موز بوشهر در راه بازار
موز بوشهر در راه بازار

ندای استان:مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امروز دو طرح پایلوت موز از ارقام ازمان (پابلند) و کاواندیش (پاکوتاه) در دو شهرستان استان بوشهر به صورت پایلوت کشت شده بود که خوشبختانه با مدیریت فنی این دو سایت هر دو طرح به مرحله برداشت با عملکرد بالا رسیده اند.

به گزارش ندای استان، ابراهیم دانا روز پنجشنبه اظهار کرد: سطح گلخانه های استان بوشهر ۴۰۰ هکتار است که در سنوات گذشته تاکنون عمدتا اقدام به کشت سبزی و صیفی شده و با توجه به نوسانات قیمت سبزی وصیفی بخصوص گوجه فرنگی و خیار و همزمان بودن با کشت خارج از فصل استان درمرحله برداشت بیشتر بهره برداران متضرر می شدند.

وی افزود: همچنین به علت عدم تقاضا دربازار داخلی و همچنین نبود ثبات صادرات و بالا رفتن تعرفه های صادراتی باعث خارج شدن گلخانه از چرخه تولید شده بود که به همین رو ، اجرای الگوی کشت درگلخانه ها سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اقدام به کشت گیاهان استوایی و دارویی از جمله پاپایا، آناناس، آپونتیا و موز و کرد که اکثر گیاهان باعملکرد بالا برداشت شده است.

دانا یادآورشد: باتوجه به عدم راه اندازی کارخانه های فرآوری دراستان از توسعه کشت پاپایا و اناناس منصرف و توسعه کشت موز بدلیل تقاضای بازار استان و کشور بصورت مشروط (با مدیریت فنی بالا در گلخانه ها) در دستور کار توسعه قرارداده شد و پیش بینی می شود درسال جاری ۳۰ درصد از گلخانه های استان زیر کشت این محصول برود.

جنوب به‌ویژه استان بوشهر یکی از مهم‌ترین مناطق تولید میوه‌های گرمسیری در کشور است.

موز با سطح زیر کشت حدود ۴۰۰۰ هکتار رتبه دوم از لحاظ سطح زیر کشت و با تولید سالانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن مقام اول از نظر تولید بین سایر میوه‌های گرمسیری را در کشور دارد.