وضعیت بحرانی  در تامین آب آشامیدنی / مهم‌ترین درخواست مردم استان بوشهر از دولت
وضعیت بحرانی  در تامین آب آشامیدنی / مهم‌ترین درخواست مردم استان بوشهر از دولت

خبر استان: استان در حوزه تامین آب آشامیدنی در وضعیت بحرانی قرار دارد که با اضافه شدن میزان برداشت آب از سد کوثر و اجرایی شدن خط دوم آبرسانی، مشکل آب آشامیدنی استان بوشهر برای بلندمدت برطرف می‌شود.

به گزارش خبر استان، مصطفی سالاری صبح امروز در نشست برنامه‌ریزی و توسعه استان بوشهر با بیان اینکه موقعیت جغرافیایی استان بوشهر برای دسترسی به نواحی مختلف کشور ممتاز است، اظهار داشت: استان بوشهر موقعیت ممتازی دارد که دسترسی ریلی از مرکز کشور به شیراز اجرایی شده و این خط  مهم راه آهن به خلیج فارس منتقل نشده است.

وی با اشاره به اثربخشی اتصال خط ریلی شیراز به بوشهر گفت:  برای تکمیل اثر بخشی خط ریلی مرکز کشور به شیراز باید این خط به بوشهر متصل شود تا زمینه ایجاد کوتاه‌ترین مسیر جنوب به شمال و کشورهای آسیای میانه فراهم شود.

استاندار بوشهر با بیان اینکه کریدور جنوب به شمال کشور با تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز محقق می‌شود تصریح کرد:  برای بهره‌برداری مطلوب از طرح خط ریلی استان فارس و ایجاد دالان ترانزیتی جنوب به شمال، با تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز محقق می‌شود.

سالاری، اجرای پروژه آزادراه بوشهر به شیراز را مورد تاکید قرار داد و افزود:  با اجرا و تکمیل طرح آزاد راه بوشهر به شیراز، فاصله ۴ ساعتی این مسیر به حدود ۲ ساعت کاهش می‌یابد و مسیر دسترسی به خلیج فارس در بخش‌های گردشگری و بازرگانی دریایی کوتاه می‌کند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن راه‌های ارتباطی خط ریلی و آزاده راه موقعیت استان بوشهررا در حوزه اقتصاد و تجارت ارتقا می‌دهد گفت: علاوه برای اجرایی طرح‌های ارتباط ریلی و زمینی  با تکمیل طرح‌های بندری در جزیره  و بندر نگین بوشهر با ایجاد منطقه آزاد تجاری بوشهر بخش مهمی از نقشی که امارات برای کشور ایفا می‌کند، از طریق بوشهر برای کشور فراهم می‌شود.

استاندار بوشهر کمک به تکمیل طرح ریلی بوشهر به شیراز را از مطالبات مهم مردم استان بوشهر دانست و افزود: تحقق این طرح مهم‌ترین درخواست  مهم مسئولان استان بوشهر از سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی است.

سالاری با بیان اینکه طرح ریلی بوشهر و آزاد راه این استان دارای مصوبه شورای اقتصاد است تصریح کرد: با توجه به اینکه این دو طرح دارای مصوبه شورای اقتصاد است و در این زمینه مذاکراتی با طرف‌های چینی و ایتالیایی هم انجام‌ شده است، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی می‌تواند برای تسریع در اجرای آزادراه بوشهر به شیراز و تکمیل خط ریلی این مسیر کمک کند.

وی با اشاره به وضعیت آب آشامیدنی استان بوشهر افزود: استان بوشهر در حوزه تامین آب آشامیدنی در وضعیت بحرانی قرار دارد که با اضافه شدن میزان برداشت آب از سد کوثر و اجرایی شدن خط دوم آبرسانی، مشکل  آب آشامیدنی استان بوشهر برای بلندمدت برطرف می‌شود.

استاندار بوشهر با اشاره به اینکه این استان در وضعیت تامین آب کشاورزی در وضعیت نامطلوبی قرار دارد، گفت: استان بوشهر دارای اراضی و محصولات خوبی در فصل تابستان، زمستان و بهار است است ولی به سبب وضعیت آب در این بخش، کشاورزان با مشکل مواجه هستند.

سالاری با تاکید بر اجرایی شدن سدهای باغان، دشت پلنگ و دالکی بیان کرد: برای اجرایی شدن این سدها پرونده آن سال‌ها دست‌به‌دست می‌چرخد و انتظار است وضعیت اجرایی آنها مشخص و عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه نیاز آب کشاورزی استان بوشهر با اجرا و تکمیل سد باغان، دشت پلنگ و دالکی تامین می‌شود، گفت: استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری در کنار استفاده از آب این سدها می‌تواند آینده‌ای درخشان در کشاورزی استان بوشهر نوید بخش باشد.

استاندار بوشهر با بیان اینکه پیوندی مطلوب  بین صنعت و مردم در منطقه پارس جنوبی وجود ندارد گفت: نبود پیوند بین صنعت و مردم در پارس جنوبی یک تهدید امنیتی و زیست محیطی است.

سالاری از تصویب پیش‌نویس برای تقویت پیوند صنعت و ساکنان پارس جنوبی خبرداد و خاطر‌نشان کرد: پیش‌نویس تقویت پیوند صنعت با مردم تصویب و به هیئت دولت ارائه شده که می‌تواند به صنعت نفت و طرح‌های مختلف اجتماعی، عمرانی و فرهنگی استان بوشهر کمک کند./تسنیم