کوچکترین مدرسه دنیا در بوشهر
کوچکترین مدرسه دنیا در بوشهر
ندای استان:کالو، روستایی است از توابع بخش بردخون در شهرستان دیر استان بوشهر که کوچکترین مدرسه دنیا با ۴ دانش‌آموز در این روستا قرار دارد.

به گزارش ندای استان،مدرسه شهید رجایی که به عنوان کوچکترین مدرسه دنیا شناخته می‌شود در روستای کالو واقع شده است. سازمان فرهنگی ملل متحد (یونسکو) مدرسه کالو با چهار دانش‌آموز و یک سرباز معلم را به عنوان کوچکترین و کم جمعیت‌ترین مدرسه دنیا به ثبت رسانده است.
عبدالمحمد شعرانی معلم این مدرسه در همان روز‌های اولیه سرباز معلمی‌اش این مدرسه کوچک که بیشتر از ۴ دانش آموز نداشت را در وبلاگ شخصی‌اش به نام «دیر تش باد» معرفی می‌کرد و اتفاقات آن را می‌نوشت که نوشته‌های وبلاگی او موجب تهیه گزارش‌های تلویزیونی از این مدرسه شد و پخش یک گزارش از خبر ۲۰:۳۰ تلویزیون جمهوری اسلامی ایران باعث شد این مدرسه به شهرت برسد؛ گزارشی که بعد‌ها کامران نجف زاده آن را ماندگارترین گزارش خود دانست.
به دنبال نوشته‌های وبلاگی سرباز معلم این مدرسه، کمک‌های فراوانی برای مدرسه و روستا جذب شد. این مدرسه با کمک یک خیر مدرسه‌ساز نوسازی شده و با حمایت شرکت نفت دارای یک کتابخانه روستایی شده و گسترش بیشتری یافته‌است.
مستندی از این مدرسه با عنوان «مدرسه کالو» ساخته شده است و معلم مدرسه مذکور کتاب خاطراتش را با عنوان کتاب قصه کوچک‌ترین مدرسه دنیا به چاپ رسانیده است.
تا کنون رسانه‌های مطرح جهانی مانند سی ان ان و دویچه وله به معرفی مدرسه کالو پرداخته‌اند؛ شاید تا چند سال پیش زمانی که اسم روستای جمال‌آباد کالو را می‌آوردیم کسی آن را یا نمی‌شناخت و یا فقط افرادی که در شهر و روستا‌های هم‌جوار آن زندگی می‌کردند آن را می‌شناختند و یا نام آن را شنیده بودند. ولی امروز اوضاع تغییر کرده است و این روستا دیگر ناشناخته نیست و بسیاری از مردم ایران و افراد زیادی در سطح جهان با نام این روستا و به‌ویژه مدرسه و معلم این مدرسه آشنا هستند.
معلم مدرسه روستای کالو به عشق و علاقه خود برای کار کردن در این روستا اشاره کرده و می‌گوید: ترجیح می‌دهم در جای کوچکی باشم و کار‌های بزرگی انجام بدهم تا این‌که در جای بزرگی باشم و نتوانم کار کوچکی هم انجام بدهم.

فیلم را از اینجا ببینید

Visited 4 times, 2 visit(s) today
  • منبع خبر : خبرگزاری صداوسیما