دپوی برنج در گمرک + آخرین قیمت ها در بازار بوشهر
دپوی برنج در گمرک + آخرین قیمت ها در بازار بوشهر
ندای استان:نوسان قیمت برنج خارجی در بازار ناشی از ممنوعیت واردات برنج ارزیابی شده است.

به گزارش ندای استان، رئیس مجمع واردات بیان کرد: در شرایطی که بازار با کمبود عرضه و تهدید گرانی روبرو است، تعلل در ترخیص برنج‌هایی که از مسیر قانونی و در زمان مقرر وارد شده، خلاف منافع ملی کشور است.

علیرضا مناقبی افزود: براساس مستندات در حالی حدود ۱۰۰ هزار تن برنج در گمرکات کشور رسوب کرده که این برنج‌‎ها پیش از شروع دوره ممنوعیت فصلی واردات و با رعایت تمامی مراتب قانونی از جمله ثبت سفارش و انتقال ارز وارد کشور شده است. مسؤلیت اتفاقاتی که در اثر کمبود برنج وارداتی در بازار رخ خواهد داد، متوجه مدیرانی است که اصرار دارند این محصولات وارد کشور نشوند.

وی گفت: اینکه به بهانه حمایت از تولید، برنج‎های وارداتی در گمرک رسوب کرده و ترخیص نشود، نه تنها مشکلی را حل نمی‌کند بلکه در شرایطی که کشور در تأمین ارز مشکلات زیادی دارد، طولانی شدن توقف برنج‌ها در گمرک که مشمول هزینه سنگین دموراژ می‌شود برخلاف منافع ملی کشور است.

همچنین شاه میرزایی معاون وزیر صمت هم در نامه‌ای خطاب به ستاد تنظیم بازار گفته: «بازار برنج ایرانی دچار التهاب شده و با افزایش قیمت و بعضاً کمیابی مواجه شده و در صورت تداوم این وضعیت احتمال بروز بحران در بازار برنج و سرایت به سایر بازارها قابل پیش بینی است.» این اظهارات درحالی مطرح شده، که آمار وارقام اعلامی از سوی سهرابی مجری طرح گندم و برنج وزارت جهادکشاورزی که پیش‌تر به آن اشاره شد، چیز دیگری را می‌گوید.

واردات برنج؛ اتلاف منابع ارزی است

از طرفی براساس اعلام مجری طرح گندم و برنج وزارت جهادکشاورزی، نیازی به واردات برنج به کشور نیست؛ چراکه برنج به اندازه کافی در انبارها دپو شده که حتی شالیکوبی‌ها با معضل فروش روبرو شده‌اند.

سهراب سهرابی افزود: انبار کارخانه‌های شالی‌کوبی و کشاورزان در سال جاری مملو از برنج است و دغدغه کشاورزان در زمینه فروش این محصول است.

وی گفت: اگر سرانه مصرف برنج براساس گزارش مرکز آمار ۲۷ کیلوگرم برای هر نفر در سال باشد، تولید و تامین ۳ میلیون تن برنج، نیاز ۱۱۱ میلیون نفر را برآورده می‌کند. از این میزان ۷۰ درصد در کشور تولید می شود و فقط باید ۳۰ درصد از طریق واردات تامین شود.

قد کشیدن برنج در بازار بوشهر

خبر می رسد طی یک هفته اخیر، نرخ برنج های خارجی که پرمصرف تر می باشد، در بازار بوشهر قد کشیده است.

فعالان بازار معتقدند با رویه فعلی درخصوص ممنوعیت ترخیص محموله های برنج که در گمرک می باشد، قیمت این محصول اساسی همچنان قد می کشد، محدودیتی که احتمالا تا آذر تداوم داشته باشد.

نرخ برنج های پرمصرف خارجی در بازار بوشهر

:

Visited 3 times, 1 visit(s) today