تولید ۱۲۰۰ تن تخم‌مرغ در بوشهر
تولید ۱۲۰۰ تن تخم‌مرغ در بوشهر

ندای استان:معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر از تولید یکهزارو ۲۰۰ تن تخم‌مرغ در استان خبر داد و گفت: واحد دوم تولید این محصول با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و ظرفیت ۳ هزار تن طراحی شده است.

به گزارش ندای استان،افشین قطبی روز دوشنبه با اشاره به ۹ اکتبر مصادف با ۱۷ مهر ماه به عنوان روز جهانی تخم مرغ اظهارکرد: استان بوشهر در عرصه تولید این محصول دارای یک واحد صنعتی با تولید سالانه یکهزارو ۲۰۰تن است.

وی افزود: اکنون برای ساخت واحد دوم تولید تخم‌مرغ سرمایه‌گذار دنبال فرایند و اخذ مجوز است که در این راستا حمایت‌های ویژه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر یادآورشد: واحد دوم تولید تخم مرغ استان بوشهر در شهرستان دشتستان با ظرفیت ۱۲۰ هزار قطعه مرغ تخم گذار طراحی شده است.

وی با تاکید بر اهمیت مصرف تخم مرغ بیان کرد: تخم مرغ منبع غنی پروتئین ، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین‌های گوناگون و مواد معدنی همچون فسفر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پروتئین تخم‌مرغ کامل، قابل جذب و دارای بیشترین اسید آمینه‌های ضروری برای بدن است که درصد جذب بالایی دارد، پروتئین تخم‌مرغ هم در سفیده و هم در زرده آن وجود دارد که نسبت آنها ۶۰ درصد به ۴۰ درصد است.

قطبی گفت: در استان بوشهر نیز همگام با کل کشور همه ساله بدین منظور برنامه های متنوعی توسط دستگاه های مختلف ذیربط به منظور افزایش آگاهی عمومی برای اصلاح الگوی تغذیه و مصرف تخم مرغ به عنوان منبع پروتئین با کیفیت در سبد خانوار صورت می‌پذیرد.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت و درمان شهرستان عسلویه نیز گفت: بهترین روش مصرف تخم‌مرغ به شکل آب پز است و باید از مصرف خام یا نیم‌پز آن اجتناب کرد.

فیروزه جهانفر اظهار کرد: “تخم‌مرغ، تامین‌کننده سلامتی و شادی ” شعار روز جهانی تخم‌مرغ است.

وی افزود: تخم‌مرغ ماده غذایی ارزشمندی است که داری پروتئین باکیفیت بالا و چربی سالم، انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است.

جهانفر مصرف تخم‌مرغ برای کودکان را مفید دانست و یادآورشد: با شروع ۷ ماهگی می‌توان تخم‌مرغ را به تغذیه تکمیلی کودک اضافه کرد، از یک قاشق مرباخوری شروع و رفته‌رفته بر اساس تحمل کودک به یک عدد تخم‌مرغ یک روز در میان رساند و پس از دوسالگی مصرف روزانه یک عدد تخم‌مرغ برای سلامت کودک مفید خواهد بود.
وی گفت: ویتامین E به‌عنوان آنتی‌اکسیدان، ویتامین A و بیوتین مناسب برای سلامت پوست و مو، ویتامین D ضروری برای سلامت استخوان‌ها، رشد مغزی جنین، ویتامین‌های گروه B ضروری برای متابولیسم درشت مغذی‌ها، آهن، ویتامین B12, B9 برای تشکیل سلول‌ها خونی مفید هستند.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: زینک موجود در تخم‌مرغ برای بهبود رشد و اشتها در کودکان و سالمندان مفید است هم‌چنین به دلیل محتوای خوب تریپتوفان و ملاتونین به خواب بهتر کمک می‌کند.