همه مسئولیت را می‌پذیریم/اپراتور،هواپیما را موشک کروز تشخیص داد
همه مسئولیت را می‌پذیریم/اپراتور،هواپیما را موشک کروز تشخیص داد

ندای استان:فرمانده نیروی هوا فضای سپاه گفت: بعد از شنیدن خبر سقوط هواپیمای اوکراینی آرزوی مرگ کردم.

به گزارش ندای استان، پیرو اعلام ستاد کل نیروهای مسلح مبنی بر نقش خطای انسانی در مورد هدف قرارگرفتن هواپیمای اوکراینی، سردار سرتیپ پاسدار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوا فضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز شنبه با مردم سخن گفت.

او در ابتدا اظهار کرد: بعد از شنیدن این خبر در غرب کشور پس از اجرای عملیات نظامی علیه پایگاه های آمریکایی و زمانی که اطمینان پیدا کردم که این اتفاق افتاده، آرزوی مرگ کردم.

حاجی زاده افزود: ما یک عمر خودمان را پیش مرگ مردم کردیم و امروز هم آبروی مان را با خدا معامله می‌کنیم و در شرایط سخت مقابل دوربین ها حاضر می‌شویم. بررسی‌ها و ارزیابی این حادثه توسط ستادهای بالاتر و مجموعه قوه قضائیه بررسی می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض کنم که ما گردنمان از مو باریک‌تر است. همه مسئولیت این کار را می‌پذیریم و هر تصمیمی که مسئولان بگیرند مطیع آن هستیم.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  ادامه داد: بررسی های این حادثه توسط ستادها بالاتر و مجموعه قوه قضاییه بررسی می‌شود اطلاعات کامل می‌شود و همین ابتدای صحبت عرض بکنم که ما گردنمان از مو باریکتر است همه مسئولیت کار را می پذیریم و هر گونه تصمیمی مسئولین بگیرند ما مطیع اجرای آن هستیم.

او ادامه داد: بیش از یک هفته شرایط منطقه و التهابات منطقه و احتمال درگیری نسبت به سال های گذشته شاید از ابتدای انقلاب بی سابقه بود و احتمال درگیری بالا بود. نیروهای هر دو طرف در آماده باش صددرصد بودند بخصوص که آمریکایی‌ها اعلام کرده بودند ۵۲ نقطه در ایران را می‌زنند. برای همین همه‌ی یگان‌های آفندی و پدافندی در آماده باش صددرصد بودند.

حاجی زاده گفت: آنچه در بررسی‌های ما انجام شد شب حادثه وضعیت آمادگی را در سطح جنگی قرار دادند و بالاترین سطح آماده باش توسط شبکه یکپارچه پدافند به سامانه‌ها ابلاغ می‌شود.  در این شرایط تعدادی از سامانه‌های پدافندی به رینگ پدافند تهران اضافه شد. یعنی اولین سامانه‌های که در محدوده‌ غرب تهران مستقر می‌شود، این حادثه توسط آن رقم خورده است.

فرمانده هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در چندین مرحله این آماده باشه سه – سه که بالاترین سطح آماده باش است به همه شبکه تاکید می شود و همه سامانه‌های پدافندی در بالاترین سطح آمادگی به سر می بردند.

او یادآورشد: در مراحل مختلف چندین بار به این سامانه‌ها از جمله همین سامانه که درگیر شده توسط شبکه یکبارچه اعلام می‌شود، موشک‌های کروزی به سمت کشور شلیک شده است و در یکی دو مرحله تاکید می شود و گزارش‌های واصله مبنی بر این است که این کروزها در مسیر هستند.  آمادگی داشته باشید.

فرمانده هوافضای سپاه خاطرنشان کرد: در واقع سامانه ها در بالاترین سطح آمادگی قرار داشتند و کافی بود شاسی را فشار دهید. به آنها گفته شده کروزها شلیک شده و در مسیر است. این سامانه درگیر شده و شلیک موشک داشته است.

این مقام نظامی اضافه کرد: ما پیش بینی کردیم و مصاحبه‌ای با خود اپراتور شده است که پخش خواهد شد. ایشان (اپراتور) اظهار می‌کند که ما چندین بار درخواست کردیم که فضای کشور از پروازها متوقف شود و به اصطلاح (CLEAR) شود که در شرایط سه سه طبیعی است که درخواست شود.

حاجی زاده با تشریح چگونگی نحوه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی، محل استقرار سامانه پدافند یا سامانه ای که ساعت ۱۲شب مستقر و آماده بوده را نشان داد و گفت: زمانی که هواپیما که از فرودگاه امام بلند می شود، (سامانه) به سمتی که (با اشاره به نقطه اصابت) می‌بیند می‌رود؛ با توجه به اطلاعاتی که به این اپراتور داده بودند که وضعیت جنگی است و موشک کروز شلیک شده است این بنده خدا این را کروز تشخیص می دهد.

او ادامه داد: او موظف بود در این شرایط تماس و تاییدیه بگیرد و خبط این اپراتور هم از همین نقطه است. اما در این شرایط ظاهرا سیستم ارتباطی اش با اختلال مواجه بود. حالا یا سامانه جمینگ باعث شده یا شبکه شلوغ بوده به هر ترتیب نمی‌تواند ارتباط بگیرد. در این شرایط  ۱۰ ثانیه فرصت داشت تصمیم بگیرد می‌توانست بزند و می توانست نزند در این شرایط متاسفانه این تصمیم بد را می گیرد و موشک شلیک می‌شود و هواپیما مورد اصابت قرار می‌گیرد.

فرمانده هوا و فضای سپاه با دفاع از عملکرد سازمان هواپیمایی کشور اظهار کرد: عزیزان سازمان هواپیمایی کشوری از این مسئله دفاع می‌کردند و می‌گفتند که این حادثه به خاطر اصابت موشک نیست. آنها براساس دانسته‌های خود عمل می‌کردند و از این حادثه اطلاعی نداشتند.

حاجی‌زاده ادامه داد: بنده صبح چهارشنبه نسبت به این مسئله مطلع شدم و به مسئولان اطلاع دادم. من در غرب کشور بودم. بلافاصله به تهران آمدم و گفتم احتمالا هواپیمای خودی را زده‌ایم. وقتی به تهران رسیدم دیدم ستاد کل هیاتی را برای بررسی این حادثه تشکیل داده و این تیم و کسانی که در این قضیه دخیل هستند را در قرنطینه قرار داده است. یعنی نمی‌شد چیزی را به دیگران بگوییم.

او یادآورشد: دلیل آنکه اطلاع‌رسانی درباره این حادثه چند روز طول کشید، برای نگفتن و پنهان کردن ماجرا نبود بلکه روال این است. صبح جمعه همه اطلاعات جمع و مشخص شد، واقعه چه بوده است. بعد از این حادثه، ستاد کل اقدام به رسانه‌ای کردن موضوع کرد. بنده بعد از اطلاع به مقامات اطلاع دادم. بعد از آن ستاد کل برای بررسی و ارزیابی وارد ماجرا شد و رسیدگی کرد که سریعا هم انجام شد.

حاجی‌زاده در خصوص رد اصابت موشک به هواپیما از سوی مسوولین سازمان هواپیمایی کشوری گفت:  این عزیزان براساس دانسته خود عمل می‌کردند. آنها مقصر نیستند ما مقصر هستیم. هواپیما در مسیر خود بوده است. اگر گناهی بوده، عناصر ما خبط و خطا کردند و ما باید پاسخگو باشیم.

او تصریح کرد: سازمان هواپیمایی کشور درباره اصابت موشک براساس اطلاعات خود اظهارنظر کرده و براساس دانسته خود عمل کرده است.

حاجی‌زاده افزود: براساس دانسته‌های آنها اگر موشکی به هواپیما برخورد می‌کرد، این هواپیما باید در همان آسمان منفجر و متلاشی می‌شد اما این موشک چون کوچک بوده، هواپیما در آسمان منفجر نشده و در زمین متلاشی شده است.

او عنوان کرد: نیروهای مسلح و سپاه نمی‌خواستند این ماجرا را پنهان کنند ولی روال این بوده است. ما هم متاسف هستیم و مانند خانواده شهدا خود را شریک غم آنها می‌دهیم.

فرمانده هوا و فضای سپاه با بیان اینکه این حوادث، هزینه شیطنت‌ها و اقدامات آمریکا در منطقه است، یادآور شد: آن شب آمادگی حمله همه‌جانبه را داشتیم. من آن شب در غرب کشور بودم. احتمال شلیک موشک کروز و ورود هواپیمای جنگنده را داشته و آماده درگیری همه جانبه بودیم ولی به خاطر تصمیم‌گیری عجولانه یک فرد، شاهد این حادثه بودیم.

حاجی زاده در پاسخ به سوال درباره علت عدم اعلام ممنوعیت پروازهای مسافری و تجاری در هوای کشور گفت: من نمی خواهم کسی را متهم کنم، ما اینجا اطلاع رسانی انجام می‌دهیم تا گروه هایی که مسئول هستند، به این مسئله را بررسی و رسیدگی کنند. بعد از بررسی توسط آن‌ها می‌توان متهم را مشخص کرد.

او افزود: از دید من در شرایط جنگی، باید از سوی مسئولین زی‌ربط ممنوعیت پرواز اعلام می‌شد اما به هر ترتیب اتفاق نیفتاد.

حاجی زاده با تاکید بر نقش نهادهای نظامی در وقوع این فاجعه گفت: مشکل عدم اعلام ممنوعیت پرواز به بخش هوانوردی بر نمی گردد و هر خطا و مشکلی بوده در مجموعه نیروهای مسلح است. بخش دولتی، کشوری  و شرکت فرودگاه ها هیچ تقصیر و قصوری ندارند.

او خاطر نشان کرد: این کار وظیفه ما هم نبوده است. مسئول این موضوع افراد دیگری بوده اند و آن ها باید مدیریت می کردند. همانطور که در آن شب من در غرب کشور عملیات ضربات موشکی را فرماندهی می کردم و شرایط را کنترل می کردم، در این بخش هم عزیزان دیگری مسئول بودند و آن ها باید این اقدامات را انجام می دادند. منتها این زمینه فراهم شد تا این فرد، این خطای بزرگ را انجام بدهد و متاسفانه این حادثه رخ بدهد.

Visited 1 times, 1 visit(s) today