برخورد با تخلف کارشناسان رسمی  و خبره
برخورد با تخلف کارشناسان رسمی  و خبره

خبر استان: دادستان بوشهر گفت: تخلف کارشناسان رسمی و خبره غیرقابل اغماض است و اگرکارشناسی درانجام وظیفه خود گزارش خلاف به مرجع قضایی ارائه کند، برخورد و تحت تعقیب قرار می گیرد.

به گزارش خبر استان،علی حسن پور روزسه شنبه در نخستین کارگروه پیشگیری از جرائم تصرفات غیرقانونی و اراضی زیست محیطی افزود: گزارشهای غیر واقع کارشناسان رسمی و خبره منجر به ازبین رفتن حقوق بیت المال و دولت و دیگران می شود و این کارشناسان متخلف به لحاظ گزارش خلافی که به مرجع قضایی ارائه کرده اند، محکوم می شوند.
وی اظهار کرد: تعرض نکردن به انفال و حقوق بیت المال در جامعه باید به فرهنگ تبدیل شود زیرا با فرهنگ سازی می توان از این پدیده نامیمون پیشگیری کرد.
وی اظهار کرد: پیشگیری از تخلفها تنها برعهده دستگاه قضا نیست و یک امر فراقوه ای است و هرکدام از قوا و دستگاههای اجرایی به نحوی در بحث پیشگیری مسئول هستند.
حسن پور بیان کرد: هرچند مجازاتهایی در زمینه تصرفهای غیرقانونی در قانون وجود دارد ولی توجه به بحث پیشگیری برای اینکه با پدیده تضییع حقوق بیت المال روبه رو نشویم، ضروری است.
دادستان بوشهر در باره پیشگیری اجتماعی گفت: در قالب پیشگیری اجتماعی همه ارکان حاکمیت و مردم دخالت دارند و فرهنگ تعرض به زمینها و انفال دولتی باید به فرهنگ مذموم تبدیل و بعنوان یک ضد فرهنگ در جامعه معرفی شود.
حسن پور درباره پیشگیری وضعی نیز اظهارکرد: نقش تشکیلات اجرایی قضایی و متولیان انفال در این شیوه پیشگیری مطرح است.
وی همچنین برضرورت سلب فرصت ارتکاب جرم، تعرض و تصرف به حقوق بیت المال از سوی سودجویان تاکید کرد.
دادستان بوشهر در مورد پیشگیری کیفری گفت: صدور حکمهای مبرهن و قطعی جنبه بازدارندگی برای متهم و دیگران دارد.
وی در باره راهکارهای پیشگیرانه با هدف کاهش تعرض نسبت به انفال گفت: مستند سازی از جمله راهکارهایی است که دستگاههای اجرایی برای حفظ اموال و املاک زیرپوشش خود باید انجام و نسبت به گرفتن سند مالکیت اقدام کنند.
حسن پوراجرای طرح کاداستر، مشخص کردن حریمهای تحت تولیت، اعلام گزارش به موقع به مرجع قضایی در صورت تعرض، جمع آوری مستندات، آموزشهای حقوقی به نمایندگان حقوقی دستگاهها و استفاده از نمایندگان حقوقی مجری که بتوانند بعنوان وکیل از انفال و اموال دولت دفاع کنند، را از جمله دیگر راهکارهای پیشگیرانه با هدف کاهش تعرض نسبت به انفال و اراضی دولتی ذکر کرد.
وی تاکید کرد: دستگاه قضا باید ازاختیار قلع و قمع فوری در صورت وجود مستندات کافی استفاده کند و ما بعنوان دستگاه قضایی هیچ ابایی برای اجرای این قانون نداریم.
حسن پوربا تاکید بر صدور دستورهای لازم در ابتدای کار با وجود مستندات کافی قبل از آغاز هرگونه عملیات اجرایی افزود: همچنین در تشکیلات قضایی بحث رسیدگی خارج از نوبت در موارد تعرض به زمینهای دولتی دیده شده است که باید نسبت به اجرای این قانون تاکید شود.
وی همچنین بر استفاده از کارشناسان حقوقی مورد اعتماد و متعهد نسبت به کار خود که در مقابل همه زورگوئیهای متخلفان مقاومت و از ابراز نظر ناسالم خودداری کند، تاکید کرد.
دادستان بوشهر یادآور شد: مردم نیز در مقابل حفظ انفال باید احساس مسئولیت کنند و نسبت به مشاهده تخلف در زمینه تعرض به زمینهای دولتی گزارش دهند.
وی گفت: همچنین شهرداریها نیز باید در این زمینه وارد عمل شوند چون برخی ساخت و سازهای غیرمجاز در مناطق انجام می شود که باید برخورد شود.
دادستان بوشهر با تاکید برضرورت اجرای احکام صادر شده افزود: با توجه به صنعتی شدن استان و افزایش ارزش زمینها چشم طمع افراد نسبت به تصرف زمین بالاست و ما باید با هماهنگی و همکاری جلوی این متعرضان را بگیریم./ایرنا

Visited 1 times, 1 visit(s) today