بانوی رکورد دار اهدای خون در بوشهر
بانوی رکورد دار اهدای خون در بوشهر

ندای استان:معلم بازنشسته بوشهری، با گروه خونی A- با بیش از ۱۰۰ بار اهدای خون «بانوی رکورد دار اهدای خون» در استان محسوب می‌شود.

به گزارش ندای استان،۲۴ خرداد یا ۱۴ ژوئن در تقویم جهانی به عنوان “روز جهانی اهداکنندگان خون” نامگذاری شده است تا فرصتی برای انتقال مفاهیم ارزشمند فداکاری، وفاداری و ایثارگری به جامعه باشد و از این رهگذر، قدردان کسانی بود که با هدف نجات جان بیماران، به صف داوطلبان اهدای خون پیوسته‌اند. بانوان،۵۰ درصد جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و مهم‌ترین جامعه هدف برای آینده سازمان انتقال خون هستند.

بانوان به عنوان رکن اصلی خانواده می‌توانند با مشارکت در اهدای خون علاوه بر ترویج نوع‌دوستی و رفتارهای انسان‌دوستانه، در آموزش فرزندان و شرکت در عرصه فعالیت‌های خداپسندانه گام مهمی در افزایش مشارکت خانواده در اهدای خون داشته و همپای مردان در امر خداپسندانه اهدای خون مشارکت داشته باشند.

تاریخ دقیق اولین اهدای خون را به‌خاطر ندارم

نسرین اولیا، بانوی بوشهری اهداکننده مستمر خون، از فرهنگیان بازنشسته‌ تاکنون بیش از صد بار خون اهدا کرده و رکوردار اهدای خون مستمر بانوان در استان بوشهر است.

این بانوی رکورددار اهدای خون در استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: تاریخ دقیق اولین اهدای خون را به‌خاطر ندارم، اما سالهای اول خدمت پس از تدریس در نقاط روستایی و انتقال به مرکز استان برای اولین‌بار با حضور تیم انتقال خون در مدرسه رازی بوشهر این کار را انجام دادم در آن زمان تصور دقیقی از بحث اهدای خون و مزایای آن نداشتم، وقتی برای نخستین بار خون اهدا کردم، حس خوبی داشتم و وقتی این کار را تکرار کردم برایم بسیار خوشایند بود، چرا که شنیده بودم با این کار جان سه نفر را نجات پیدا می‌کند.

دانش‌آموزان رشته تجربی را همراه خودم به انتقال خون می‌بردم

این معلم بازنشسته خاطر نشان می‌کند: سالها به دلیل مجاورت مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کردم (مدرسه فاطمه‌زهرا) با سازمان انتقال خون هر بار برای اهدای خون دانش‌آموزان به ویژه آنهایی که رشته تجربی بودن را به همراه خودم با هدف آشنایی با محیط انتقال خون به آنجا می‌بردم. اکنون چند نفر از شاغلین مرکز اهدا خون از دانش‌آموزانم بوده‌اند.

این بانوی اهداکننده خون اضافه می‌کند: معتقد بودم همراهی دانش‌آموزان به فرهنگ‌سازی اهدا خون کمک خواهد کرد. برخی از دانش آموزان از اهدا خون می‌ترسیدند اما وقتی معلم‌شان در حال اهدا خون می‌دیدند از این ترس کاسته می‌شد.

او با بیان اینکه دوست دارم تا ۶۵ سالگی که حداکثر سن مجاز خون دهی است، به این کار خداپسندانه اقدام کنم، یادآور شد: سالهای ابتدایی که خون اهدا می‌کردم کیسه‌ها و آمپول‌های خون خانم‌ها کوچک‌تر بود اما الان این آمپول‌ها کمی زخیم‌تر شده‍‌اند.

بانوان بدون دغدغه می‌توانند خون اهدا کنند

اولیا می‌گوید: برخی سالها سه‌بار خون اهدا می‌کردم اما اینکار را به کسی توصیه نمی‌کنم چون استاندار اهدای خون برای خانم‌ها ۲ بار در سال است. برخی بانوان فکر می کنند اگر خون بدهند، مشکلاتی مثل کم خونی پیدا می کنند در صورتی که با فراگیری نکات بدون دغدغه می‌توانند به این کار اقدام کنند.

وی با بیان اینکه اهدای خون زکات سلامتی است، اضافه می‌کند: بدون هیچ چشم‌داشتی به مادیات و به خاطر رضای خدا در این راه قدم برداشته‌ام و تا زنده هستم می‌خواهم این کار را انجام دهم.

این بانوی اهداکننده خون با بیان اینکه فرزندم نیز علاقه زیادی به اهدا خون دارد، می‌گوید: متاسفانه چند بار دخترم برای اهدا خون به پایگاه اهدا خون مراجعه کرد اما شرایط لازم برای اهدای خون نداشت.

به گزارش ایسنا، شرایط مناسب افراد برای اهداء خون را حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر جنسی، پایین نبودن فشارخون، حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم‌خونی عنوان کرد و یادآور شد: خون‌های اهدایی در جراحی، تصادف، زایمان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

۵ درصد اهدا کنندگان خون در بوشهر خانم هستند

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک روز جهانی اهدای خون می‌گوید: ۵۲ درصد از اهدا کنندگان خون در استان بوشهر به صورت مستمر(حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) این کار را انجام می‌دهند اما فقط ۵ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

علیرضا باستین یادآور می‌شود: در سال گذشته ۴۴ هزار و ۸۴ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۳۶هزار و ۲ نفر از آنان موفق به اهدا خون شدند که ۳۴ هزار و ۲۷۴ مرد و هزار و ۷۲۸ زن هستند. همچنین از مجموع اهداکنندگان خون در استان بوشهر ۹هزار و ۹۲۴ نفر با سابقه و بقیه برای بار اول خون اهداء کرده بودند.

وی با تاکید بر اینکه زنان یکی از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند، گفت: اغلب آنان فکر می‌کنند کم خون هستند یا خون اهدا کردن به بدن آنان صدمه می‌زند، اما واقعیت این است که در کشورهای توسعه یافته بانوان نیمی از اهدای خون را عهده دار می‌شوند و تنها در مواقع خاص، بانوان شرایط متفاوتی از آقایان دارند و قادر به اهدای خون نیستند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ضمن تقدیر از مادران اهدا کننده خون که با احساس شیرین زندگی بخشی به یک نوزاد، عاشقانه داوطلب اهدای خون می‌شوند تا فرزندان دیگر هموطنان را نیز با اهدای خون نجات دهند گفت: مادران در دوران شیردهی از اهدای خون معاف هستند، ولی بعد از قطع شیردهی به نوزادشان می‌توانند دوباره اهدا کننده خون باشند.

سالیانه بیش از ۱۵۰ هزار مادر با اهدای خون از مرگ نجات پیدا می‌کنند

وی با بیان اینکه یک خانم سالم که در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال قرار داشته باشد می‌توانند در سال حد اکثر سه بارمی تواند خون اهدا کند، گفت: سالیانه بیش از ۱۵۰ هزار مادر در سراسر دنیا با تزریق خون و فراورده‌های خونی از مرگ حتمی ناشی از عوارض بارداری و زایمان نجات پیدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در خصوص شرایطی که بانوان نمی‌توانند خون اهدا کنند، اظهار کرد: بانوان در دوران حاملگی و تا ۶ هفته پس از زایمان و همچنین در دوران شیردهی، امکان اهدای خون را ندارند، همچنین خانم‌ها در صورت داشتن سقط، تا ۶ ماه پس از آن، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

به گزارش ایسنا، چه شاخص اهدای خون از سوی بانوان در کشور پایین است، اما بانوان در ترویج فرهنگ اهدای خون می توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و به عنوان مروجان و سفیران این فرهنگ خانواده و جامعه را برای اهدای خون و نجات جان بیماران تشویق کنند.