خبر استان:جلسه شورای شهر بوشهر در نخستین نشست علنی خود در سال جدید صحنه مباحثه میان نمایندگان مردم در خصوص خیابانهای مرکز شهر شد.
به گزارش خبر استان،جلسه شورای شهر بوشهر در نخستین نشست علنی خود در سال جدید صحنه مباحثه میان نمایندگان مردم در خصوص خیابانهای مرکز شهر شد. سه خیابان نادر، صفوی و انقلاب که اواخر سال گذشته در اقدامی تحسین برانگیز توسط شهرداری بوشهر سنگ فرش شدند، در کنار خیابانهای لیان شرقی و غربی، بر زیباییهای بصری این منطقه از شهر افزوده اند. اما همان زمان هم سنگ فرش شدن این خیابانهای با مقاومت عمومی رو به رو شد.
بسیاری از کسبه با سنگ فرش شدن این قسمت از شهر مخالفت می کردند و خواهان تجدید نظر اساسی شهرداری در رویکردش به مرکز شهر رشدند. مهمترین دلیل آنان نیز مسئله تردد خودروها در این منطقه و نبود خیابانهای موازی برای حل مشکل عبور و مرور بود. در حالی که مخالفتها شدت می گرفت در همان زمان اجرای طرح، طی قراری میان اعضای شورا، شهردار و کسبه و رئیس اصناف، بنا شد که خیابانها سنگ فرش شوند بدون این که تردد خودروها متوقف شود. اما در جلسه ۳۷۰ شورای شهر، در نخستین موضوعی که به میان گفتگو میان اعضا و شهردار مبدل شد، آینده این خیابان مورد بحث قرار گرفت تا به راه حلی برای تعیین تکلیف نهایی تردد یا عدم تردد خودروها در خیابانهای مرکز شهر برسند.
عبدالله زاده: تغییر نگاه شهردار جای خوشحالی دارد
ندا عبدالله زاده در نطق خود با تشریح زحمات صورت گرفته در مرکز شهر برای تغییر ظاهر و مبلمان شهری، آن را از تجربیات موفق شورای چهارم و شهرداری فعلی دانست و در تأیید سخنان خود از مشاهدات میدانی یاد کرد و گفت: «همه می گویند حیف است که این سنگها و موزاییکهایی که استفاده شده آسیب ببینند و از بین بروند. ما گفته ایم تا زمانی که پارکینگ تأمین نشود نمی توان در خصوص این خیابانها تصمیم گیری کرد و آنها را بست». عبدالله زاده در ادامه با اشاره به مشکلات آب و هوایی در فصول بسیار گرم سال در بوشهر گفت: «ما مشکلات آب و هوایی داریم و نمی توانیم مثل شهرهای خوش آب و هوا یک باره این خیابانها را ببندیم و از تردد ماشینها جلوگیری کنیم. خصوصاً که هنوز هیچ پارکینگی که جوابگوی نیاز مردم شهر باشد در این منطقه ساخته نشده». در نهایت نیز به موضع سرسختانه شهردار در طول دو سال گذشته اشاره کرد که به شدت با ساخت پارکینگ در نواحی مرکزی شهر مخالف بود و آن را فاقد هر گونه توجیه اقصادی می دانست و بیان کرد: «باید در همین جا هم ابراز خوشحالی کرد که بالاخره بعد از گذشت دو سال رویکرد شما نسبت به پارکینگ سازی تغییر کرده و آن را مهم ارزیابی می کنید و بالاخره پذیرفته اید که باید در مرکز شهر بوشهر پارکینگ احداث شود».
شهردار: ما آمادگی بستن خیابانهای مرکز شهر را داریم
شهردار در واکنش صحبتهای عبدالله زاده گفت: «ما در خصوص دو پروژه به صورت هم زمان و بسیار سریع قصد داریم اقدام کنیم؛ یکی هتل پنج ستاره رو به روی دریا و یکی ساخت پارکینگ طبقاتی دریابگرد که در ضلع شمالی و شرقی آن نیز واحدهای تجاری دیده خواهد شد. این دو پروژه در حال طراحی است و به محض اینکه طرحها آماده شد ساخت آن را آغاز خواهیم کرد».
غلامعلی میگلی نژاد در واکنش به فرجام خیابانهای مرکز شهری گفت: «در خصوص خیابانهای نادر و صفوی مغازه داران با یکدیگر اختلاف نظر دارند و عده ای می گویند خیابان باید بسته شود و کل این مسیر که سنگ فرش شده مبدل به پیاده راه گردد و از عبور و مرور خودروها جلوگیری به عمل آید. عده ای دیگر نیز مخالفت می کنند و خواستار تداوم تردد خوردها هستند. ما گفتیم آنچه مورد رضایت مردم است آن را عمل می کنیم. الان اگر بازاریان اعلام کنند که شهرداری خیابانها را ببندد ما کل این خیابانها را می بندیم تا پیاده راه شود و از محدوده آهنگران تا چهارراه نادر بسته خواهد شد».
برزگرزاده: تجهیزات یک پیاده راه فراهم شود
خالق برزرگزاده رئیس شورای شهر بوشهر نیز با اشاره به کمبودهای خیابانهای لیان شرقی و غربی گفت: «باید فکری به حال باربری خیابانهای لیان شرقی و غربی نمود. موارد متعددی دیده شده و گزارش می شود که در این خیابانها کالاهای سنگین مثل لوازم برقی خانه خریداری می شود و هیچ وسیله باربری هم در خیابان موجود نیست و امکان ورود خودروهای باربری نیز وجود ندارد و بعضاً مشتریها قید خرید را می زنند یا به شدت به دردسر می افتند. گاهی حتی برخی از مشتریها مجبور می شوند تا سمت بازار میوه فروشان بیایند و گاری باربری را با خود به این محدوده از شهر بیاورند تا بتوانند کالای خریداری شده را به محل بارگیری برسانند. این معضلات تمهید ویژه و چاره اندیشی می طلبد و باید امکانات لازم را فراهم نمود».
اکبر شمسا: حتی مخالفها موافق شده اند.
اکبر شمسا دیگر عضو شورا نیز با برشمردن محاسن سنگ فرش شدن خیابانهای مرکز شهر گفت: «ما این همه تلاش و هزینه کرده ایم و باید از دستاورد خود در مرکز شهر صیانت کینم. جای خوشحالی دارد که بگوییم علی رغم همه مخالفتهایی که با سنگ فرش شدن خیابانهای مرکز شهر می شد ما این کار را کردیم و الان همه راضی هستند و از نتیجه کار بسیار استقبال کرده اند. اما نکته ای که وجود دارد این است که همه ابراز تأسف می کنند که چرا این سنگ فرش ها زیر تردد خود روها در معرض آسیب جدی قرار دارد؟ ما باید ساعتهای ویژه ای برای تردد خودروها در نظر بگیریم و در دیگر ساعات بسته باشد، اگر قرار باشد که ماشین ها به این شکل رد بشوند نه صورت زیبایی دارد و نه از لحاظ اقتصادی به صرفه است. ما باید چاره ای پیدا کنیم که نه کسبه لطمه ببینند و نه این هزینه آسیب ببیند و نه مردم در مضیقه و سختی قرار بگیرند».
اظهارات اعضای شورا و اصرار برخی از نمیاندگان و شهردار برای تعیین تکلیف این خیابانها در صحن علنی شورا و رأی گیری در این خصوص باعث بروز بحث های مفصلی میان موافقان و مخالفان بسته شدن خیابانهای مرکز شد. بسیاری از اعضای شورای شهر در تردید نسبت به موضع گیری به سر می بردند
آماره: باز بودن این خیابانها اشتباه محض است
صریح ترین موضع در خصوص بستن یا عدم بستن این خیابان متعلق به علیرضا آماره و الهام بارگاهی بود. علی رضا آماره به کرّات و به دفعات خواهان بسته شدن این خیابانها بود و باز ماندن این خیابان ها را با توجه به هزینه سرسام آوری که در این خیابانها انجام شده است را اشتباه مهلک و نابخشودنی شهرداری و شورا ارزیابی کرد و گفت: «من به صراحت می گویم این خیابانها را ببندید. این اشتباه محض است که این خیابانها بعد از این هزینه کردن ها به این شکل باز بماند.»
الهام بارگاهی: بستن این خیابانها اشتباه محض است
الهام بارگاهی اما در نقطه مخالف رئیس کمیسیون بودجه شورا و تمایل برخی از اعضای شهر با ابراز مخالفت نبست به بستن این خیابانها، قرار قبلی شهرداری و شورا با کسبه و بازاریها را یاد آور شد و این کار را خلاف منافع عمومی شهر دانست و گفت: «قرار ما با بازاریها این نبود که بسته شود. ما قراری با بازاری ها گذاشته ایم و باید به این قرار پایبند باشیم. مردم چه باید کنند؟ شما این نوع تصمیم گیری هم با رزق و روزی مردم شوخی می کنید و هم بدون ایجاد زیر ساختها عملاً بستن این خیابانها هیچ نتیجه ای نخواهد داشت. وقتی شهر در ارائه خدمات عمومی مثل حمل نقل عمومی و ناوگان اتوبوسرانی بسیار فرسوده قدیمی و ناکارامدد است و گاهی ما شاهد تأخیرهای چهل دقیقه ای هستیم و عموم مردمی که از این سرویسها استفاده می کنند در مراجعات مکرر به شورا و نمایندگانشان از این وضعیت ابراز شکایت و نارضایتی می نمایند و از آن مهمتر وقتی هنوز هیچ پارکینگ عمومی برای پارک این حجم از خودروها ساخته نشده و در یک کلام زیرساختها فراهم نیست چگونه می توان این خیابانها را بست؟ از ابتدا سنگ فرش کردن این خیابانها بدون تأمین زیرساختهایشان اشتباه بود و الان بستن این خیابانها بدون تأمین زیرساختها اشتباه تر است».
شهردار: خیابان را در صورت تأیید و تصویب شورا می بندیم
شهردار بوشهر در پاسخ به صحبتهای اعضای شورا و بلاتکیف بودنشان تصریح کرد: «اگر شورا مصوب کند و تأیید نماید و در جلسه کنونی صورت جلسه شود ما همین الان آمادگی بستن این خیابانها را داریم. برای سهولت عبور و مرور و حمل و نقل کالا وسایل برقی را خریداری خواهیم کرد تا مشکلی پیش نیاید. امروزه تمام کشورهای توسعه یافته به سمت پیاده راه سازی حر کت می کنند و اگر ما بتوانیم این کار را کینم اتفاق بسیار بزرگی در شهر بوشهر رخ داده و می تواند الگوی مناسبی در سطح کشور حتی ایجاد نماید».