خرمای استان بوشهر در تیررس خطر ترشیدگی
خرمای استان بوشهر در تیررس خطر ترشیدگی

ندای استان: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با اعلام اداره کل هواشناسی مبنی بر افزایش شدید رطوبت نسبی هوا و تداوم آن در روزهای آینده؛ خرمای این استان در تیررس خطر ترشیدگی قرار دارد.

به گزارش ندای استان،احمد سبحانی روز شنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: با افزایش رطوبت هوا، تجمع آب در زیر کاسبرگ میوه، افزایش رطوبت نسبی در بخش داخلی خوشه و بین میوه‌ها و تشدید فعالیت قارچ‌ها در میوه خرما بسیار زیاد است.

وی افزود: نرم شدن میوه از کنار و پهلو، ترک خوردن پوست میوه، سیاه شدن میوه و افزایش فعالیت آفت‌های انباری ثانویه و بوی ترشیدگی از علائم عارضه ترشیدگی میوه خرما است.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: برای مدیریت عارضه ترشیدگی میوه خرما می‌توان به کاهش رطوبت از طریق پرهیز از آبیاری زیاد یا بی‌موقع در زمان تبدیل خارَک به رُطَب، تُنُک کردن و هرس اصولی خوشه در مراحل گرده افشانی، آرایش خوشه و سمپاشی با سموم حفاظتی از جمله ترکیبات مسی در مراحل انتهایی رنگ شدن میوه ها با در نظر گرفتن زمان، دما و وضعیت تابش آفتاب پرداخت.

وی تاکید کرد: از روش‌های پیشگیرانه برای کنترل عارضه ترشیدگی میوه خرما می‌توان به تُنُک خوشه و تنظیم تعداد خوشه‌ها متناسب با توان درخت و پرهیز از آرایش ۲ خوشه بر روی یک قاعده برگ در مرحله آرایش خوشه اشاره کرد.

سبحانی گفت: هرس بخش میانی و یا یک چهارم انتهایی خوشه‌ها نیز تاثیر مطلوبی در تهویه خوشه و پیشگیری از عارضه ترشیدگی خرما دارد.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: در شرایط کنونی به دلیل بالا بودن شدت نور و گرما، در صورت لزوم سمپاشی باید در ساعت‌های آغاز یا پایانی روز انجام شود و در شرایط این استان ترکیبات مسی برای نقاط مرتفع و باغاتی که در مرحله خارَک هستند توصیه می‌شود.