خبر خوب برای گوجه کاران؛ عوارض صادرات کاهش یافت
خبر خوب برای گوجه کاران؛ عوارض صادرات کاهش یافت

ندای استان:معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: کاهش تعرفه صادراتی گوجه فرنگی باعث رونق بازار این محصول و خرسندی کشاورزان بوشهری شده است.

به گزارش ندای استان،” کبری توکلی ” روز یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با برداشت محصول گوجه‌فرنگی دیگر استان‌های جنوبی، تعرفه صادراتی از ۵۵ درصد به ۳۰ درصد و اکنون با تصمیم ستاد تنظیم بازار به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

وی افزود: تعیین تعرفه ۵۵درصدی صادرات گوجه فرنگی در آذرماه با هدف کاهش قیمت این محصول اعمال شده بود و در زمان حاضر با کاهش قیمت در بازار داخلی، تعرفه صادراتی آن به ۱۰ درصد رسیده است.

توکلی یادآور شد: از اواخر آبان برداشت گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر از مناطق ” تنگ ارم” ، ” بوشکان” و “جم ” آغاز شد و تا آذر قیمت این محصول در بازار افزایش قابل توجهی یافت و دولت هم تعرفه ۵۵ درصدی برای صادرات آن اعمال کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: دی و بهمن ماه زمان اوج تولید و برداشت گوجه‌ فرنگی در این استان است و هرماه بیش از ۲۰۰ هزار تن گوجه فرنگی برداشت و روانه بازار می‌شود.

توکلی با بیان اینکه در زمان حاضر تعرفه صادراتی ۱۰ درصد برای هر کیلو گوجه‌ فرنگی ۲۸ تا ۳۰ هزار ریال می‌شود، افزود: این کاهش تعرفه برای حمایت از کشاورزان و صادرات مازاد تولید آن‌ها اعمال می‌شود.

وی ادامه داد: : امسال بدلیل اجرای الگوی کشت سطح اراضی گوجه فرنگی استان بوشهر از ۱۱ هزارو ۴۰۰ هکتار به ۱۰ هزار ۲۰۰ هکتار کاهش یافته است.

وی گفت: هزینه تولید گوجه فرنگی خارج از فصل استان بوشهر در یک هکتار اراضی سه تا چهار میلیارد ریال است.