بافت تاریخی بوشهر نفس هایش به شمارش افتاد/ پنجره های رنگی میراث بافت از یاد رفته
بافت تاریخی بوشهر نفس هایش به شمارش افتاد/ پنجره های رنگی میراث بافت از یاد رفته

خبر استان:بافت تاریخی بوشهر دارای قدمتی بیش از ۲ قرن حالا نفس هایش به شمارش افتاده است و زیبایی هایش رو به نابودی است.

خبر استان:بوشهر را همه با دریا، ساحل، شهر توریستی گناوه و بزرگ ترین بندر تجاری بعد از هرمزگان می شناسند.

نام بوشهر که می آید همه از کانتینرهای صف کشده در گمرک و ماشین های خارجی در نوبت ترخیص سخن می گویند و کم تر می شود که از بافت قدیمش حرفی به میان بیاید و بگویند که سابقه این بندر تاریخی و تجاری به هزاران سال قبل بازمی گردد.

استان بوشهر با وجود دارا بودن همه ظرفیت هایش در زمینه تاریخی هم حرفی برای گفتن دارد از بندر تاریخی سیراف گرفته که قدمت آن به سه هزار سال پیش می رسد تا بافت تاریخی شهر بوشهر که زمانی برای خودش از منحصر به فردترین شهرها در کشور بوده است.

این بافت تاریخی  در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۳۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به  ثبت رسیده است.

بوشهر دروازه ملل مختلف

این بافت تاریخی که در نزدیک ساحل خلیج فارس قرار دارد به چهار محله تقسیم می شود که از آن ها به عنوان محلات کوتی، دهدشتی، بهبانی و شنبدی یاد می شود که در شبه جزیره مثلث شکل بوشهر قرار گرفته است.

این بافت تاریخی زیبا از منحصر به فردترین و زیباترین بافت های مسکونی ایران به شمار می رود که اوج آن در زمان قاجر بوده است زمانی که این کهن دیار دروازه ورود ملل مختلف به ایران به شمار می رفته است.

قدمت این بافت تاریخی به زمان افشار بر می گردد زمانی که استان بوشهر به عنوان یک بندر مهم در آن زمان بود.

این بافت تاریخی و محلاتش زمانی برای خودش آمد و رفتی داشته و ثروتمندترین تجار در این بافت ها با عمارت های مختلف زندگی می کردند.

عمارت هایی که حالا با نام صاحبانشان شناخته می شوند و تنها نامی از آن ها به یادگار مانده است.

این بافت تاریخی شامل مساجد، تکایا، حسینیه ها، بناهای کنسولگری‌ کشورهای مختلف، عمارت هایی با سابقه ای بیش از دو قرن را در خود جای داده است.

حالا نفس های این بافت تاریخی به شماره افتاده برخی خانه هایش در حال فروریختن است و برخی هم که مرمت می کنند متناسب با بافت قدیم نیست.

احیا هشت بافت تاریخی در دستور کار میراث فرهنگی

نصرالله ابراهیمی، معاون میراث فرهنگی استان بوشهر، امروز(۲۱ تیر)، به خبرنگار خبرگزاری شبستان  در بوشهر، گفت: بافت قدیم بوشهر منحصر به فرد است و برای احیا بافت تاریخی بوشهر و رونق بیشتر این محله ها بازسازی و مرمت عمارت ها در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به بازسازی عمارت های مختلف و تاریخی در بافت قدیمی افزود: در مرحله اول هشت بنا که در فهرست آثار ملی قرار دارند مرمت می شوند.

ابراهیمی اظهار داشت: این بناها هر کدام صاحبان شخصی دارند که با تامین اعتبار و با مشارکت صاحبان مالکان بازسازی می‌شوند.

وی عنوان داشت: در مرحله بعد هم ۱۰ بنا و ابنیه دیگر مرمت و بازسازی می شوند.

مشارکت شهروندان در برگشتن رونق به بافت قدیم

غلامعلی میگلی‌نژاد، شهردار بوشهر، در نشست احیای بافت فرهنگی تاریخی شهر بوشهر گفت: برای تقویت بافت تاریخی تلاش می کنیم و نگاه ویژه‌ای برای احیای بافت فرهنگی تاریخی شهر داریم.

وی افزود: باید شهروندان برای بازگرداندن رونق به بافت قدیم مشارکت داشته باشند و همه با تلاش و همت در بازسازی و احیا بافت تاریخی گام بر می داریم.

شهردار بوشهر اذعان داشت: از نظر ظاهر و سیما هم بافت قدیم بوشهر مرمت می شود.

ساختمان های تاریخی واگذار می شوند

مصطفی سالاری، استاندار بوشهر هم در نشستی برای بررسی بافت قدیم در جمع مردم این محلات از اقدامات استانداری برای بازگشت رونق به این بافت تاریخی اشاره کرد و اذعان داشت: ساختمان های این بافت به انجمن‌های مردم نهاد، اداره ها ، شرکت‌ها و اشخاص حقیقی واگذار  می شود.

وی با اشاره به تاسیس دانشکده معماری در بافت تاریخی بوشهر افزود: امیدواریم این اقدام گامی رو به جلو برای احیا این بافت تاریخی و کم نظیر باشد و تحولی جدی در احیا و رونق این بافت ایجاد کند.

سالاری عنوان داشت: بازسازی این بافت باید با مشارکت و محوریت مردم همراه باشد و دولت به تنهایی نمی تواند آن را بازسازی کند.

مهاجرت بومیان عامل نابودی معماری بوشهر است

عده ای از کارشناسان اعتقادشان بر این است که یکی از دلایل اصلی نابودی این بافت تاریخی مهاجرت بومیان این منطقه به عنوان حافظان میراث منطقه است.

هنور پنجره های رنگی این عمارت ها در کنار تمامی زیبایی های از بین رفته در بافت قدیم بوشهر به چشم می خورد و هنوز هم منحصر به فرد است.

امیدواریم با قدم های رو به جلو مسئولان و مشارکت مردم این بافت تاریخی همچنان پابرجا بماند و میراثی باشد برای آیندگان تا با چشم های خودشان آن ها را ببینند نه فقط از بافت قدیم عکس باقی بماند و صفحه ای کتاب تاریخ.

 

 

 فاطمه رجبی-شبستان

Visited 1 times, 1 visit(s) today