضاعتی بود که امکان بیمه کردن خودشان را نداشتند و فقهای شورای نگهبان ایراد گرفته بودند که نسبت به اینگونه افراد چه تکلیفی هست و چه اقدامی باید صورت بگیرد که مجلس با اصلاحیه این بخش ایراد شورای نگهبان را برطرف کرد و عدم مغایرتش با شرح مقدس قانون اساسی اعلام شد.
سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: طرح بعدی طرح اصلاح قانون تضمین خرید محصولات اساسی کشاورزی بود، این طرح هم درخصوص ساختار جدیدی بود که برای تعیین قیمت محصولات کشاورزی بود که یک نوبت با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود و بعد از رفع ایرادات عدم مغایرتش با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد.
کدخدایی با بیان اینکه درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده دو مصوبه داشتیم، گفت: یک مصوبه تمدید مهلت اجرای آزمایشی بود که این مهلت آزمایشی با توجه به اینکه در خلاء بی قانونی قرار میگرفتیم عدم مغایرت آن با شرع مقدس قانون اساسی اعلام شد و نسبت به خود قانون رسیدگیها در حال انجام است.
وی اظهار داشت: همچنین لایحه موافقتنامه بین دولتهای ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل را داشتیم که این لایحه نیز بین جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان و قزاقستان و فدراسیون روسیه ترکمنستان عدم مغایرت آن با شرع مقدس و قانون اساسی اعلام شد.
سخنگوی شورای نگهبان درخصوص طرح استفساریه بند ج ماده ۱۱۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، تاکید کرد: این طرح در رسانهها به عنوان استخدام کسانی مطرح شد که در مناطق عملیاتی مشغول خدمت بوده یا هستند و استفساری که مجلس داشت اینکه منظور از شاغلان مناطق عملیاتی دفاع مقدس کلیه مستخدمانی هست که از زمان شروع دفاع مقدس در آن مناطق اشتغال داشتند و این طرح هم یک بار با ایراد شورای نگهبان مواجه شده بود که بعد از رفع ایراد اصلاح شد.
موافقت شورای نگهبان با طرح مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان
کدخدایی درباره طرح تنظیم برخی از مقررات مالی و اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش، توضیح داد: این طرح که به مدرک تحصیلی دوم فرهنگیان موسوم شده است خیلی از عزیزان فرهنگی پیگیر آن بودند که البته ایرادهایی داشت، ۴ بار مواجه با ایراد شورای نگهبان شده بود و در نهایت با رفع ایرادات از سوی مجلس، عدم مغایرت با شرع و قانون اعلام شد.
وی گفت: طرح دو فوریتی اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیاتهای مستقیم را نیز داشتیم که این طرح هم موسوم به مالیات بر خانههای خالی بود، این طرح هم البته ایرادهایی داشت و از سوی اعضای شورای نگهبان در دو مرحله مواجهه با ایراد شده بود و عمدتاً هم ایرادات مربوط به حقوق مردم بود و اینکه تصمیماتی که گرفته میشود حقوق مردم را تحتالشعاع قرار ندهد و خوشبختانه مجلس آن را مرتفع کرد و عدم مغایرت آن با شرع و قانون اساسی تایید شد.
- منبع خبر : مهر