معاون جهادکشاورزی بوشهر: خرمای امسال با کیفیت‌تر از سال های گذشته است
معاون جهادکشاورزی بوشهر: خرمای امسال با کیفیت‌تر از سال های گذشته است
ندای استان: معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر از تاخیر در برداشت و رسیدن میوه خرمای استان بوشهر خبر داد و گفت: بررسی ها نشان می دهد کیفیت محصول امسال نسبت به سنوات گذشته با کیفیت تر است

به گزارش ندای استان،کبری توکلی در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: یکی از مهمترین مراحل در مدیریت تولید، گرده افشانی نخل است که عملکرد نهایی محصول خرما به آن‌ وابستگی شدید دارد.

وی با بیان اینکه کاهش کمیت و کیفیت محصول میوه خرما یکی از دلایل اصلی گرده افشانی نامناسب است افزود: گرده افشانی مطلوب، تابع عواملی همچون دما، رطوبت، بارش، زمان گرده افشانی، نوع گرده نر و مهارت کارگران گرده افشان است که اگر هرکدام از این شرایط فراهم نباشد کمیت و کیفیت محصول خرما مطلوب نخواهد بود.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه به علت گرمایش کلی زمین و تغییرات اقلیمی، زمان گرده افشانی خرما در برخی مناطق زودتر صورت می گیرد ادامه داد: به طور غالب در استان بوشهر، گرده افشانی خرما از اوایل اسفند ماه آغاز و بسته به منطقه و رقم خرما ممکن است تا اواسط فروردین طول کشیده و در مناطق مرتفع استان تا اواخر فروردین ماه ادامه داشته باشد.

توکلی تصریح کرد: در سال باغی جاری ( اواسط بهمن تا اسفند ماه ۱۴۰۲ ) که مصادف با رشد اولیه خوشه ها( اسپاتها) و تمایز آن هاست دمای هوا کاهش ناگهانی پیدا کرد و این باعث تاخیر در زمان باز شدن خوشه ها شد.

وی با تاکید بر اینکه در فروردین ماه ۱۴۰۳ بارندگی های متوالی باعث افزایش رطوبت و تاخیر در گرده افشانی شد گفت: تاخیر دو هفتگی در زمان برداشت و رسیدگی میوه به همین دلایل گفته شده بوده اما روند رشد میوه به صورت طبیعی و با کیفت بالاتر از سال‌های قبل بوده است.

معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: با توجه به‌ تاخیر دو هفته ای از آغاز برداشت، پیش بینی می شود برداشت خرما در استان بوشهر تا هفته اول آبان ماه ادامه داشته باشد.

Visited 3 times, 1 visit(s) today