پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت گوره
پیشرفت ۸۰ درصدی ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت گوره

ندای استان:طرح ساخت مخازن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره با گنجایش ۴ میلیون بشکه در شهرستان گناوه بیش از ۸۰ درصد پیشرفت دارد و در دهه فجر امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش ندای استان،مجری طرح ساخت مخازن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره در گفت‌وگوی اختصاصی به خبرنگار صداوسیما گفت: ۶ مخزن راهبردی ذخیره‌سازی نفت خام گوره در ۴۰ کیلومتری بندر گناوه در شمال استان بوشهر از جنس بتن با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت، در گام‌های پایانی است که هدف از ساخت آن ذخیره‌سازی چهار میلیون بشکه نفت خام است.

مرجان محمدی با بیان ا ین‌که نخستین بار است که در کشور از مخازن بتنی و با طراحی مهندسان ایرانی برای ذخیره‌سازی نفت بهره برده می‌شود، افزود: این طرح در بهمن امسال راه‌اندازی می‌شود و با بهره‌برداری از آن و به‌دلیل کاهش میزان و اجاره‌بهای ذخیره نفت در شناورها، ماهانه ۸۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور در بر دارد.

او اضافه کرد: ۳۰۰ نفر مستقیم و هزار و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این طرح مشغول به فعالیت هستند که بیشتر آنان بومی استان بوشهر و همین منطقه هستند.

مجری طرح ساخت مخازن ذخیره‌سازی نفت خام گوره یادآور شد که این طرح از سال ۱۳۸۱ آغاز به‌کار کرد که در ۲۰ سال و در ۳ پیمان و قرداد، ساخت آن نافرجام بود، اما وزارت نفت از بهمن سال ۱۴۰۱ تصمیم گرفت آن را در یک سال به سرانجام برساند.

محمدی ادامه داد: به‌دلیل قطعات خارجی به‌کار برده شده در این کار از سال نخست و وجود تحریم‌ها علیه صنعت نفت، گمان می‌رفت که ساخت این طرح مهم و راهبردی عملی نباشد، اما با پشتیبانی شرکت ملی نفت ایران و با تلاش متخصصان و سازندگان داخلی و تمامی کارفرمایان، پیمانکاران و مشاوران، طرح با چهارمین پیمان آغاز شد و اکنون پس از یک سال در گام‌های پایانی است.

او یکی از دلایل به‌درازا کشیدن طرح را فرسودگی بخشی از قطعات مانند لوله‌های زیرزمینی انتقال نفت به‌دلیل سالیان فراوان و همچنین آسیب سیلاب در این ۲۰ سال دانست و گفت: لوله‌های انتقال با تصمیمی علمی و آینده‌نگرانه تعویض شدند تا کار به‌درستی و بدون نقص به شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب است به‌عنوان بهره‌بردار تحویل شود.

نفت منطقه گوره شهرستان گناوه به جزیره خارگ بزرگترین پایانه صادراتی نفت ایران برای صادرات فرستاده می‌شود.