ترخیص برنج تا ۳۱ تیر ممنوع است/برنج آلوده در بوشهر مشاهده نشد
ترخیص برنج تا ۳۱ تیر ممنوع است/برنج آلوده در بوشهر مشاهده نشد

خبر استان:دولت همه ساله همزمان با فصل برداشت برنج در کشور در راستای حمایت از کشاورزان برنج کار،ترخیص برنج‌های وارداتی تا پایان فصل برداشت و توزیع آن در بازار را ممنوع اعلام می‌کند.

خبر استان:برنج به‌عنوان قوت غالب سفره‌های ایرانی محسوب می شود . ایرانیان یکی از بیشترین مصرف‌کنندگان برنج در دنیا هستند و البته مصرف بالای برنج باعث افزایش میزان چاقی در بین افراد جامعه شده است.

ایران علاوه بر اینکه یکی از تولیدکنندگان برنج محسوب می‌شود، یکی از واردکنندگان بزرگ برنج نیز به حساب می‌آید که بخش زیادی از برنج مصرفی کشور را همین برنج‌های خارجی تشکیل می‌دهند.

بر اساس گزارش گمرک جمهوری اسلامی ایران، میزان تولید سالانه برنج در داخل کشور که عمدتاً در استان‌های شمالی صورت می‌گیرد بالغ بر دو میلیون تن و میزان مورد نیاز برای واردات حدود یک میلیون تن در سال است. 

بر اساس گزارش دیگری از گمرک ایران؛ برنج یکی از چهار کالایی بود که در فصل بهار امسال بیشترین میزان واردات به کشور را داشت؛ ارزش برنج وارداتی طی سه ماه ابتدایی امسال ۱۹۷ میلیون دلار بوده است.

استان بوشهر به عنوان یکی از مهمترین مقاصد صادرات و واردات کالا در کشور محسوب می‌شود که بر اساس بررسی صورت گرفته، بیشترین میزان واردات برنج به کشور از طریق گمرکات استان بوشهر صورت گرفته است.

نظارت ویژه بر برنج‌های وارداتی

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با تدابیر صورت گرفته تاکید ویژه‌ای بر روی نظارت بر محصولات غذایی وارداتی و هر نوع وارداتی که با سلامت مردم مرتبط است داریم.

دکتر یحیی رضایی اضافه کرد: برنج یکی از محصولاتی است که مصرف بالایی در بین ایرانیان دارد و استان بوشهر به عنوان یکی از واردکنندگان اصلی برنج در کشور محسوب می‌شود و به همین منظور نظارت ویژه‌ای بر برنج‌های وارداتی در استان داریم.

وی با اشاره به استقرار آزمایشگاه پیشرفته محصولات غذایی در استان بوشهر، خاطرنشان کرد: تمام برنج‌هایی که به صورت قانونی از گمرک ترخیص می‌شوند کنترل می‌شوند و میزان وجود فلزات سنگین و دیگر مواد مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

برنج آلوده در بوشهر مشاهده نشد

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بیان کرد: میزان آلودگی‌های موجود در برنج بر اساس استانداردهای ملی که داریم کنترل می‌شود و بعد از تائید صحت آن اجازه ترخیص داده خواهد شد.

وی به عملکرد سامانه «تیتک» اشاره کرد و ادامه داد: ورود محصولات غذایی و سلامت بر اساس سامانه تیتک انجام می‌شود و برای ترخیص کالا باید آزمایشات مورد نظر و دیگر مجوزها در سامانه ثبت شود تا بتوان کالا را ترخیص کرد.

رضایی با بیان اینکه برنج آلوده وارداتی در استان بوشهر نداشته‌ایم، تصریح کرد: آزمایش‌های مربوط به برنج در آزمایشگاه سازمان دارو و غذا و یا دیگر آزمایشگاه‌های استاندارد و مورد تائید انجام می‌شود.

لزوم حمایت از تولید داخل

در سالی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است، باید حمایت بیشتری از محصولات تولید داخلی صورت بگیرد؛ البته یکی از پیش‌شرط‌های اقتصاد مقاومتی، افزایش کیفیت محصولات داخلی است.

برنج یکی از کالاهایی است که در تعدادی ازاستان‌ها به‌ویژه استان‌های شمالی کشور کاشت می‌شود و دارای کیفیت بالایی است ولی باید نظارت مناسبی بر سلامت این محصول انجام شود و وضعیت مواد مضر در این برنج‌ها نیز بررسی شود.

نظارتی بر برنج‌های داخلی نیست

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در ارتباط با برنج‌های داخلی و آزمایش‌های انجام شده نیز گفت: برنج‌های تولید داخل نیز مانند دیگر فرآورده‌های غذایی تاکنون به صورت ساختاری مورد کنترل قرار نگرفته است.

دکتر یحیی رضایی اضافه کرد: از سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت برای نظارت بر محصولات تولید داخل امضا شد و وزارت بهداشت موظف شد که وضعیت سموم و دفع آفات محصولات غذایی و مواد شیمیایی بررسی و برآورد شود که آیا انحرافی وجود دارد یا نه.

جلوگیری از ورود برنج به کشور

دولت همه ساله همزمان با فصل برداشت برنج در کشور در راستای حمایت از کشاورزان برنج کار، ترخیص برنج‌های وارداتی تا پایان فصل برداشت و توزیع آن در بازار را ممنوع اعلام می‌کند که امسال نیز در این زمینه اقدام کرده است.

قائم‌مقام وزیرجهاد کشاورزی در امور بازرگانی و صنایع کشاورزی در نامه‌ای به مسعود کرباسیان رئیس‌کل گمرک ایران اعلام کرده است: ترخیص برنج‌های وارداتی از گمرک حداکثر تا ۳۱ تیرماه سال‌جاری امکان‌پذیر است و از این تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نخواهد بود و حتی ثبت‌سفارش‌های انجام شده غیرقابل قبول خواهد بود.

علی‌اکبر مهرفرد در این نامه آورده است: پیرو بند۲ بخشنامه وزیر جهادکشاورزی به شماره ۰۲۰.۲۹۹۱۹ مورخ ۹۴/۸/۲۶ مبنی بر اینکه «همه ثبت سفارش‌های انجام شده باید حداکثر تا ۳۱ تیرماه ۹۵ وارد کشور شود، این موضوع به همه متقاضیان اعلام و تعهد اخذ شود که پس از تاریخ فوق به دلیل شروع فصل برداشت برنج و لزوم حمایت از تولیدکنندگان داخلی، امکان ترخیص وجود نخواهد داشت» و به استناد بند(ث) ماده (۱) قانون امور گمرکی و با توجه به ذکر عبارت (ترخیص) در بند ۲ بخشنامه فوق‌الذکر، بدین‌وسیله مجدداً تاکید می‌کند ترخیص برنج حداکثر تا تاریخ  ۳۱ تیرماه ۹۵ امکان‌پذیر است و از آن تاریخ به بعد تحت هیچ شرایطی ترخیص برنج از گمرکات کشور مجاز نیست. 

با توجه به مصرف بالای برنج در کشور و قرار گرفتن روزانه این محصول در سفره‌های ایرانی‌ها، باید نظارت مناسبی بر برنج وارداتی و برنج تولید داخل صورت گیرد تا سلامت مردم به خطر نیفتد.

همانگونه که برنج‌های وارداتی بدون دریافت مجوز سلامت اجازه ترخیص ندارند، برنج‌های داخلی نیز باید پیش از توزیع در بازار به خوبی کنترل شوند.

Visited 2 times, 1 visit(s) today