تجهیز بیمارستان‌های بوشهر به کیت‌های تشخیص سریع بیماری تب دانگ
تجهیز بیمارستان‌های بوشهر به کیت‌های تشخیص سریع بیماری تب دانگ

ندای استان:معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برای شناسایی و اقدام‌های درمانی بیماری تب دار ناشی از گزش پشه «آئدس» بیمارستان‌های منتخب این استان به کیت‌های تشخیص سریع بیماری «تب دانگ» تجهیز شدند.

به گزارش ندای استان،«قاسم برجویی فرد» روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: اگر متخصصان عفونی تشخیص دهند که علائم تب بیمار ناشی از گزش پشه آئدس است با تشخیص سریع زمینه اقدام‌های درمانی فراهم خواهد شد.

وی افزود: با وجود شناسایی پشه آئدس در شهرستان‌های کنگان و عسلویه در جنوب این استان اما تاکنون موردی از بیماری تب دار ناشی از گزش این پشه مشاهده نشده است.

برجویی فرد یادآور شد: نخستین پشه شناسایی شده در استان بوشهر که حاصل ۲ سال تله گذاری است نیمه نخست اردیبهشت ماه مشاهده شد اما حضور پشه به معنای بیماری نیست و مردم نگران نباشند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر تصریح کرد: برنامه مقابله ای در ۲ شهرستان درگیر در حال انجام است و هشت شهرستان دیگر این استان که هنوز پشه آئدس در آن شناسایی نشده نیز برای پیشگیری از ورود و شناسایی نظام مراقبتی در حال آموزش لازم به شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و گمرک و اداره کل بنادر و دریانوردی است.

وی ادامه داد: کاهش جمعیت پشه از طریق سمپاشی برای مقابله با آن کمک می کند اما بیشترین مساله بهسازی محیط است.

برجویی فرد افزود: آب های راکد، قایق و لاستیک‌های فرسوده عمده‌ترین مناطق رشد پشه آئدس هستند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: برنامه مقابله با پشه آئدس جزو پدافند غیرعامل و متولی آن نیز وزارت کشور است و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دبیری را برعهده دارند برهمین اساس دستگاه‌های متولی باید این موضوع را بعنوان مساله سلامت محور جدی بگیرند.

برجویی فرد تصریح کرد: هم اینک برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس افزون بر شناسایی پشه آئدس با موج بیماری تب دار نیز روبرو هستند برهمین اساس بدلیل مرزی بودن استان بوشهر و مراودات مردم این استان با کشورهای یاد شده حساسیت موضوع برای جلوگیری از شیوع بیماری تب دانگ را بیشتر کرده است.

این مقام بهداشتی افزود: افرادی که به کشورهای حاشیه خلیج فارس بخصوص امارات متحده عربی سفر می کنند ممکن است در مدت سفر دچار گزش این پشه شده اند یا مبتلا به بیماری تب دار شده باشند که اگر علامت دار باشند در نقطه صفر مرزی اعلام کنند تا متناسب با نظام مراقبتی اقدامات لازم انجام شود.

Visited 1 times, 1 visit(s) today