روند پرشتاب توسعه زیرساخت‌های بنادر بوشهر
روند پرشتاب توسعه زیرساخت‌های بنادر بوشهر

ندای استان: توافق اولیه با قطری‌ها برای ساخت بندر در جنوب استان، اجرا بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال طرح در بنادر بوشهر و سرمایه گذاری ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی حکایت از روند شتابان توسعه بنادر استان بوشهر در دولت سیزدهم دارد.

به گزارش ندای استان،با ابلاغ سیاست‌های کلی توسعه دریامحور از سوی رهبر معظم انقلاب و همچنین رویکرد ویژه دولت سیزدهم برای پرداختن به اقتصاد دریا روند بسیار خوبی در بوشهر به عنوان دارنده بیشترین نوار ساحلی با خلیج فارس ایجاد شده است.

در این بین بندر بوشهر با ۵۷ هکتار، کمترین مساحت را در بین بنادر کشور دارد که با تصمیمی اساسی و با هدف توسعه مجتمع بندری نگین مرکز این استان هدف گذاری شد.

مساحت مجتمع بندری نگین ۵۱۰ هکتار است که با پیگیری های چندین ساله مجوز زیست محیطی برای ۲۳۶ هکتار آن صادر شده است.

با هدف برق رسانی، دیوار کشی و تکمیل تاسیسات زیربنایی مجتمع بندری نگین به ترتیب چهار هزار، یک هزار و صد و ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار به این طرح ها اختصاص یافته است.

در مجتمع بندری نگین طرح‌های زیرساختی بسیار خوبی عملیاتی شده و اکنون طرح تاسیسات زیربنایی ۹۳ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، همچنین از مسیر ۹.۴ کیلومتری این مجتمع تاکنون ۴.۲ کیلومتر آن با نصب علائم راهنمایی و سیستم روشنایی آماده بهره‌برداری شده است.

یکی از بخش‌های اصلی این مجتمع جاده دسترسی پل فلزی است که ۷۵ درصد قطعات آن آماده شده و به تدریج در حال انتقال به بندر بوشهر است.

*سرمایه گذاری ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریالی برای مجتمع بندری نگین*

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در این خصوص به ایرنا گفت: پیش بینی شده با افتتاح جاده و پل دسترسی مجتمع بندری نگین تا اردیبهشت سال آینده بخش قابل توجهی از ترافیک درون شهری بوشهر به مسیر یاد شده منتقل شود.

محمد شکیبی‌نسب ادامه داد: با روند مناسب اجرای طرح های زیرساختی در مجتمع بندری نگین و به دنبال آن استقبال خیره کننده سرمایه گذاران از این مجتمع بندری، در ۲ ماه گذشته چهار تفاهم‌نامه سرمایه گذاری به ارزش ۲۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال منعقد شد و در زودبازده ترین تفاهمنامه، بوشهر تا یک ماه آینده در ترانزیت مشتقات نفتی فعال می‌شود.

وی عنوان کرد: از دیگر ظرفیت این تفاهم‌نامه ها می توان به برنامه ریزی برای جمع آوری مواد زائد نفتی و پسماندهای ناشی از فعالیت شناورها در بنادر بوشهر، خارگ و عسلویه اشاره کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: پایانه مسافربری دریایی بوشهر نیز بیش از ۲۰ سال خارج از سرویس و شبیه به مخروبه بود که با تعریف طرح، اصلاح و بهسازی بخش دریایی آن در دهه فجر سال گذشته به بهره برداری رسید.

شکیبی نسب افزود: سالن پایانه مسافربری دریایی بوشهر اکنون ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و با وجود انتخاب خردادماه برای بهره برداری، تلاش شده تا سالن این پایانه چهار ماه پیش از موعد مقرر به بهره برداری برسد.

وی یادآور شد: در حوزه بنادر تابعه نیز طرح اسکله شمع و عرشه بندر عامری با ۴۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست احداث است و تلاش داریم تا در دهه فجر به بهره برداری برسد.

وی بیان کرد: در بندر بوالخیر نیز طرح احداث دایک، اسکله شمع و عرشه به طول ۱۵۰ متر در دهه فجر امسال عملیاتی می‌شود.

شکیبی نسب اظهار کرد: در این بندر شبکه توزیع برق و سیستم روشنایی نیز با ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار اتمام و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی افزود: در بندر دیر طرح چهار پست اسکله رمپ در دست احداث است که با ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی یک پست آن در دهه فجر و سه پست دیگر آن نیز در اردیبهشت سال آینده مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

شکیبی نسب افزود: در این بندر با هدف ایجاد تمرکز برای محل ارائه خدمات به ذینفعان مجوز احداث ساختمان عملیاتی گرفته شده و در دهه فجر عملیاتی اجرایی آن آغاز می شود.

وی گفت: در شمال استان بوشهر نیز طرح توسعه بندر گناوه در دهه فجر سال گذشته عملیاتی شده و اجرا این طرح برای بنادر دیلم و ریگ نیز در دست پیگیری قرار دارد.

شکیبی نسب اضافه کرد: در طرح توسعه بندر گناوه با تلاش های انجام شده پیشرفت خوبی شاهد هستیم به گونه ای که ۹۰۰ متر از موج شکن ۲ هزار متری غربی و شرقی احداث شده که این اقدامی ارزشمند در این بندر به عنوان کانون فعالیت شناورهای سنتی کشور است.

وی یادآور شد: در بندر ریگ نیز اکنون شناورها در ۲ روز از ماه امکان ورود و خروج دارند که پیش بینی شده با اجرا طرح توسعه این محدودیت تردد رفع شود.

شکیبی نسب اضافه کرد: در شمال استان بوشهر با قرار گرفتن بنادر در خور، از زمان انقلاب اقدام خاصی برای توسعه زیرساخت انجام نشده بود که این شرایط منجر به تراکم موتورلنج های سنتی و وقوع آتش سوزی های مکرر شده بود.

وی عنوان کرد: با هدف ارتقا ایمنی تردد موتورلنج ها، اکنون لایروبی خور موجود در بندر ریگ با ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار در دست احداث است ضمن این که لایروبی خور دیلم در مرحله انتخاب پیمانکار قرار دارد.

*بیش از ۳۷ هزار میلیارد ریال طرح در بنادر استان بوشهر در دست احداث است*

شکیبی نسب ادامه داد: اکنون در مجموع ۳۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال طرح در بنادر استان بوشهر در دست احداث بوده و یا بزودی عملیاتی می‎شود.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: با مدیریت خوب پیشگیری از آتش سوزی در بنادر استان بوشهر، امسال هیچگونه آتش سوزی شناورها در این بنادر گزارش نشده است.

شکیبی نسب یادآور شد: اکنون پنج شناور آتشخوار، هشت ایستگاه کنترل ترافیک دریایی و ۶ ایستگاه جست و نجات دریایی در بنادر استان بوشهر فعال است که یک فروند شناور ناجی نیز تا اردیبهشت ماه سال جدید در بندر لاور ساحلی مستقر می شود.

*استقرار شناور ناجی در بندر لاور ساحلی*

وی افزود: استقرار شناور ناجی در لاور ساحلی به دلیل مسافت کم این بندر با محدوده پرخطر مطاف یکی از مطالبات دیرینه دریانوردان هم استانی به شمار می شود.

شکیبی نسب بیان کرد: شناور مقابله با آلودگی دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر نیز یکی شناورهای خاص در حوزه خلیج فارس است که پس از تعمیر و بازسازی در چند هفته اخیر برای مقابله با آلودگی های دریایی بویژه نفتی عملیاتی شده است.

وی گفت: امسال در یکی از گسترده ترین عملیات های مقابله با آلودگی نفتی ناشی از نشت از خط لوله محرم، عملیاتی طولانی به مدت ۳۶ روز همراه با استفاده از کلیه تجهیزات مقابله با آلودگی در آب های گناوه انجام شد.

*طراحی ۱۲ سامانه بندری در حوزه فاوا اداره کل بنادر و دریانوردز استان بوشهر*

شکیبی نسب در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در ارزیابی مختلف انجام شده توانسته در مدیریت دانش، شاخص های ایمنی، جشنواره شهید رجایی، تعریف و عملیاتی کردن ۱۲ سامانه در حوزه فاوا رتبه برتر را به خود اختصاص دهد که در این بین سامانه مدیریت کامیون در تمامی بنادر کشور بکارگیری شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: الکترونیکی کردن فرایندها برای حذف مراجعات حضوری تجار و بازرگان از جمله راهبردهای مهم اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر است که در این زمینه هر سه ماه یک بار نشست ها با ذینفعان برگزار شده است.

۵۳ میلیون تن کالا در بنادر استان بوشهر تخلیه وبارگیری شد

وی افزود: در ۱۰ ماهه امسال ۵۳ میلیون تن کالا تخلیه و بارگیری در بنادر استان بوشهر انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۶ درصد رشد نشان می دهد.

شکیبی نسب یادآور شد: از این میزان سه میلیون و ۵۰۰ هزار تن سهم بندر بوشهر بوده که در مقایسه با ۱۰ ماهه سال قبل، نزدیک به ۱.۵ درصد پیشرفت داشته است.

*ترخیص ۹۴ درصد کالاهای رسوبی سنواتی در بندر بوشهر*

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: با پیگیری‌های مکرر انجام شده و تعامل خوب دستگاه‌های مربوطه بنادر استان بوشهر از حیث ترخیص کالاهای رسوبی سنواتی از بنادر پیشگام کشور هستند.

شکیبی نسب یاداور شد: براساس ارزیابی‌ها بنادر استان بوشهر از کالاهای رسوبی سنواتی خالی شده و کالاهای موجود در انبارها تنها مربوط به سه سال اخیر است که روند ترخیص این کالاها نیز در حال انجام است.

*فعالیت سه هزار و ۹۰۰ قایق فاقد هویت در بنادر بوشهر*

وی در ارتباط با اجرا طرح ساماندهی قایق های فاقد هویت نیز گفت: در استان بوشهر اکنون سه هزار و ۹۰۰ قایق فاقد هویت وجود دارد که از آغاز طرح ساماندهی تاکنون ۶۰۰ نفر در این زمینه اقدام کردند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر عنوان کرد: قایق های فاقد هویت ملزم به تهیه موتور چهار زمانه شدند که هزینه یک میلیارد ریالی این موتورها سبب شده تا استقبال لازم از طرح ساماندهی انجام نشود.

شکیبی‌نسب ادامه داد: امید است سایر مالکان قایق های فاقد هویت با مشارکت خود شرایط را برای اجرا هر چه موفق تر در طرح ساماندهی قایق های فاقد هویت فراهم کنند.

*ضرورت صادرات خرما و آبزیان استان بوشهر از بنادر این استان*

وی در ارتباط با خط کشتیرانی بوشهر – جبل علی در کشور امارات اظهار کرد: با وجود پیگیری فراوان برای راه اندازی این خط، استقبال خوبی از سوی هم استانی ها انجام نگرفت و فعالیت پنج شناور این خط متوقف شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: کشش و چسبندگی برخی از تجار و بازرگانان به فعالیت در استان های همجوار در حالی است که با برنامه ریزی اداره کل تخفیف بسیار خوبی به نسبت سایر بنادر جنوبی لحاظ شده بود.

شکیبی‌نسب یادآور شد: با راه اندازی خط بوشهر – جبل علی شناورها این مسیر برای رفت بار نداشته که شاید عمده دلیل آن صادرات بخش قابل توجه آبزیان و خرما استان بوشهر از بنادر استان همجوار است.

*امکان تردد شناورهای ۳۵ هزار تنی در بندر بوشهر*

وی در ارتباط با تردد کشتی های بالای ۳۰ هزار تن در بندر بوشهر نیز گفت: اکنون عمق کانال دسترسی بندر بوشهر به ۱۰.۸ متر رسیده تا جایی که شناورهای ۳۵ هزار تن نیز امکان تردد دارند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر تصریح کرد: در کانال دسترسی بندر بوشهر سالانه یک میلیون و ۳۰۰ هزار مترمکعب برگشت گَل و لایی وجود دارد که با لایروبی نگهداری به شکل مستمر اکنون هیچگونه گل و لایی انباشته در این کانال وجود ندارد.

وی یادآور شد: با پیگیری صورت گرفته و تهیه گزارش توجیهی مقرر شده نخستین شناور لایروب سازمان بنادر و دریانوردی به بندر بوشهر اختصاص یابد که رسیدن این شناور به حفظ وضع موجود و تعمین کانال دسترسی بندر بوشهر کمک می کند.

شکیبی نسب بیان کرد: برای تعمیق کانال دسترسی بندر بوشهر ضرورت احداث یک دیواره رسوب گیر وجود دارد که هزینه ایجاد دیواره رسوب گیر و تعمیق بالغ بر ۹۰ هزار میلیارد ریال است.

وی گفت: امید است با تحقق این اعتبار بندر بوشهر بتواند پذیرای کشتی های ۵۰ هزار تنی باشد.

*احداث زیرساخت های مجتمع بندری نگین برای تردد کشتی های ۵۰ هزار تنی*

وی افزود: در مجتمع بندری نگین تمام زیرساخت ها برای استقرار شناورهای ۵۰ هزار تنی احداث شده است.

شکیبی نسب با اشاره به توافق اولیه با قطری ها برای احداث یک بندر در استان بوشهر اظهار کرد: براساس برنامه ریزی مقرر شده با حضور هیاتی از سازمان بنادر و دریانوردی در قطر و امضا تفاهم‌نامه، احداث بندر در شهرستان دیر نهایی شده است.

  • منبع خبر : ایرنا