خبر استان:مدیر روابط عمومی گروه موسیقی آوای موج گفت: عشق، غولو زنگی ۱۲۰ ساله را به افتتاحیه جشنواره فجر در فرهنگسرای نیاوران برد.
به گزارش خبر استان بهروز فرحشیرازی اظهار داشت: گروه موسیقی آوای موج به سرپرستی محسن آقایی و خوانندگی آماج عباسی عصر روز گذشته در تالار نیاوران اجرای افتتاحیه بخش نواحی سی و دومین جشنواره بینالمللی فجر را انجام داد.
وی اضافه کرد: این گروه تنها گروه موسیقی نواحی ایران است که سال گذشته نیز در این جشنواره حضور داشت و حضور دوباره این گروه به واسطه طرحی پژوهشی تلفیقی دوساله است که در سال گذشته شروع شد و با موضوع عشق، غولو زنگی ۱۲۰ ساله را به افتتاحیه جشنواره فجر در فرهنگسرای نیاوران برد.
مدیر روابط عمومی گروه موسیقی آوای موج ادامه داد: این گروه جوان بوشهری در یک پرفورمنس موزیکال نوازندگان موسیقی نواحی بوشهر، نوازندگان هرمزگان، نوازندگان سازهای آیین عزاداری بوشهر، نوازندگی پیشکسوت نی جفتی مجید پاکدل، اجرای کودکان کار و نوازندگی دمام و ضرب و تمپو، و خیام خوانی هر یک به صورت ترکیبی و مجزا را در میان استقبال حاضرین در فرهنگسرای نیاوران به روی صحنه آورد.
فرحشیرازی در خصوص اجرای قطعه پژوهشی تلفیقی گروه آوای موج یادآور شد: داستان عاشقانه “غولو زنگی” یا “غلام زنگباری” روایتی ایست از یک داستان واقعی برگرفته از کتاب «عهد قاجار» اثر ونسا مارتین ترجمه حسن زنگنه تهران، نشر ماهی سال ۱۳۸۷ است که به کوشش آقای کمیل ایزدجو شاعر و پژوهشگر استان بوشهر به زبان شعر در آمده است.
وی ادامه داد: این شعر با الهام از تشابهات داستان خرافی «دی زنگرو» که بازگو کننده آیین خرافی در زمان ماهگرفتگی در بوشهر و بخشی از هرمزگان است با داستان واقعی «غولو زنگی» که داستان بردهای اهل زنگبار آفریقا است که در بوشهر عاشق یک دختر از کنسولگری انگلیس شده خلق میشود.
مدیر روابط عمومی گروه موسیقی آوای موج عنوان کرد: در این قطعه پژوهشی تلفیقی که به صورت یک پرفورمنس موزیکال در جشنواره بینالمللی فجر اجرا شد شاهد نمایش این داستان توسط کودکان سیاه چهره بوشهر بودیم که با کوبیدن فلزات به صحنه وارد شدند و این ترجیعبند را میخواندند “دی غولوزنگی ولوکو … ماه چهارده ولوکو” همراهی نوازندگان هرمزگان با سازبندی این منطقه ضمن بیان تشابهات موسیقی منطقه بوشهر و هرمزگان این شعر را به ریتم در آورده و با اضافه شدن نی انبان وارد قطعه شاد و عاشقانه “دی والا ” میشویم که داستان عشق پر فراز و نشیب غلامی از تجار بوشهر است.
وی ادامه داد: در زمانهای قدیم مردمان بوشهر بر این باور بودند که در زمان ماهگرفتگی، غولی سیاه چهره از ماوراءالطبیعه ماه زیبا روی را تسخیر میکرد و بر این باور بودند که او از جنس روح و جن است و از فلزات میترسد.
فرح شیرازی عنوان کرد: این رویکرد، خود به مراسم زار برمیگردد که نوعی موسیقی درمانی جهت رهایی انسان از جن بوسیله موسیقی است و تلاش در ترساندن این موجودات ناشناخته با هیاهو و سر و صدا روی فلزات انجام میگرفت و جالب اینکه همیشه هم موفق به ازاد کردن ماه میشدند و مدتی پس از سر و صدا ماه کم کم ازاد میشد.
وی بیان کرد: این اثر با استفاده از تشابهات دو داستان خرافی و واقعی در غول سیاهرویی که ماه شب چهارده را تسخیر میکند و غلام سیاهپوست زنگباری که دختر انگلیسی را به عقد خود در میاورد و تلاش همه جانبه مردم در رها سازی ماه زیبای اسیر شده. داستانی صد و بیست ساله را در جشنواره موسیقی فجر به نمایش درآورد که ریشه در قدمت موسیقی و فرهنگ غنی مردم جنوب خلیج فارس دارد و قدرت موسیقی را به نمایش میگذارد.
مدیر روابط عمومی گروه موسیقی آوای موج عنوان کرد: محسن آایی سرپرست گروه و نوازنده نی انبان، آماج عباسی خواننده، علیرضا فرحی نوازنده ضرب و تمپو، سید سیاوش مهیمنیان آزاد نوازنده تمپو، مهدی گلستان نوازنده ضرب و دمام، فرهاد گلگون نوازنده دم دم، سهند امامزادهای نوازنده سازهای افکتی و پرکاشن، امین باسره نوازنده عود، پدرام عطایی نوازنده تمپو، هادی منوچهری مجری، مجید پاکدل نوازنده پیشکسوت نی جفتی، ذوالفغار غریبی سازنده و نوازنده ساز نی جفتی، ایمان فرخی نوازنده توانمند بوق شاخی و از بخش موسیقی تلفیقی هرمزگان مرتضی اولی بندری نوازنده کسر و خواننده، بهنام بهمنی نوازنده پیپه، مجید عباس دشتی نوازنده دهل نوازدگان، کمیل ایزدجو شاعر و پژوهشگر بخش نواحی، احسان میرضیایی مدیر اجرایی و حسین لالهرخ مدیر هماهنگی از جمله عوامل و نوازندگان گروه موسیقی آوای موج را در سی و دومین جشنواره بینالمللی فجر تشکیل میدهند.
پژوهشگر و شاعر این قطعه به خبرنگار خبرگزاری فارس در بوشهر گفت: از نکات کلیدی فرهنگی که در این داستان توجه را جلب میکند این است که در هیچ کجای مکاتبات یا تلگرافها به رنگ پوست یا سیاه چهره بودن غلام به عنوان تبعیض در نژاد او نسبت به سایر نژادها و رنگها اشاره نمیشود.
کمیل ایزدجو ادامه داد: در کتاب “عهد قاجار ” این غلام به واسطه هوش و ذکاوتش به مرور تحت نظر تجار بوشهر صاحب مال و ملک شده و در آن زمان به فردی سرشناس مبدل میشود و اینکه یک سیاهپوست میتواند صاحب مال و زمین باشد و عشق خود را بیان و ابراز کرده و برای آن مبارزه کند خود نشانهای از حضور ملیتهای مختلف و درک مردمان بوشهر در پذیرش نژادهای متنوع و مخالفت با نژاد پرستی در عهد قدیم است.