کم خونی زنان بوشهری
کم خونی زنان بوشهری

ندای استان: یک خانم سالم که در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال قرار داشته باشد می‌توانند در سال حداکثر سه بارمی تواند خون اهدا کند

به گزارش ندای استان،علیرضا باستین در گفت‌وگو با ایسنا با تبریک روز جهانی اهدای خون افزود: ۵۲ درصد از اهدا کنندگان خون در استان بوشهر به صورت مستمر(حداقل ۲ بار اهدای خون در سال) این کار را انجام می‌دهند اما فقط ۵ درصد از آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر گفت: در این استان ۱۸ هزار و ۷۰۳ نفر اهدا کننده خون مستمر (سالانه حداقل ۲ بار اهدای خون می‌کنند) هستند که ۱۸ هزار و ۱۰۷ از آنان را آقایان و ۵۹۶ نفر را خانم‌ها تشکیل می‌دهند.

وی یادآور شد: در سال گذشته ۴۴ هزار و ۸۴ نفر به مراکز انتقال خون استان مراجعه کردند که ۳۶هزار و ۲ نفر از آنان موفق به اهدا خون شدند که ۳۴ هزار و ۲۷۴ مرد و هزار و ۷۲۸ زن هستند. همچنین از مجموع اهداکنندگان خون در استان بوشهر ۹هزار و ۹۲۴ نفر با سابقه و بقیه برای بار اول خون اهداء کرده بودند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر شرایط مناسب افراد برای اهداء خون را حداقل وزن ۵۰ کیلوگرم، نداشتن سابقه رفتار پرخطر جنسی، پایین نبودن فشارخون، حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۰ سال سن، برخورداری از سلامت کامل و نداشتن ابتلا به کم‌خونی عنوان کرد و یادآور شد: خون‌های اهدایی در جراحی، تصادف، زایمان و بسیاری از بیماری‌ها از جمله تالاسمی و هموفیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مدیرکل پایگاه انتقال خون بوشهر با بیان اینکه شاخص اهدای خون در کشور ۲۵ در هزار و در استان این رقم ۳۰ در هزار است، تصریح کرد: باتوجه به اینکه بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های خونی همچون بیماران سرطانی نیاز دائمی به خون دارند، از شهروندان درخواست می‌شود با اهدای خون خود و انجام این امر خداپسندانه در نجات جان بیماران مشارکت کنند.

باستین با بیان اینکه ذخیره خون امروز استان ۸۶۰ واحد معادل ۹ الی ۱۰ روز است، ادامه داد: مراکز درمانی استان اکنون به گروه‌های خونی منفی به ویژه گروه خونی O منفی و A منفی و پلاکت نیاز بیشتری دارند.

وی با بیان اینکه پارسال ۴۷هزار و ۸۷۷ واحد خون و فرآورده‌های خونی به مراکز درمانی استان ارسال شد، خاطرنشان کرد: نیاز به خون یک نیاز همیشگی است و فقط با اهدای خون از سوی افراد سالم رفع می‌شود.

مدیرکل پایگاه انتقال خون بوشهر گفت: عمر فرآورده‌های خونی پایین بوده و در صورت تداوم کاهش اهدای خون از سوی شهروندان جان بیماران پیوندی، تالاسمی، سرطانی، آسیب دیدگان تصادفات، بیماران هموفیلی، مادران باردار و نوزادان با زردی و بسیاری دیگر از بیماران که به خون و مشتقات آن نیازمندند، به خطر می‌افتد.

باستین با تاکید بر اینکه از عموم شهروندان با هر گروه خونی برای اهدای خون دعوت می‌کنیم به اداره انتقال خون مراجعه کنند، افزود: تمام وسایل و تجهیزات اهدای خون، محیط و شرایط خون‌گیری انتقال خون کاملا استرلیزه، بهداشتی و یکبار مصرف است و هیچ جای نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

وی با تاکید بر اینکه زنان یکی از جمعیت‌های سالم و مناسب برای اهدای خون هستند، گفت: اغلب آنان فکر می‌کنند کم خون هستند یا خون اهدا کردن به بدن آنان صدمه می‌زند، اما واقعیت این است که در کشورهای توسعه یافته بانوان نیمی از اهدای خون را عهده دار می‌شوند و تنها در مواقع خاص، بانوان شرایط متفاوتی از آقایان دارند و قادر به اهدای خون نیستند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر ضمن تقدیر از مادران اهدا کننده خون که با احساس شیرین زندگی بخشی به یک نوزاد، عاشقانه داوطلب اهدای خون می‌شوند تا فرزندان دیگر هموطنان را نیز با اهدای خون نجات دهند گفت: مادران در دوران شیردهی از اهدای خون معاف هستند، ولی بعد از قطع شیردهی به نوزادشان می‌توانند دوباره اهدا کننده خون باشند.

وی با بیان اینکه یک خانم سالم که در گروه سنی ۱۸ تا ۶۵ سال قرار داشته باشد می‌توانند در سال حد اکثر سه بارمی تواند خون اهدا کند، گفت: سالیانه بیش از ۱۵۰ هزار مادر در سراسر دنیا با تزریق خون و فراورده‌های خونی از مرگ حتمی ناشی از عوارض بارداری و زایمان نجات پیدا می‌کنند.

مدیرکل انتقال خون استان بوشهر در خصوص شرایطی که بانوان نمی‌توانند خون اهدا کنند، اظهار کرد: بانوان در دوران حاملگی و تا ۶ هفته پس از زایمان و همچنین در دوران شیردهی، امکان اهدای خون را ندارند، همچنین خانم‌ها در صورت داشتن سقط، تا ۶ ماه پس از آن، نمی‌توانند خون اهدا کنند.

باستین عنوان کرد: مراکز اهدای خون استان بوشهر شامل ۴ مرکز هستند که در ساعات ابتدایی صبح ( ۰۸:۰۰ الی ۱۳:۰۰ ) و اداره کل انتقال خون بوشهر علاوه بر صبح، بعد از ظهرها از ۱۶:۰۰ الی ۲۰:۰۰ فعالیت می‌کنند.