واژگونی، مهمترین علت تصادفات بوشهر + اینفوگرافیک
واژگونی، مهمترین علت تصادفات بوشهر + اینفوگرافیک

ندای استان:بیشترین تصادفات فوتی و جرحی به ترتیب در بزرگراه بوشهر- برازجان بوده است و محور‌های برازجان- کنارتخته و خورموج- کنگان در رتبه‌های بعدی می‌باشند.

به گزارش ندای استان،رئیس اداره ایمنی و ترافیک اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان بوشهر گفت: واژگونی و سقوط به حاشیه جاده با سهم ۵۳ درصدی و برخورد به خودروی جلویی با ۳۱ درصد، بیشترین نوع تصادفات نوروزی در استان بوده است.

بابک کاوه‌ئیان ادامه داد: واژگونی خودرو عمدتا ناشی از حواس پرتی به دلیل استفاده از تلفن همراه، صدای سرنشینان یا سرعت زیاد و خواب آلودگی است.

وی با اشاره به ثبت ۲۳ فوتی و ۲۲۴ مجروح در حوادث رانندگی استان در نوروز امسال ادامه داد: بیشترین تصادفات فوتی و جرحی به ترتیب در بزرگراه بوشهر- برازجان بوده است و محور‌های برازجان- کنارتخته و خورموج- کنگان در رتبه‌های بعدی می‌باشند.

کاوه ئیان در ارزیابی دلیل بالا بودن تصادفات در محور‌هایی که بزرگراهی می‌باشند، اظهار داشت: رانندگان در مسیر‌های بزرگراهی احساس امنیت بیشتری می‌کنند، بعضا احتیاط را کنار می‌گذارند و با سرعت بالاتری رانندگی می‌کنند که تصادفات در این شرایط منجر به واژگونی و خروج از جاده و یا برخورد‌های جلو به عقب می‌شود.

وی ضمن اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد تصادفات نوروزی مربوط به رانندگان بومی استان بوده، غرور ناشی از شناخت جاده و به‌دنبال آن افزایش بی‌احتیاطی و بی‌حوصلگی در مواجهه با ترافیک محور‌ها را عامل اصلی تصادفات رانندگان استان در ایام نوروزی بیان کرد.

به گفته کاوه ئیان ۵۲ درصد تصادفات نوروزی استان در بزرگراه‌ها، ۳۲ درصد راه‌های اصلی، ۹ درصد راه‌های فرعی و ۷ درصد در راه‌های روستایی بوده است.

وی افزود: ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه به علت خطی از سرعت مجاز و مطمئنه با ۵۳ درصد، عدم توجه به جلو با ۳۶ درصد، عدم رعایت حق تقدم با ۸ درصد و تغییر ناگهانی مسیر و سبقت غیرمجاز هرکدام یا یک درصد در علت تصادف‌ها سهیم هستند.

کاوه ئیان با توصیه به رانندگان برای ۱۵ دقیقه استراحت پس از دو ساعت رانندگی افزود: با توجه به اینکه بیشترین فراوانی تصادفات نوروزی استان در ساعات ۱۴ تا ۱۶ بوده، بررسی‌ها نشان می‌دهد مسافران در برگشت از بازار‌های مهم استان نظیر گناوه و دلوار دچار خستگی بوده و از طرفی یکنواخت و کفی بودن جاده‌های استان، احتمال خواب آلودگی رانندگان را بخصوص در ساعات بعد از ظهر بیشتر می‌کند، از این رو استراحت کوتاه در سفر‌های طولانی ضروری است.

وی گفت: بیشترین علتی که باعث جان باختن سرنشینان خودرو‌ها می‌شود ناشی از ورود ضربه به سر و در نهایت ضربه مغزی شدن سرنشینان بوده، از این رو توصیه ما به سرنشینان و رانندگان این است که در زمان تردد با وسایل نقلیه از کمربند ایمنی استفاده کنند و در صورت همراه داشتن سرنشین، سرنشینان خود را نیز به استفاده از کمربند ایمنی ملزم کنند.