نانوایی‌های بوشهر ملزم به استفاده از خمیر مایه هستند
نانوایی‌های بوشهر ملزم به استفاده از خمیر مایه هستند
ندای استان:سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: براساس ابلاغ مصوبه کارگروه گندم ، آرد و نان این استان همه واحدهای نانوایی ملزم به استفاده از خمیرمایه در پخت نان هستند.

به گزارش ندای استان،رضا دریس روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: خمیر مایه یکی از انواع گوناگون مخمر است که در پخت انواع نان ، پیراشکی و پیتزا از آن استفاده می شود.

وی افزود: خمیرمایه ماده‌ای است که در نتیجه رشد آن در خمیر، گاز کربنیک و دیگر مواد آلی تولید می شود، در نتیجه افزایش حجم، افزایش ارزش غذایی و افزایش عطر و طعم نان را به همراه داشته و آن را پوک می کند.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اداره کل صنعت ، معدن و تجارت استان بوشهر یادآور شد: در گذشته نیز تخمیر و ورآمدن نان برای مردم اهمیت بسیار داشت و برای این کار از خمیر ترش استفاده می شد اما به تدریج با صنعتی شدن جوامع، تولید واستفاده از مخمر گسترش یافته است.

دریس ادامه داد: عمل ورآمدن با ایجاد گاز کربنیک توسط مخمر باعث می‌شود که نان حاصل دارای بافت اسفنجی یکنواخت باشد و به علت حجم گرفتن خوب و توزیع حباب‌های هوا در آن به راحتی عمل پخت انجام شده و مانع پخت مقطعی و خمیری بودن یا سوختگی سطح نان می‌شود.

سرپرست معاونت بازرسی و نظارت اداره کل صمت استان بوشهرتصریح کرد: گشت‌های مشترک بازرسی با حضور صمت، مرکز بهداشت، تعزیرات حکومتی و سایر دستگاه‌های نظارتی در سراسر استان برنامه ریزی شده و در حال اجرا است تا به صورت دقیق از تخلفات ناشی از عدم اجرای قوانین و مقررات جاری در واحدهای صنفی جلوگیری کند.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان بوشهر نیز در گفت وگو با ایرنا گفت: هم اینک ۸۱۳ واحد نانوایی در این استان فعال است که در قالب یارانه یک و ۲ ، خانه پز روستایی و عشایری سالانه ۱۳۰ تن آرد دریافت می کنند.

رضا تنگستانی مکان افزود: هم اینک آرد مصرفی نانوایی ها براساس تاییدیه اداره استاندارد ، غذا و دارو با کیفیت خوبی تحویل می شود.

وی تصریح کرد: امسال ۴۴ هزار تن گندم مازاد مصرف کشاورزان توسط این اداره کل خریداری شد.

تنگستانی مکان یادآورشد: مابقی گندم مورد نیاز برای تولید آرد از استان های همجوار تامین می شود.

Visited 2 times, 2 visit(s) today