ثبت اختراع جدید برای اولین بار در کشور توسط شرکت گاز استان بوشهر+عکس
ثبت اختراع جدید برای اولین بار در کشور توسط شرکت گاز استان بوشهر+عکس

خبر استان:این دستگاه برای نخستین بار در سطح کشور توسط شرکت گاز استان بوشهر ساخته و گواهی ثبت اختراع آن نیزبه شماره ۸۷۷۰۱ دریافت گردید.

به گزارش خبر استان،رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار این شرکت بیان داشت: پروژه مذکور در راستای ارتقاء طراحی و ساخت ابزار و تجهیزات تعمیر لوله های پلی اتیلنی آسیب دیده اجرا گردیده است چرا که در حال حاضر روش مرسوم تعمیر لوله های پلی اتیلی ( Polyethylene (PE)) شامل برش کاری، خارج کردن قسمت آسیب دیده و جوش قسمت های سالم می باشد که این روش نیاز به قطع طولانی مدت جریان گاز داشته و هزینه بالایی نیز از نظر نیروی انسانی و هزینه اتصال با جوشکاری الکتروفیوژن یا butt- fusion” ” به واحد های تعمیرات تحمیل می کند . همچنین احتمال ایجاد جوش معیوب نیز طی این فرایند وجود دارد.

 مهندس هرمز بهروزی با اشاره به اهمیت ساخت این دستگاه اضافه نمود : با توجه به مشکلات یادشده ، نیاز به جایگزینی روش های پر هزینه با روش های جدیدتر با احتمال تشکیل عیوب بالاتر و هزینه کمتر کاملا بدیهی و ضروری به نظر می رسید، از همین روی به پیشنهاد شرکت گاز استان بوشهر و بمنظور رفع این مشکل،  اقدامات لازم جهت ساخت دستگاه وصله زن لوله های پلی اتیلن به روش سرد مطرح و اجرا گردید.

وی در ادامه بیان داشت : در روش تعمیر با کمک ایجاد وصله در محل عیب، خط انتقال بریده نمی شود و تنها محل عیب توسط یک وصله مسدود می گردد که این روش سریعتر و اقتصادی تر بوده و نیاز به قطع جریان در زمان های طولانی را از بین می برد همچنین نیاز به حفاری در این روش بسیار کمتر و امکان اتصال بدون تماس نزدیک فراهم می گردد.

رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان بوشهر ادامه داد: به منظور طراحی و ساخت این دستگاه در مدت زمان ۲ سال ،  ۶۳۰ میلیون ریال اعتبار هزینه شده است.

مهندس بهروزی همچنین  بیان داشت : هم اکنون دستگاه وصله زن لوله های پلی اتیلن به روش سرد در مرحله اخذ استاندارد و تولید انبوه قرار دارد .

ایشان یادآور شد : این سومین دستگاه ساخته شده توسط شرکت گاز استان بوشهر می باشد که موفق به کسب گواهینامه ثبت اختراع گردیده است.

به گفته رئیس امور پژوهش و فناوری شرکت گاز استان بوشهر ،  اقدامات لازم جهت ثبت اختراع چند محصول پژهشی دیگر نیز که توسط این شرکت طراحی و ساخته شده ، در دستور کار قرار دارد.

aoef4b0g